Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 8801-8820 av 14049
-
Når barn ikke vil ha samvær
(Master thesis, 2023)Sammendrag Hensikten med denne masteroppgaven var å undersøke hva som kan ligge til grunn for at noen barn ikke ønsker å ha samvær med sine biologiske foreldre etter omsorgsovertakelse. Interessen for tema kom som følge ... -
"Når barna beveger seg med et smil" En empirisk studie om bevegelsesglede i kroppsøving.
(Bachelor thesis, 2019)I denne oppgaven rettes det fokus mot bevegelsesglede i kroppsøvingsfaget. Oppgavens problemstilling er: «Hvordan definerer tre lærere på mellomtrinnet begrepet bevegelsesglede og hvordan tilrettelegger de for bevegelsesglede ... -
Når bevisene ikke snakker for seg selv : en kvalitativ studie av kommunikasjonstilnærminger under tilrettelagte avhør
(Master thesis, 2018)Denne studien ser nærmere på kommunikasjon og kommunikasjonstilnærminger i tilrettelagte avhør. Det tilrettelagte avhøret baserer seg på profesjonelle barnesamtaler, men er samtidig et ledd i et etterforskningsspor og må ... -
Når de først får det til så blir gleden deres så stor.
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven handler om tilrettelegging for mestring for elever med ADHD. Hensikten med studien er å finne ut hvordan en lærer tilrettelegger for mestring for elever med ADHD og om det tas bevisste valg rundt denne ... -
Når de indre skattene trer frem - En flerkasusstudie av barn som bedrer sin affektbevissthet gjennom et behandlingsforløp med tidsavgrenset intersubjektiv barneterapi (TIB)
(Master thesis, 2017)Denne studien beskriver tre barn som endret seg mye gjennom hvert sitt behandlingsforløp med tidsavgrenset intersubjektiv barneterapi (TIB), som del av et større forskningsprosjekt ved NTNU kalt “Psykofysiologiske mål i ... -
“Når det nære blir en utfordring”: En kvalitativ intervjustudie av opplevelsesaspekter ved emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse
(Master thesis, 2011)Problemstilling: Hva opplever mennesker med emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse (EUP) som godt eller problematisk i forhold til nære relasjoner i sitt sosiale nettverk? Når og hvordan erfares dette”? En kvalitativ ... -
Når det plutselig ringer på døra
(Bachelor thesis, 2020)Jeg startet dette prosjektet med håp om at ringeklokken kunne lede meg til refleksjon rundt betydningen av innføringen av mer digital hverdagsteknologi for aktørers samspill. Ved å undersøke problemstillingen "hvordan ... -
Når døren til lensmannskontoret stenges for godt - Innbyggeres opplevelse av nærpolitireformens konsekvenser for bostedet
(Master thesis, 2019)Denne mastergradsavhandlingen søker å belyse konsekvensene nedleggelse av det lokale lensmannskontoret har for innbyggeres opplevelse av bostedet sitt. Følgende to forskningsspørsmål besvares: Hvordan har nedleggelsene av ... -
Når eksternt press gir internt samarbeid - Bedriftsutvikling som samarbeidsprosjekt mellom ledelse og fagforening
(Doctoral thesis, 2003)I dette arbeidet rettes søkelyset mot hva samarbeidet mellom ledelse og fagforeninger betyr for bedrifters evne til å omstille og utvikle seg, gjennom case-studier i to norske industribedrifter. Avhandlingen bygger på en ... -
Når er det nyttig å gjøre aspekter ved relasjonen eksplisitt i psykoterapi? - En undersøkelse av begrepet overføringstolkning med utgangspunkt i to ulike terapitilnærminger
(Master thesis, 2014)I denne oppgaven fremstilles hvordan aspekter ved relasjonen i terapi kan gjøres eksplisitt med ulike formuleringer, og med ulike endringsmekanismer som mål. En undersøkelse av overføringsbegrepet forklarer dette gjennom ... -
Når er man norsk nok?
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven tar for seg temaet norsk nasjonal identitet. Studiens hensikt er å undersøke ungdomsskoleelevers oppfatning av hva som skal til for å kunne bli oppfattet som norsk, samt om det er sammenheng mellom ... -
Når et plaster ikke hjelper
(Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven i spesialpedagogikk har fått tittelen Når et plaster ikke hjelper. Hensikten med studien er å frembringe kunnskap om psykisk helse hos elever i ungdomsskolen. Oppgaven vil belyse hvordan man kan forebygge ... -
Når folkehøgskolen setter rammer - En kvalitativ studie av folkehøgskoleelevers opplevelse av skoleslaget
(Master thesis, 2022)Sammendrag Denne studiens formål er å undersøke hva tidligere folkehøgskoleelevers oppfatning av folkehøgskolen og dens verdi er. Jeg bruker en kvalitativ metodisk tilnærming til å ta for meg følgende problemstilling ... -
Når helsa går på tilliten laus: Ein fleirnivåanalyse av tillit til nasjonale helsevesen
(Master thesis, 2014)Studieobjektet for denne masteroppgåva er tilliten europeiske borgarar frå 14 land syner til helevesena deira i spørjeundersøkinga European Values Survey. Gjennom logistisk fleirnivåanalyse siktar eg på å identifisere ... -
"Når hun hadde opplevd det, trodde jeg på det med en gang" - Seks ungdomsskoleelevers kritiske vurderinger i arbeid med en sosiovitenskapelig kontrovers i naturfagundervisningen
(Master thesis, 2021)Sammendrag Kildekritikk regnes som en viktig kompetanse for å mestre dagliglivet som borger i et informasjonssamfunn, og i et demokratisk perspektiv for å løse utfordringer i samfunnet. Målet med denne masteroppgaven har ... -
Når jeg endelig får bestemme selv, så blir jeg glad!
(Master thesis, 2021)I norsk skole har det i liten grad vært praktisert en autonomistøttende undervisningspraksis (Bru, Munthe & Thuen, 2010; Wendelborg & Bruland, 2018). Dette til tross for at nyere forskning viser at elever responderer ... -
“Når jeg krangler med noen, så snakker jeg med læreren min.” - En kvalitativ studie om elevers erfaringer med inkludering og ekskludering i skolen, og lærerens rolle i inkluderingsarbeid.
(Master thesis, 2022)Temaet for denne studien er elevers erfaringer med inkludering (og ekskludering), og lærer-elev-relasjonens betydning for inkludering. Masteroppgaven er skrevet innenfor rammene av et samarbeidsprosjekt mellom Institutt ... -
“Når jeg krangler med noen, så snakker jeg med læreren min.” - En kvalitativ studie om elevers erfaringer med inkludering og ekskludering i skolen, og lærerens rolle i inkluderingsarbeid.
(Master thesis, 2022)Temaet for denne studien er elevers erfaringer med inkludering (og ekskludering), og lærer-elev-relasjonens betydning for inkludering. Masteroppgaven er skrevet innenfor rammene av et samarbeidsprosjekt mellom Institutt ... -
Når jeg regner med den algoritmen så tenker jeg ikke, jeg bare regner! En studie av to læreres utprøving av variasjonsteori i undervisningen.
(Master thesis, 2019)«Når jeg regner med den algoritmen så tenker jeg ikke, jeg bare regner!» En studie av to læreres utprøving av variasjonsteori i undervisningen, er en kvalitativ studie av to læreres forsøk på å ta i bruk prinsipper fra ...