Browsing Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) by Title
Now showing items 13941-13960 of 14059
-
Å leve i et bevaringsområde : en kvalitativ studie av beboeres opplevelser av Bakklandet i Trondheim som bosted
(Master thesis, 2018)Opp gjennom historien har det vært ulike forestillinger av om det er det gode eller det dårlige liv som leves i byene. Også i dag er forestillingene preget av tvetydighet og dualisme, og der bylivet omtales i både positive ... -
Å leve med dysleksi: En kvalitativ intervjustudie om voksnes erfaringer og opplevelser med dysleksi
(Master thesis, 2014)Tema og bakgrunn: Denne studien handler om å belyse erfaringer og opplevelser som personer med dysleksi har fra skolen, og fra utdanning, arbeid og hverdagsliv i voksen alder. Bakgrunn for valg av tema er at jeg som lærer ... -
Å leve med et barn med internaliserende vansker : foreldres opplevelse og forståelse av vanskene
(Master thesis, 2016)Denne studien er basert på 17 intervju av foreldre til barn med symptomer på angst og/eller depresjon, og omhandler foreldrenes opplevelse og forståelse av barnets internaliserende vansker. En fenomenologisk-hermeneutisk ... -
Å leve med stamming - Ein kvalitativ studie om talevansken stamming i kvardagen til tre vaksne menneske
(Master thesis, 2017)Dette er ei masteroppgåve frå Norges Teknisk- Naturvitskapleg Universitet og Dronning Mauds Minne Høgskule i Trondheim. I denne oppgåva ynskjer eg å få eit innblikk om temaet stamming og korleis stamming kan påverke livet ... -
Å leve mens du dør og dø mens du lever: En hermeneutisk-fenomenologisk undersøkelse av hvordan døende forstår døden
(Master thesis, 2023)Den psykologiske forskningen på dødsrelaterte spørsmål har vært mangelfull. Mot slutten av forrige århundre var det en interesse for hvordan barn forstår døden, og hvordan deres dødsforståelse overlapper med Piaget sine ... -
Å leve under press: en sosiologisk kvantitativ studie av følt press blant unge
(Bachelor thesis, 2020) -
Å lære fotball i spillet - en treners tilnærming til læring i spill : et kvalitativt studie av en norsk toppfotballtrener sitt pedagogsike arbeid i spillsituasjoner på trening
(Master thesis, 2015)Formålet med dette prosjektet er å vise hvordan en trener i norsk toppfotball, både verbalt og gjennom å fasilitere aktivitet, arbeider i spillsituasjoner på trening for å legge til rette for ferdighetsutvikling hos sine ... -
Å lære førskolebarn å tenke - En måte å forstå pedagogisk praksis
(Master thesis, 2014) -
Å lære instrument på egen hånd
(Master thesis, 2023)Læreplanen i musikk har etter Kunnskapsløftet fra 2020 rettet fokuset mot læring gjennom kunst, og bort fra instrumentopplæring og musikalske ferdigheter. YouTube tilbyr en stadig økende mengde musikkundervisningsvideoer ... -
Å lære omsorg - En studie i helsefagarbeiderlærlinges hverdag
(Master thesis, 2015)Denne studien prøver å belyse helsefagarbeiderlærlingenes hverdag sett fra deres synspunkt. Det har vært en spennende oppgave å få være en del av det lærlingene erfarte under mine observasjoner og å få lov å høre fra dem ... -
Å lære studentene om kritisk refleksivitet gjennom lærerens pedagogiske sensitivitet i undervisningen
(Journal article, 2020)Denne teksten handler om læring av kritisk refleksivitet hos voksne studenter i høyere utdanning. Gjennom en utprøving av ulike innganger til studentenes verden, søker læreren å utvikle større sensitivitet til å kunne ... -
Å løfte blikket - Skolefraværsproblematikk på barnevernsinstitusjoner - En kvalitativ studie av skoleansvarliges forståelse av skolefraværsproblematikk blant ungdom som bor på barnevernsinstitusjon
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker hvordan seks skoleansvarlige på barnevernsinstitusjoner forstår skolevegring blant ungdom som bor på barnevernsinstitusjoner. Skolevegring er et komplekst fenomen som kan ramme alle barn og ... -
Å løfte skolens digitale kompetanse - Om skolers bruk av Skolementor
(Research report, 2014) -
Å måle skriving som grunnleggende ferdighet
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Denne artikkelen undersøker utviklinga av skriveprøver i Norge (i 2005 og 2009–2017). Formålet er å drøfte utfordringer forbundet med det å måle elevers skriving som grunnleggende ferdighet gjennom skriveprøver. I undersøkelsen ... -
Å møte utfordringer med trygghet
(Bachelor thesis, 2021)I løpet av et liv møter vi på en del utfordringer. Måten vi håndterer disse utfordringene på avhenger av tilknytningsmønsteret vårt. Ungdom som har vokst opp med utilgjengelige omsorgspersoner utvikler et utrygt ... -
Å navigere i kaoset Saksbehandlere i barneverntjenesten sin bruk av faglig skjønn og standardisering i arbeidet med foreldrekonfliktsaker
(Bachelor thesis, 2023)I dagens samfunn er familiestrukturer i endring og flere foreldre oppdrar barn sammen uten å være et par. For noen foreldre kan dette være svært konfliktfylt, og konflikten kan i visse tilfeller bli så sterk og langvarig ... -
Å navigere mellom omsorg og å ta liv Undertittel: Helsepersonells opplevelser av å gi aktiv dødshjelp
(Bachelor thesis, 2023) -
Å nærme seg: En Q-metodologisk undersøkelse av pedagogisk psykologiske rådgivere i PP-tjenestens sin tilnærming til hjelperollen
(Master thesis, 2013)The aim of this master thesis is to contribute to awareness about different approaches within the helping relation. Theory based upon a positive view of humanity, with existentialistic humanistic and positive psychology ...