Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på emneord "VDP::Social science: 200::Education: 280"
Viser treff 21-40 av 220
-
Contradictory cultural formation ideals in a time of increased emphasis on individualization – a cross-cultural study of kindergarten practices in China and Norway
(Doctoral theses at NTNU;2020:344, Doctoral thesis, 2020)Sammendrag (English below): Motsetningsfulle danningsideal i en tid med økt vekt på individualisering – en kryss-kulturell studie av barnehagepraksiser i Kina og Norge Avhandlingen bidrar til kunnskap om danningsideal ... -
De yngste barnas trivsel i barnehagen : et mikroetnografisk feltarbeid om ett- og toåringers subjektive opplevelser av trivsel i barnehagen
(Master thesis, 2015)Målet for denne masteroppgaven er å undersøke de yngste barnas subjektive opplevelser av trivsel i barnehagen, hvor barna er studiens primære forskningsdeltakere. Problemstillingen er: I hvilke situasjoner gir de yngste ... -
Dealing with children with withdrawn behavior: A narrative study of one teacher's dealings with a child with withdrawn behavior: in ordinary classroom activities
(Doctoral thesis at NTNU;2016:153, Doctoral thesis, 2016)Å være lærer er en kompleks og intens jobb. Hovedoppgaven for læreren er å veilede den enkelte elev i hans eller hennes læring og utvikling. Elevgruppene er sammensatte og mangfoldig, og alle elever har rett på tilrettelagt ... -
"Den her skolen har bare fått det til" : en kvalitativ intervjustudie av hva tre tidligere elever opplevde ved den alternative skolen
(Master thesis, 2015)Denne kvalitative studien handler om tre tidligere elever ved en alternativ skole. Formålet med denne undersøkelsen er å få frem tankene, refleksjonene og erfaringene om hvordan det var for disse tre unge voksne å gå på ... -
"Det er bedre å bygge barn enn å reparere voksne" : en kvalitativ studie om helse i småskolen sett fra læreres perspektiv
(Master thesis, 2015)Temaet for denne masteroppgaven er psykisk helse blant elevene i småskolen. Med forskningen min ønsket jeg å fokusere på skolen som en forebyggende og helsefremmende arena, og da nærmere bestemt på lærerens rolle i dette ... -
Det er greit å ha et bilde å sette ordene på - En undersøkelse om elevers forståelse for atommodeller
(Master thesis, 2017)Denne oppgaven handler om elevers forståelse for de atommodeller som presenteres i skolen og modellbegrepet generelt. Elever møter modeller gjennom hele utdanningsløpet i naturfag, og atommodeller kommer gjerne først på ... -
"Det er greit for meg, men ikke for spiseforstyrrelsen" : en kvalitativ studie av fire jenter med anorekso sitt forhold til fysisk aktivitet
(Master thesis, 2015)Spiseforstyrrelse er en samling svært alvorlige psykiske lidelser som griper sterkt inn i hverdagen, både til den som rammes og til de som skal leve sammen med den syke. Blant områdene som påvirkes er forholdet til mat, ... -
"Det er jo det å forstå hvordan andre har det" : en fenomenologisk studie om hvordan noen kontaktlærere tenker de kan arbeide for å forebygge mobbing i sin klasse
(Master thesis, 2015)Studien sitt formål er å undersøke hvordan noen grunnskolelærere tenker de kan forebygge mobbing i sin klasse. Jeg er interessert i å finne ut hva som er fokus i deres tanker og hvilke forebyggende tiltak de legger vekt ... -
"Det er liksom ikke sånne knappemennesker man lager. Man må prøve å få med hele mennesket og" : en kvalitativ studie av hvordan vurdering for læring fungerer for lavtpresterende elever
(Master thesis, 2015)Formålet med studien: Formålet med studien har vært å få innsikt i hvordan prosjektet Vurdering for læring fungerer i praksis for de lavtpresterende elevene i arbeid med kompetansemål. Jeg har ønsket å se hvordan lærerens ... -
"Det handler jo om å spille videre på hverandre" : en kvalitativ studie om potensial for endring og utvikling ved samarbeid i barnehagens profesjonsfellesskap - med rom for forskjeller, klokskap og "dans"
(Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven viser til perspektiver som berører hvordan samarbeid i barnehagens profesjonsfellesskapet kan skape potensial for endring og utvikling i barnehagen som lærende organisasjon. Barnehagen er i dag en ... -
Det kritiske klasserom - Ei kvalitativ studie av lærarars forståing og operasjonalisering av elevar sine kritiske evner i samfunnsfaget
(Master thesis, 2017)Denne masteroppgåva er ei kvalitativ undersøking av kva seks lærarar i samfunnsfag tolkar det inneberer å vere ein kritisk tenkande person, og korleis dei operasjonaliserer utviklinga av slike evner i skulen. Kritiske evner ... -
"Det må være forferdelig hvis en som er så intelligent og så flink egentlig skal bli ødelagt" : en kvalitativ intervjustudie av fire grunnskolelæreres oppfatning av tilpasset opplæring og hvilke utfordringer de erfarer med å gi evnerike barn en tilpasset opplæring
(Master thesis, 2015)Denne studien tar for seg grunnskolelæreres oppfatning av tilpasset opplæring for evnerike elever. Evnerike elever er en lite prioritert elevgruppe både i styringsdokumenter og i norsk faglitteratur. Tidligere forskning ... -
"Det vanskeligste de gjør er å være sammen med andre" : en kvalitativ studie om hvordan skolens ansatte arbeider med inkludering i sosial samhandling for barn/unge med autismespekterforstyrrelser
(Master thesis, 2015)Forskningsprosjektet tar sikte på å få kunnskap om hvordan skolens ansatte arbeider med inkludering i sosial samhandling for barn/unge med autismespekterforstyrrelser. Bakgrunn for ovennevnte tematisering er at inkludering ... -
"Dinosaurskole i barnehage" - styrker utviklingen av barns sosiale kompetanse? : en kvalitativ studie av tre barnehagelæreres erfaringer med "Dinosaurskole i barnehage" som et tiltak for å styrke utviklingen av barns sosiale kompetanse
(Master thesis, 2015)Fokuset i denne masteroppgaven har vært å undersøke hvilke erfaringer barnehagelærere har omkring ”Dinosaurskole i barnehage” som et tiltak for å styrke utviklingen av barns sosiale kompetanse. Teoretisk utgangspunkt for ... -
Disrupting the White monologue in arts education through pluralist proximity – A study in possibilities and challenges of plurality in Nordic Community Schools of Music and Arts Education
(Doctoral theses at NTNU;2024:107, Doctoral thesis, 2024)The Community Schools of Music and Arts (CSMA) is described as first stop in the exclusionary cycle of the Scandinavian cultural sector. However, discussions about the presence of racism in arts education has been confined ... -
Do court-appointed experts need counselling? : a qualitative study of four experts' evaluations and one court decision on child custody cases
(Master thesis, 2015)The master thesis you are reading now is a qualitative research on meaning-making of experts in child custody cases. My goal was to get insight into these experts' reasoning and to figure out if there is a connection between ... -
Drivkraft og dynamikk i det trøstende samspillet : en studie om trøst i barnehagens storbarnsavdeling
(Master thesis, 2015)Tittel: «Drivkraft og dynamikk i det trøstende samspillet- en studie av trøst mellom voksne og barn i barnehagens storbarnsavdeling». Bakgrunn: Trøst nevnes ikke særskilt i de politiske dokumentene som omhandler barnehagen, ... -
Educational leadership seen through the perspectives of liberal and servile art: Seven features of educational leadership according to a Norwegian context
(Doctoral theses at NTNU;2019:156, Doctoral thesis, 2019)Utdanningsledelse sett gjennom perspektivene liberal og servil kunst Over de siste par tiår har det vært en økende interesse for og fokus på utdanningsledelse. Interessefokuset har blitt tydeligere i takt med en økende ...