Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 10607-10626 av 14222
-
Resonnering og argumentasjon i løste oppgaver
(Master thesis, 2023)Denne studien har undersøkt hvilke typer resonnering som brukes i løste oppgaver i to norske lærebøker i matematikk, samt omfanget av disse. Hensikten med studien har vært å kartlegge dagens situasjonen, slik at fremtidige ... -
Resonnering og bevis i skolen
(Master thesis, 2019)Denne studien har undersøkt elevers arbeid med å formulere og begrunne hypoteser. Hensikten har vært å få innsikt i elevers arbeid med resonnering og bevis ved avslutning av grunnskolen, som kilde til refleksjon over ... -
Resonnering og bevis på barnetrinnet En kvalitativ studie av brøkoppgaver i lærebøker på 5. trinn
(Master thesis, 2021)Sammendrag Denne studien har undersøkt brøkoppgaver i lærebøker, som bygger på den nye læreplanen LK20. Hensikten med studien er å få innsikt i hvilke muligheter for arbeid med resonnering og bevis det legges til rette ... -
Resonnering og bevis: En kvalitativ studie av mulighetene for resonnering og bevis i en matematikklærebok for 8.trinn.
(Master thesis, 2023)I denne studien har jeg undersøkt hvilke muligheter det er for resonnering og bevis i en lærebok skrevet til den nye læreplanen, LK20. Hensikten med studien er å bidra til forskningsfeltet angående resonnering og bevis i ... -
Resonnering og samarbeid i matematikk på småtrinnet. En kvalitativ studie av hvordan en samarbeidsmodell kan støtte elevers utvikling av resonnering.
(Master thesis, 2022)Denne studien har som mål å få innblikk i hvordan elever på småtrinnet kan, uten vesentlig hjelp fra lærer, utvikle sin resonnerende evne. For å gjøre det ble elevene introdusert for en samarbeidsmodell som var ment for å ... -
Response Technology and Student-centring of Language Education
(Doctoral theses at NTNU;2019:278, Doctoral thesis, 2019)Sammendrag Mange elever og lærere kjenner i dag til responsteknologi. Dette er teknologiske hjelpemidler som lar eleven kommunisere med læreren gjennom avstemminger på digitale enheter, og som gir læreren et inntrykk ... -
RESPONSE TO IMPACT OF CLIMATE CHANGE THROUGH COMMUNITY MANAGED FORESTS IN NEPAL: IS REDD+ PANACEA FOR COMMUNITY?
(Master thesis, 2013)The contemporary global politics is dominated by climate change agenda. The subsequent climate change conferences have recognized the role of forests conceptualized as REDD+ as one of the cheapest and quickest way to reduce ... -
Responsibility at a distance: parents’ accounts of their children’s unaccompanied travelling
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Young children’s movement in public places outside adult supervision tends to be regarded as problematic and may be met with scepticism. This study builds on interviews with parents in Norway whose children (age 5–11) have ... -
Responsibility for Psychological Sense of Community and Well-Being in Old Age: A Qualitative Study of Urban Older Adults in Norway
(Journal article; Peer reviewed, 2017)The purpose of the present study is to explore older adults’ understanding and conceptualizations of the concept “psychological sense of community” (PSOC) as experiences of belonging and being part of seem to be important ... -
Responsible Ship Recycling: Who is responsible? A study of ship recycling regulations and stakeholder responsibility
(Master thesis, 2021)The main aim of this thesis is to provide a better understanding of the regulations regarding ship recycling and how to make this practice more sustainable. This thesis delves deeper into the topic of regulations in the ... -
Responsiv pedagogikk: Feedbackinteraksjoner i læring
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Artikkelen argumenterer for at feedbackinteraksjoner som tar utgangspunkt i å styrke elevenes læring er fundamentet i all dialogisk undervisning. Formålet med artikkelen er å utdype hvordan responsiv pedagogikk kan være ... -
Responsiveness to change in health status of the EQ-5D in patients treated for depression and anxiety
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Background The EQ-5D is a commonly used generic measure of health but evidence on its responsiveness to change in mental health is limited. This study aimed to explore the responsiveness of the five-level version of the ... -
Responspraksiser i lærerutdanningen Den skriftlige interaksjonen mellom lærerstudenter og deres lærere i seks skriveprosesser
(Peer reviewed; Journal article, 2023)I denne artikkelen presenteres en studie av skriveprosessen knyttet til et utvalg av lærerstudenters arbeid med semesteroppgaver. Studien fokuserer hovedsakelig på lærerresponsen, men trekker også inn studentenes tekstrevisjoner ... -
Ressursbanken "Norsklærere 2.0"
(Master thesis, 2022)Denne studien er en kvalitativ innholdsanalyse av hvordan norsklærere bruker Facebook-gruppen «Norsklærere 2.0» som en digital, faglig ressursbank. Studien benytter seg av en kvalitativ konvensjonell innholdsanalyse for å ... -
Ressursbygging i Forsvaret: Om Forsvarskvinners Opplevelse av Motivasjon i Jobben
(Master thesis, 2013)Denne oppgaven omhandler motivasjon sett i et livsutviklingsspektiv og et ressursperspektiv. Nærmere bestemt handler oppgaven om hvordan ulike valg man må gjøre i livet kan virke inn på motivasjonen man har for å bli i ... -
Ressursfokusert tilnærming med enslige mindreårige flyktninger
(Bachelor thesis, 2020)Temaet i denne oppgaven er ressursfokusert tilnærming i arbeidet med enslige mindreårige flyktninger. Dette er en gruppe som bli ansett som sårbare, men har som alle andre barn og unge, håp og ressurser. I denne oppgaven ... -
Ressursforbannelsen: Effekten av Oljeprofitt på Militærutgifter
(Bachelor thesis, 2019)Enkelte studier har funnet en positiv signifikant effekt av oljeinntekter på militærutgifter, og hevder at økte militærutgifter er en manifestasjon av ressursforbannelsen. Da disse studiene har begrensede utvalg er det ... -
"Ressursgruppa er det eneste stedet hvor jeg har fått noe som helst hjelp" : En kvalitativ studie om studenters opplevelse av å få hjelp og støtte til å finne motivasjon i studiehverdagen gjennom en ressursgruppe.
(Master thesis, 2011)Fokuset for denne oppgaven er en ressursgruppe for studenter med ADHD og lignende utfordringer ved et universitet i Norge. Denne oppgaven vil gi et innblikk i hvordan tre medlemmer av denne gruppen opplever at gruppen ... -
Ressursteam som samarbeidsarena
(Master thesis, 2022)Denne studien tar sikte på å tilegne innsikt i PP-rådgivere, som er yrkesaktive på bygda i Nord-Norge, sine opplevelser av tverrfaglig samarbeid i ressursteam med skole. Studiens formål er å oppnå en nærmere forståelse av ... -
Restaurantbransjen, bærekraft og positive emosjoner: En kvalitativ studie
(Bachelor thesis, 2022)