Browsing Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) by Title
Now showing items 13470-13489 of 14137
-
«Vi bryr oss ikke noe mer eller mindre om elevene nå enn vi gjorde før» - En kvalitativ studie om implementeringen av opplæringslovens kapittel 9 A
(Master thesis, 2020)Tema for denne masteroppgaven er implementeringen av det nye kapittel 9 A i opplæringsloven. Kapittel 9 A omhandler elevenes skolemiljø. Det gir alle elever i norsk skole en lovfestet rett på et trygt og godt skolemiljø ... -
"Vi bør kjøpe bobil og ikke hus" En kvalitativ studie av norske fotballtrenere på toppnivå
(Master thesis, 2022)Abstract will be available on 2104-01-30 -
"Vi driver ikke bare med utdanning. Det er danning også" Perspektiver på demokrati og medborgerskap blant yrkesfaglærere i videregående skole.
(Master thesis, 2023)Problemstillingen i denne masteroppgaven er hvilke forståelser og tilnærminger har yrkesfaglærere i videregående skole til begrepene demokrati og medborgerskap? I forbindelse med fagfornyelsen i 2020, har det kommet en ny ... -
Vi er alle sammen en bit, som til sammen blir en kake.
(Master thesis, 2023)Arbeidslivet er en sentral del av hverdagen for mange mennesker, og det er derfor spennende å studere hvordan dette livet fungerer. Det er interessant å se på hvordan individer danner fellesskap og føler tilhørighet til ... -
"Vi er alle stjerner, til og med vi som bor her" : hjem og tilhørighet i en bydel på grensen Mexico-USA
(Master thesis, 2016)Denne oppgaven er et resultat av et syv måneders langt feltarbeid, utført i en bydel i Ciudad Juárez, på grensen mellom USA og Mexico. Dette stedet er et resultat av en irregulær bosetterhistorie, hvor spesielt migranter ... -
"Vi er avhengige av hverandre" - En kvalitativ studie om tverrfaglig samarbeid i barnehagen, mellom pedagog og logoped, vedrørende barn med språkvansker
(Master thesis, 2019)Sammendrag Formål, problemstilling og hensikt: Formålet med denne studien er å få bedre innsikt i de erfaringer og tanker som pedagoger og logopeder har gjort med tverrfaglig samarbeid om barn med språkvansker i barnehagen. ... -
Vi er bare mennesker. En masteroppgave om miljøterapeuters opplevelse av fysiske og psykiske konsekvenser ved å jobbe i en barnevernsinstitusjon.
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven handler om hvordan ansatte i barnevernsinstitusjoner opplever fysiske og psykiske belastninger knyttet til vold og trusler fra beboere ved institusjonene. I tillegg vil oppgaven belyse hvilke tiltak ... -
«Vi er fattige, og vi har det ikke bra»: Om å leve med jordskred, covid og fattigdom. En studie fra Mt. Elgon, Uganda
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven er en case-studie, gjennomført i distriktene Manafwa og Bududa i Mt. Elgon-regionen i Uganda. Områdene her har en historikk med skred, og da dataen ble samlet inn skapte også pandemien utfordringer for ... -
"Vi er her for utøverne" En kvalitativ studie om læring, utvikling og prestasjon i idrett
(Master thesis, 2023)Sammendrag Læring er noe som skjer til enhver tid uten at vi nødvendigvis tenker over det. Det er videre en essensiell del av å utvikle nye eller allerede eksisterende ferdigheter, og av det å være idrettsutøver i en ... -
''Vi er jo barn, vi skal slippe å slite oss ut nå'' - Ungdoms erfaring med skolestress
(Master thesis, 2018)Temaet for denne studien er ungdoms erfaringer med skolestress. Den vektlegger å se skolestress i lys av elevers psykiske helse, da forskning viser at det er sammenheng mellom skolestress og psykiske helseplager (Sletten ... -
"Vi er jo i Forsvaret" : en institusjonell etnografi av forsvarets transformasjonsprosess sett i lys av betydningen av fysiske ferdigheter i fregattvåpenet
(Master thesis, 2016)Denne oppgaven tar for seg endringer i Forsvaret etter den kalde krigen noe som betegnes som den militære transformasjonsprosessen. Transformasjonsprosessen har hatt konsekvenser for militær organisering og identitet, og ... -
"Vi er jo liksom ikke en del av naturen. Vi bare bruker den". Et utvalg 10. klassingers oppfatninger av begrepet natur, og menneskets plass i naturen.
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven ser nærmere på hva elever i 10.klasse kan forbinde med begrepet natur, og hvordan elevene oppfatter menneskets plass i naturen. Menneskets forhold til og syn på naturen har endret seg mye gjennom ... -
"Vi er kvalitetsforeldre". En kvalitativ analyse av adoptivforeldreskapets "gjøren" i et institusjonelt og kulturelt landskap.
(Master thesis, 2020)Dette prosjektet undersøker hvordan foreldreskap gjøres innenfor og formes av noen institusjonelle rammer og kulturelle normer, slik vi finner det i Norge i dag. Jeg studerer nærmere adoptivforeldres beskrivelser av den ... -
"Vi er nesten som en liten familie" - En kvalitativ studie om læreres erfaringer med tilrettelegging for nyankomne elever i mottaksklasse.
(Master thesis, 2022)Tema for denne studien er mottakslærerens erfaringer og dilemma knyttet til arbeid i mottaksklasse med nyankomne elever. For å undersøke mottakslærerens faglige og pedagogiske tilrettelegging for nyankomne har jeg intervjuet ... -
«Vi er RBKs syngende soldater!»: En studie av supporteratferd og av relasjonene mellom Ultras Nidaros og Kjernen på Øvre Øst på Lerkendal
(Master thesis, 2014)Overordnet tema for teksten er tribuneatferd- og relasjoner blant RBK- supportere på tribunen Øvre Øst på Lerkendal Stadion. Med RBK- supportere på Øvre Øst sikter jeg til gruppen bestående av Ultras Nidaros (UN) og det ... -
''Vi er så avhengige av å spille på lag liksom'' - En kvalitativ intervjustudie av ansattes opplevelser omkring samarbeid i prosjektorganisasjoner/team gjort ved Consto Midt-Norge
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven setter fokus på viktige aspekter ved samarbeid i prosjektorganisasjoner (team). Hvor man gjennom seks intervjuer av ansatte i forskjellige byggeprosjekter får et innblikk i deres opplevelser, hva de ... -
«Vi fokuserer på det positive i en ellers vanskelig hverdag»: En kvalitativ studie av fem læreres tilrettelegging av undervisning ved sykehusskoler og utfordringer knyttet til dette
(Master thesis, 2013)Temaet for denne masteroppgaven er hvordan lærere ved sykehusskoler tilrettelegger undervisningen for barn som er innlagte på sykehus. Jeg har i den forbindelse gjennomført en kvalitativ undersøkelse med intervju som ... -
“Vi gjør det for oss!”: En fenomenologisk studie av fem personers opplevelse av å være i parterapi
(Master thesis, 2013)The purpose of this master thesis has been to attain a greater understanding on how an individual experiences being part of couple’s therapy. The empirical research is based on a phenomenological approach and interviewing ... -
"Vi gjør ikke alltid rett, men vi handler med tanke på barnets beste". En kvalitativ studie av hvordan spesialpedagog og barnehagelærer arbeider med inkludering av barn med autismespekterforstyrrelser samtidig som man ivaretar barnets individualitet
(Master thesis, 2015)Bakgrunn, formål og problemstilling: Bakgrunnen for valg av oppgave bunner i at jeg gjennom jobb i barnehagen og praksis perioder har sett veldig forskjellige måter å skape et inkluderende fellesskap rundt barn med ...