Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 13888-13907 av 14085
-
Yrkesmessig kjønnsstereoypi blant norske universitetsstudenter
(Bachelor thesis, 2022)Formålet med denne studien var å undersøke norske universitetsstudenters yrkesmessige kjønnsstereotypier, og sette det inn i en større kontekst når det gjelder progresjon i samfunnet for et mer likestilt arbeidsmarked. ... -
Yrkesopplæring som distriktspolitikk - Hvordan kan Steigenmodellen gi mulighet for yrkesopplæring for ungdommer i distrikt?
(Master thesis, 2016)Temaet yrkesopplæring som distriktspolitikk ble aktualisert skoleåret 2013/14 i Steigen kommune. Nordland Fylkeskommune besluttet å avvikle LOSA-modellen, en alternativ videregående opplæring i yrkesfag. Steigen næringsforum ... -
Yrkesrelaterte kjønnsstereotypier knyttet til sosial persepsjon
(Bachelor thesis, 2022)Ettersom stereotypier er et såpass frekvent innslag i vår tolkning av verden, vil det være både spennende og aktuelt å tilegne seg mer kunnskap om emnet. En interessant vinkling er å undersøke spesifikt yrkesrelaterte ... -
Yrkesrelaterte kjønnsstereotypiers påvirkning på sosial persepsjon
(Bachelor thesis, 2022)Kjære leser, dette er en bacheloroppgave gjennomført som avsluttende del på psykologistudiet ved Norges Tekniske Naturvitenskapelige Universitet i Trondheim. I årene jeg har gått på NTNU har jeg vært i kontakt med herlige ... -
Yrkesretting - relasjoner mellom fellesfag og yrkesfag
(Master thesis, 2014)Tema i denne oppgaven er yrkesretting av fellesfag i videregående skole. Gjennom problemstillingen «Hvordan fortolkes og praktiseres yrkesretting ved en FYR-skole og en ikke-FYR-skole?» ville jeg finne ut hvordan lærere ... -
Yrkesretting av fellesfag i videregående skole "Jeg syns at faget blir mer interessant når det rettes mot egen utdanning" - En kvalitativ studie av yrkesretting av fellesfag i videregående skole
(Master thesis, 2020)Sammendrag Denne masteroppgaven undersøker hvordan lærere arbeider med yrkesretting, og hva de forhandler mellom særlig i fellesfaget norsk på yrkesfaglige utdanningsprogram. Målet er å besvare problemstillingene: a) ... -
Yrkesretting av matematikk på Teknologi- og industrifag. En studie av matematikk- og programfaglærerens opplevelser.
(Master thesis, 2022)Temaet for denne oppgaven er yrkesretting av matematikkfaget for elver som går vg1 Teknologi og industrifag. Her tar jeg for meg hvorfor fokuset på yrkesretting av fellesfagene stadig har blitt tydeligere de siste par ... -
Yrkesretting og relevans i praksis - En kvalitativ studie om tilpasning av fellesfag til yrkesfaglige studieprogram
(Rapport;2014, Research report, 2014) -
Yrkesrettingens kompleksitet - En studie av diskurser rundt fellesfagopplæringen på yrkesfag
(Master thesis, 2014)I studien «Yrkesrettingens kompleksitet» undersøkes diskurser rundt fellesfagsundervisningen på yrkesfag og da spesielt knyttet til fenomenet yrkesretting. Formålet er å finne ut mer om hvordan et fenomen som yrkesretting ... -
Yrkesvalg, fra drøm til virkelighet! - Et aksjonsforskningsprosjekt knyttet til yrkesveiledning basert på prosjektarbeidsmetoden
(Master thesis, 2013)I min oppgave har jeg valgt et tema som fokuserer på veiledning for yrkesutdanningsvalg. Ideen var at elevmedvirkning, yrkeserfaring og veiledning skulle gi elevene et bedre grunnlag for sine yrkesutdanningsvalg. Studiet ... -
Yte etter evne, få etter behov : en institusjonell etnografisk studie av arbeidsledighet
(Master thesis, 2015)Målet med oppgaven er å studere den institusjonelle konstruksjonen av arbeidsledighet fra de arbeidslediges ståsted. Oppgaven tar utgangspunkt i Dorothy Smiths institusjonelle etnografi, og bruker arbeidslediges ... -
Ytringens aspekter som støtte i respons: en teoretisk eksplorerende oppgave om respons på de yngste elevenes tekster
(Master thesis, 2020)I denne masteroppgaven utforsker jeg hvordan Mikhail M. Bakhtins teori om ytringen og dens ulike aspekter kan være et nyttig, teoretisk fundert tenkeredskap for læreren i møte med de yngste elevenes sammensatte tekster. ... -
Ytringsfriheten fra et elevperspektiv - mangfoldig og sammensatt
(Master thesis, 2020)Ytringsfriheten står sterkt i Norge og har de siste 20 årene fått en høyere status i det norske samfunn. Samtidig finnes det lite empiriskbasert forskning på ytringsfriheten, både i Norge og internasjonalt. Dette sammen ... -
Ytringsfrihetens grenser - En undersøkelse av meningsinnhold og deliberal kvalitet i utvalgte nettdebatter
(Master thesis, 2016)SAMMENDRAG Denne masteroppgaven tar for seg nettdebatten i etterkant av terrorangrepet mot Charlie Hebdo i januar 2105. Debatten om ytringsfrihetens grenser har mer eller mindre rullet og godt siden karikaturstriden i ... -
Zambia's housing scheme of the mid 1990s: Have the poor really been empowered?
(Master thesis, 2005)Issues of housing are becoming very important as the urban population grows at a very rapid rate, particularly in developing countries. The number of people who are homeless and those living in substandard housing in Zambia ... -
ZAUM, – en punktering for menneskets verdighet: En etisk fordring hinsides enhver fornuft? Om språk og subjektdannelse i lys av Julia Kristevas perspektiver
(Doctoral thesis at NTNU;2015:313, Doctoral thesis, 2015)Avhandlingen er et teoretisk prosjekt som undersøker Julia Kristevas (1941-) språkteoretiske perspektiver. Hennes begrep om det semiotiske fokuseres og er avgjørende i fremstillingen av språk som en prosess; the signifying ... -
Å arbeide i noens hjem. Ideologi og praksis i bofellesskap for personer med utviklingshemming
(Doktoravhandlinger ved NTNU;2019:361, Doctoral thesis, 2019)Sammendrag: Gjennom HVPU-reformen på starten av 1990-tallet ble institusjonsomsorgen avviklet og kommunene overtok ansvaret for tjenestene for personer med utviklingshemming. De nye hjemmebaserte omsorgstjenestene var ... -
Å balansere nærhet og avstand i relasjonen : en kvalitativ intervjustudie av veilederes opplevelse av å bygge tillitsrelasjoner og fremme den profesjonelle utviklingen i møte med kadetter
(Master thesis, 2016)Formålet med denne masteravhandlingen har vært å få innsikt i hvordan lagsveiledere ved Luftkrigsskolen (LKSK) opplever å være i relasjon med kadetter. Avhandlingen er bygget på følgende problemstilling: ” Hvordan opplever ... -
Å benytte sine flerspråklige repertoarer i skolen: En kvalitativ undersøkelse av et utvalg mellomtrinnelevers refleksjoner
(Master thesis, 2022)Det språklige og kulturelle mangfoldet i Norge har økt kraftig de siste tiårene, på grunn av en stadig økende innvandring (Språkrådet, 2018; SSB, 2017, 2022). Det vil si at også antallet elever med kompetanser i andre språk ... -
Å benytte utfylte skriverammer som utgangspunkt for tekstsamtaler: En kvalitativ casestudie om tekstsamtalens didaktiske potensial under videreutvikling fra skriveramme til ferdig tekst
(Master thesis, 2023)Tidligere forskning har vist at skriving og samtaler om tekster bør foregå samtidig, slik at elever kan tilegne seg kunnskap om språk samtidig som de skaffer seg erfaringer med å benytte denne kunnskapen i egen tekstskaping ...