Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 6766-6785 av 14059
-
Jeg tror jeg ikke kan engasjere meg i dette, fordi jeg ikke har noe innflytelse på verden
(Master thesis, 2021)Ifølge FNs bærekraftmål skal ulikheten mellom land reduseres og fattigdom i alle dets former utryddes innen 2030. Dette er arbeidsplanen for den globale dugnaden Norge har forpliktet seg til å delta på, og vil dermed i ... -
Jeg tror jeg kunne gravd et ganske stort mørkt hull om jeg ikke hadde hatt de betydningsfulle sosiale relasjonene jeg har
(Master thesis, 2022)Formålet med denne masteravhandlingen har vært å undersøke i hvilke kontekster, og på hvilke måter, fem norske studenter erfarer betydningsfullhet. Under intervjuene, ble det tydelig at studentene i studien oppfatter ... -
Jeg tror kanskje vi har for store ambisjoner på barnas vegne
(Master thesis, 2022)I riksmediene kan vi lese om barnefotballkamper som har blitt stanset grunnet enkelte foreldres destruktive atferd (Bakke, 2015; NTB, 2017). Hvilke mekanismer forårsaker denne destruktiviteten? Forskning peker på en stadig ... -
Jeg tør å påstå at dette er en av verdens vanskeligste jobber ... Vi jobber jo med fremtiden.
(Master thesis, 2022)Forskningsprosjektet undersøker nyutdannede barnevernspedagogers overgang fra utdanning til det profesjonelle arbeidsliv og hvordan de vurderer nytten av kunnskapen de har lært gjennom utdanningen. Formålet med prosjektet ... -
"Jeg var jo med, men jeg hadde det jo ikke noe bra": En kvalitativ studie av fire unge transpersoners opplevelser i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2023)Denne studien handler om hvordan fire unge transpersoner har opplevd kroppsøvingsfaget, og hvordan vi kan bruke disse erfaringene til å gjøre kroppsøvingsfaget mer inkluderende. Data har blitt samlet inn ved bruk av ... -
«Jeg var med en venn, og da snakket vi om hvor mange språk vi kunne, og da sa jeg seks språk, men jeg husker ikke hvem»: En kvalitativ studie av tre flerspråklige elever sine språkportrett
(Master thesis, 2021)Flesteparten av mennesker som fødes i verden i dag, blir introdusert til samfunn hvor flerspråklighet er det vanligste (Wei, 2007, s. 4). Dette gjenspeiles også i skolen, og det er et stort språklig mangfold til stede på ... -
Jeg velger denne læringsressursen fordi den går sånn helt på poenget
(Master thesis, 2023)Matematikklærere har nærmest “uendelige” mange muligheter når de skal velge matematiske læringsressurser for bruk i undervisning. Denne oppgaven svarer på følgende problemstilling: Hvilke faglige og pedagogiske begrunnelser ... -
Jeg velger denne læringsressursen fordi den går sånn helt på poenget
(Master thesis, 2023)Matematikklærere har nærmest “uendelige” mange muligheter når de skal velge matematiske læringsressurser for bruk i undervisning. Denne oppgaven svarer på følgende problemstilling: Hvilke faglige og pedagogiske begrunnelser ... -
«Jeg vet hvordan det er å være i dine sko, men jeg vet det er du som har de på»: En kvalitativ studie om skeive personer i en profesjonell hjelperrolles erfaring med bruk av selvavsløring av egen legning i møte med skeive klienter.
(Master thesis, 2021)Stadig flere mennesker som identifiserer seg som skeive beskriver å være tilfreds med sin egen legning og med grad av åpenhet, samtidig som mange skulle ønske de var mer åpne. Økende innvandring gjør at mennesker fra andre ... -
"Jeg vet ikke helt hva jeg skulle ha bestemt"- en kvalitativ studie med fokus på elever sine erfaringer med medvirkning, mestring og selvoppfatning i spesialundervisning
(Master thesis, 2020)Forskning viser at elever som mottar spesialundervisning i Norge, i liten grad får medvirke i beslutninger som gjelder dem selv (Barneombudet, 2017; Sagen & Ytterhus, 2014). Videre viser både nasjonal og internasjonal ... -
"Jeg vet ikke. Det er egentlig... Det er veldig vanskelig de greiene der ass." Ambivalens i rusbehandling. En kvalitativ studie av unge rusmiddelavhengige som ikke møter til time.
(Master thesis, 2022)Rusmiddelavhengighet er et omfattende problem som har store konsekvenser både på individ- og samfunnsnivå. Pasienter som fullfører behandlingsløpet har større sjanse for å bli rusfri, men dessverre er det slik at mange i ... -
“Jeg vet ikke. Det er egentlig… Det er veldig vanskelig de greiene der ass.” Ambivalens i rusbehandling. En kvalitativ studie av unge rusmiddelavhengige som ikke møter til time.
(Master thesis, 2021)Rusmiddelavhengighet er et omfattende problem som har store konsekvenser både på individ- og samfunnsnivå. Pasienter som fullfører behandlingsløpet har større sjanse for å bli rusfri, men dessverre er det slik at mange i ... -
Jeg vil at de skal lære det "ekte" språket. Tekstbøkene sin tid er forbi
(Master thesis, 2021)Lesing er definer som en av de fem grunnleggende ferdighetene av utdanningsdirektoratet. Denne studien undersøker oppfatningen av nettbrett til lesing i engelsk som fremmedspråk i fjerdeklasse. Utvalget besto av en grundig ... -
Jeg vil at du skal lykkes : en kvalitativ intervjustudie av leder-medarbeiderrelasjonens betydning for utøvelse av ledelse
(Master thesis, 2015)Formålet med denne studien har vært å sette fokus på betydningen av mellommenneskelige relasjoner i organisasjoner, og å øke kunnskap og forståelse for sammenhengen mellom mellommenneskelige relasjoner og ledelse. Jeg har ... -
"Jeg vil jo ikke mase heller" - En kvalitativ undersøkelse av elever med synshemming sine opplevelser av naturfag
(Master thesis, 2019)Denne undersøkelsen setter søkelys på hvordan det kan oppleves å være synshemmet i naturfagundervisning. Målet har vært å skaffe til veie informasjon om hvordan elever med synshemming opplever naturfag, og hvordan deres ... -
Jeg vil så gjerne hjelpe, men det er ikke tid : en kvalitativ studie om arbeidsrelatert stress og utbrenthet i den kommunale barneverntjeneste
(Master thesis, 2018)Ansatte i den kommunale barneverntjeneste eksponeres daglig for flere arbeidsrelaterte belastninger. Bakgrunnen for denne studien er å finne ut hvilke faktorer tidligere ansatte i barnevernet opplever som spesielt belastende. ... -
"Jeg vil skrive: Bonjour, jag tycker om dej!". En kvalitativ undersøkelse av fire elevers uttrykte flerspråklighet i et transspråkingspedagogisk undervisningsopplegg.
(Master thesis, 2023)Som følger av at det språklige og kulturelle mangfoldet øker i Norge (Språkrådet, 2018; SSB, 2023a, 2023b), øker også antall elever i skolen som har kompetanser i andre språk enn norsk. I denne studien er jeg interessert ...