Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 13664-13683 av 14277
-
Vi vil det vi vil, og æ vil ikke det! - En kvalitativ studie om barns medborgerskap i barnehagen
(Master thesis, 2014) -
"Vi vil være der for å støtte dem til å få en bedre hverdag" - En kvalitativ studie av ansatte ved lavterskeltilbud sin opplevelse av eget arbeid
(Master thesis, 2017)Denne kvalitative studien handler om et lavterskeltilbud til mennesker med langvarige psykiske plager som har behov for mening i hverdagen. Treffstedene i Trondheim er et slikt tilbud hvor mennesker med psykiske plager kan ... -
“Vi voksne må lære oss å ta imot. Vi ser gjennom fingrene på nesten alt”
(Master thesis, 2022)Tema for denne studien er informantenes erfaringer for hvordan lærere kan møte utfordrende elevatferd, i skolen. Studien vektlegger utagerende atferd, men erkjenner at elever som utfordrer, utfordrer på ulike vis og at ... -
Via mål til mening: En studie av skriving og vurderingskultur i grunnskolens tyskundervisning
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 258, Doctoral thesis, 2011)Studiens overordnede hensikt er å bidra til økt forståelse omkring sammenhengen mellom vurdering og skriving i fremmedspråkundervisningen. Det er særlig vurdering som læringsfremmende verktøy i forhold til elevenes utvikling ... -
Vicious circles: Violence, vulnerability, and climate change
(Journal article; Peer reviewed, 2021)Climate change threatens core dimensions of human security, including economic prosperity, food availability, and societal stability. In recent years, war-torn regions such as Afghanistan and Yemen have harbored severe ... -
Video as a Learner Scaffolding Tool
(Journal article; Peer reviewed, 2019)This article explores how videos support and scaffold students’ study behaviour. To explore this, we have revisited data material from four of our previous studies. The constant-comparative method guided the analysis of ... -
Video som redskap i etterveiledning av matematikksamtaler
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Flere tar til orde for den utfordrende helklassesamtalen som en kjernepraksis i lærerutdanninga. Artikkelen er basert på en studie der vi har prøvd ut video som redskap i etterveiledning av lærerstudenters matematikksamtaler ... -
Video-confidence: a qualitative exploration of videoconferencing for psychiatric emergencies
(Journal article; Peer reviewed, 2014)Background: In psychiatric emergencies in rural areas the availability of psychiatrists are limited. Therefore, tele-psychiatry, via real-time videoconferencing (VC), has been developed to provide advanced consultative services ... -
VIDEOCARE: Decentralised psychiatric emergency care through videoconferencing
(Journal article; Peer reviewed, 2012)Background: Today the availability of specialists is limited for psychiatric patients in rural areas, especially during psychiatric emergencies. To overcome this challenge, the University Hospital of North Norway has ... -
Videofeedback i Norsk Fotball
(Master thesis, 2021)De siste 15-20 årene har videofeedback (VFB) blitt en mer benyttet metode i fotball for analysering og evaluering av eget lags- og motstanderes ferdigheter og prestasjoner. VFB kan være med på å fremme utviklingen av flere ... -
Videregående opplæring og arbeidsmarkedstilknytning for unge voksne
(Journal article; Peer reviewed, 2011) -
Videreutdanning i yrkesfaglige programfag: Læreres opplevelser av studiets betydning for egen læring og yrkesutøvelsen i skolen
(Journal article; Peer reviewed, 2013)Denne artikkelen er basert på en kvalitativ undersøkelse som fokuserer på læreres læring. I vår undersøkelse retter vi oppmerksomheten mot lærere som har tatt videreutdanning i de yrkesfaglige programfagene restaurantog ... -
Videreutdanningens betydning for naturfagslærernes handlingskompetanse i å undervise for bærekraftig utvikling
(Master thesis, 2019)Sammendrag Fagfornyelsen står for døren. Bærekraftig utvikling er et av tre prioriterte tverrfaglige temaer som elevene skal lære om, og er en del av verdigrunnlaget som presenteres i Overordnet del. Undervisningens mål ... -
Videreutvikling av nasjonale IKT-baserte etter- og videreutdanningstilbud i matematikk
(Research report, 2006) -
Vielfalt in den Nachrichten. Ein Vergleich digitaler und analoger Angebote von öffentlich-rechtlichen Medien und Tageszeitungen in Deutschland, Österreich und der Schweiz.
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Vielfalt als zentrale Schlüsselnorm der Medienregulierung prägt die Debatte um den Funktionsauftrag von öffentlich-rechtlichen Medien (ÖRM). Denn mediale Vielfalt gilt als normative Voraussetzung für freie Meinungsbildung ... -
Views about knowledge acquisition for coaching practice
(Journal article; Peer reviewed, 2017)This study explores coaches’ subjective views about how they acquire knowledge for their coaching practice. A Q sample of 45 opinions about different sources for knowledge acquisition, and how such sources affect learning ... -
Views on Early Music as Representation - Invitations, Congruity, Performance
(MusPed:Research;, Book, 2022)Early music performance in its broadest capacity presents a compelling case of being something in the present that is representing, presenting, enacting, re-enacting, living and re-living, concretising and fantasizing a ... -
'Vikariatet' - de midlertidig midlertidige : opplevelse av usikkerhet i arbeidslivet blant nyutdannede sykepleiere i midlertidige ansettelser
(Master thesis, 2015)Midlertidige ansettelser har i flere tiår vært et omdiskutert tema både internasjonalt og i norsk kontekst, der fokuset har vært på hvilke muligheter og utfordringer denne typen ansettelse har for arbeidsmarkedet og ... -
Vikingtidas plass og funksjon i lærebøker. En komparativ diskursanalyse og narrativ analyse av tre lærebøker fra 1905, 1946 og 2007.
(Master thesis, 2022)Oppgaven er en narrativ analyse og diskursanalyse av hvilken plass og funksjon vikingtida har hatt i et utvalg norske lærebøker fra 1905 til 2007. Jeg har også undersøkt i hvilken grad utviklingen av dette henger sammen ... -
Vikingtiden i norske og danske læreplaner. En sammenlignende analyse med utgangspunkt i historisk signifikans og formuleringer i ulike deler av læreplanverkenes fortolkningshierarkier
(Master thesis, 2022)Skolen har som samfunnsmandat å utdanne elever til gode samfunnsborgere, men veien til «samfunnsborger» er ikke nødvendigvis lik i Norge og Danmark. Opplæringsloven i Norge er ulik den danske folkeskoleloven. Læreplanverkene ...