Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 6094-6113 av 15017
-
Hvordan formidler Rockheim musikk som immateriell kulturarv?
(Bachelor thesis, 2022)UNESCOs konvensjon av 2003 om vern av den immaterielle kulturarven har som formål å verne og synliggjøre den immaterielle kulturarven. I denne bacheloroppgaven ønsket jeg å se på hvordan Rockheim – det nasjonale museet for ... -
Hvordan formidler Rørosmuseet den immaterielle kulturarven?
(Bachelor thesis, 2023)I denne bacheloroppgaven har jeg sett på hvordan Rørosmuseet formidler den immaterielle kulturarven. Rammen for denne formidlingen har vært Rørosmartnan. Der har jeg oppsøkt og analysert to forskjellige formidlingsaktiviteter; ... -
Hvordan forstå bærekraft i en Skogmo-kontekst?
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hva som motiverer bedrifter til å ta bærekraftige valg i en rural kontekst, sett i sammenheng med lokal og regional stedsutvikling. Utgangspunktet for oppgaven er industrimiljøet ... -
Hvordan forstå motstand til bærekraftig omstilling
(Master thesis, 2023)I 2022 har nordmenn fått kjenne hvordan en krig i Europa påvirker økonomi, politikk og trygghet. Det har reist seg en debatt om energi- og klimakrisen som Europa og verden står overfor, hvor oljeproduksjonen i Norge står ... -
Hvordan forstå placeboeffekten i psykoterapi? En teoretisk oppgave om placeboeffektens rolle i psykoterapi
(Master thesis, 2018)Hensikten med denne oppgaven er å undersøke hvordan placeboeffekten kan forstås i psykoterapi. Dette har blitt undersøkt gjennom en litteraturgjennomgang med fokus på å belyse placebokonseptets historie, rolle i utviklingen ... -
Hvordan forstå tjenesteinnovasjon i offentlig sektor med fokus på behov, bruker og verdi
(Master thesis, 2019)Tjenesteinnovasjon trekkes frem som en nøkkel til tjenesteforbedring for å imøtekomme utfordringene velferds-Norge står ovenfor. I denne studien belyses ulike aspekter rundt tidlig fase tjenesteinnovasjonsprosjekt i offentlig ... -
«Hvordan forstår elever på 6. og 7. trinn begrepet helse, og hvordan opplever og lærer de om helsedimensjoner i kroppsøving og skolekontekst?»
(Master thesis, 2024)En av dagens helseutfordringer blant barn og unge, kjennetegnes ved en anbefaling om å være fysisk aktive i minst 60 minutter per dag. Folkehelserapporten fra 2023 viser at mange barn ikke oppfyller disse kravene. Samtidig ... -
Hvordan forstår kroppsøvingslærere begrepet helse, og hvordan implementeres helse i deres kroppsøvingsundervisning?
(Master thesis, 2023)Folkehelserapporten om helsetilstanden i Norge i 2018 viser at levealderen øker. Likevel rapporteres det om tendenser til mer stillesitting og utbredelse av psykiske lidelser. Helse anses som et samfunnsoppdrag, og skolen ... -
Hvordan forstår lærere kravet om objektivitet i KRLE-faget, og hvilke tiltak gjør de for å etterstrebe dette kravet i undervisningen?
(Bachelor thesis, 2021)I denne oppgaven har jeg valgt å fokusere på et dilemma innen religionsdidaktikken som handler om læreres tolking av kravet om objektiv undervisning i KRLE-faget. Oppgaven har til hensikt å presentere og drøfte to KRLE-læreres ... -
Hvordan forstår lærere utfordringer i praksisopplæringen? En studie av eksamenstekster
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Hensikten med artikkelen er å undersøke hvordan deltakere i en videreutdanning for praksislærere i en videregående skole forstår utfordringer i praksisopplæringen. I artikkelen besvares to forskningsspørsmål: Hvilke ... -
Hvordan forstår to norsklærere kompetansemålene etter 10. trinn i sammenheng med sidemålsundervisninga i ungdomsskolen?
(Bachelor thesis, 2019)Dette bachelorprosjektet handler om forskning på hvordan lærere forstår kompetansemålene i norsk etter 10. trinn sett i sammenheng med undervisning i sidemål. Dette er gjort med en intensjon om å finne ut mer om hvordan ... -
Hvordan forstår vi barn og barndom? : posisjoner og kontroverser i barne- og barndomsforskning
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Denne artikkelen undersøker ontologiske og epistemologiske posisjoner som har hatt en ikke ubetydelig innflytelse på teoretisk perspektivering og metodiske overveielser i barne- og barndomsforskning, spesielt de siste ... -
Hvordan fremme gode lærer-elev-relasjoner? : en kvalitativ intervjustudie av oppfatningen hos fire gutter på femte klassetrinn, med et ekstra fokus på det gode møtet
(Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven retter oppmerksomheten mot lærer–elev-relasjonen. Formålet med studien vår er å løfte fram fire gutter sin oppfatning av hvordan gode lærer–elev-relasjoner utvikles, og vi har derfor valgt en kvalitativ ... -
Hvordan fremmer lærere god psykisk helse?
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan kontaktlærere på barneskolen arbeider med elevers psykiske helse i skolen, og ser på deres tilnærminger og konkrete handlinger. Formålet med denne studien er å bidra med noen ... -
Hvordan fremmer sosiale medier samfunnsengasjement blant unge?
(Master thesis, 2022)Samfunnet er i stadig endring, og behovet for digital kunnskap er noe som øker i takt med at samfunnet blir mer digitalisert. Dette stiller nye krav til brukerne av sosiale medier. I opplæringen på ungdomsskolen skal elevene ... -
Hvordan fremstilles barns uttalelser i en rettsprosess? En tematisk analyse av hvordan barn høres i foreldretvistsaker som har gått til hovedforhandling
(Master thesis, 2019)Denne kvalitative studien undersøker hvordan barn blir hørt i foreldretvistsaker som har gått til hovedforhandling. Målet med studien er å få et innblikk i hvordan barns uttalelser fremstilles i en rettslig høring og hvilke ... -
Hvordan fremstilles rase i lærebøker fra 1933 og 1985?
(Bachelor thesis, 2021) -
«Hvordan fremstilles statens rolle i nasjonaløkonomien i tre lærebøker?
(Bachelor thesis, 2022) -
Hvordan fungerer arbeid med egen/personlig lokalhistorie som metode i historieundervisningen?
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven har som formål å undersøke et eget designet undervisningsopplegg om slektsforskning på egen/personlig lokalhistorie i samfunnsfaget, og hvordan arbeid med metoden fungerer i klasserommet. Oppgaven vil ...