Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 7582-7601 av 14078
-
Leseblikk med god øyemotorikk - Kan synspedagogisk trening gi bedre øyemotorikk og bedre leseferdighet til elever med lesevansker?
(Master thesis, 2017)Det har vært stort fokus på norske elevers leseferdigheter de siste årene, og kravene til leseferdigheter synes å ha økt. Selv om de siste resultatene i internasjonale tester som PISA og PIRLS viser en bedring i leseferdigheten ... -
Leseforståelse hos minoritetsspråklige elever
(Master thesis, 2012) -
Leseglede i læreplanen og i livet.
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgåva er å sjå kva leseglede kan vera i Læreplan for norsk (NOR01-06) i Kunnskapsløftet frå 2020 (LK20). Problemstillinga for oppgåva er: Kva kan leseglede vera i skulen etter innføringa av LK20? ... -
”Lesekurs er et tiltak jeg virkelig har tro på i skolen i dag”: Lesekurs som tiltak for elever som strever med lesing
(Master thesis, 2012)Hensikten med denne studien har vært å belyse hvordan pedagoger arbeider med lesekurs, samt å se dette i sammenheng med relevant teori. Studiens forskningsspørsmål har vært som følger: Hvordan arbeider pedagoger i barneskolen ... -
Leseopplæring i den digitale hverdagen
(Bachelor thesis, 2021)I denne oppgaven ser jeg på STL+ som den første lese- og skriveopplæringen. Problemstillingen er: «Hva sier forskningen om leseferdighetene til elever som har hatt STL+ som den første leseopplæringen. Jeg valgte metoden ... -
Leseopplæring på 1. trinn: En kvalitativ intervjustudie
(Master thesis, 2014)I denne studien har søkelyset blitt rettet mot hva tre lærere vektlegger i leseopplæringen på 1. trinn i grunnskolen, og å tolke dette i lys av relevant teori. Studien bygger på følgende problemstilling: Hva vektlegger tre ... -
Lesestund gir gull i munn: høytlesing i barnehagen
(Master thesis, 2010) -
Lesevanskar og synsstimulering
(Master thesis, 2015) -
Lesevanskar og synsstimulering
(Master thesis, 2015) -
Lesing av den naturfaglige teksten - En kasusstudie med fokus på sammenheng mellom lærers leseopplæring og elevers leseprosess i naturfag
(Master thesis, 2013)Denne studien beskriver lesing i naturfag fra et elev- og lærerperspektiv. Det er gjennomført lite forskning på lesing og naturfag etter innføringen av Kunnskapsløftet i 2006.Internasjonale undersøkelser viser at norske ... -
"Lesing er et redskap som er utrolig viktig for å mestre hele livet" - En kvalitativ intervjustudie av pedagogers arbeid med tidlig innsats, tilpasset opplæring og forebygging av lese- og skrivevansker
(Master thesis, 2015)I denne kvalitative intervjustudien har hensikten vært å få en dypere forståelse for det arbeidet pedagoger legger i og rundt tidlig innsats og tilpasset opplæring for å forebygge lese- og skrivevansker i begynneropplæringen ... -
Lesing i den norske skolen
(Master thesis, 2017)For å kunne ta del i kunnskapssamfunnet er det avgjørende å utvikle gode leseferdigheter. I Norge er det ingen felles leseopplæringsmetode før etter andreklasse, som fører til stor metodefrihet for skoler og lærere. At én ... -
Lesing i samfunnsfag - En studie av 97 elevers lesevaner i samfunnsfag på videregående skole
(Master thesis, 2012)Det overordnede temaet for denne studien er lesing i samfunnsfag. Problemstillingen som undersøkelsen skal gi svar på handler om elevenes lesevaner i samfunnsfag. Elevene ble spurt om hva de leser og hvor de leser, om deres ... -
Lesing i samfunnsfag: En studie av 97 elevers lesevaner i samfunnsfag på videregående skole
(Master thesis, 2012)Det overordnede temaet for denne studien er lesing i samfunnsfag. Problemstillingen som undersøkelsen skal gi svar pa handler om elevenes lesevaner i samfunnsfag. Elevene ble spurt om hva de leser og hvor de leser, om deres ... -
Lesing og skriving i religions-og livssynsfaget i den norske grunnskolen. En kartlegging av forskningsfeltet 2005-2018
(Journal article; Peer reviewed, 2020) -
Lesing som anerkjennelse – den manglende dimensjonen i PISAs begrep om leseferdighet
(Peer reviewed; Journal article, 2016)This article discusses the PISA framework’s concept of reading. The main argument is that PISA’s cognitive approach to literacy only to a small extent captures the normative dimension of reading. Consequently, the test ... -
Lesing som grunnleggende ferdighet i naturfag: Læreres oppfattelse og håndtering av lesing i naturfag på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2012)Denne studien har som hensikt å beskrive naturfaglæreres forståelse og håndtering av leseopplæringen i naturfagundervisningen på ungdomstrinnet. Lesing ble implementert som en av fem grunnleggende ferdigheter i Kunnskapsløftet ... -
Lesson plays as an approach to learning to teach proving
(Journal article; Peer reviewed, 2023)We suggest that writing lesson plays can be a valuable approach in learning to teach proving in teacher education. A lesson play is an imagined discussion between a teacher and some students about a particular mathematical ... -
Lesson study og matematikklærerens profesjonelle utvikling
(Master thesis, 2019)Denne studien undersøker om deltakelse i lesson study kan tilby matematikklæreren muligheter for profesjonell utvikling. De profesjonelle utviklingsmulighetene som undersøkes er muligheter til å tilby et profesjonelt ...