Browsing Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) by Title
Now showing items 7679-7698 of 14110
-
lipped classroom through Edpuzzle® and the sports teaching-learning process in secondaryschool students: A pilot study
(Journal article; Peer reviewed, 2022) -
Liquefaction of freshwater carbonates led to the February 10, 2011, landslide at the Cöllolar coalfield, eastern Turkey
(Peer reviewed; Journal article, 2019)In February 2011, two landslides in which 11 people were killed, occurred in the Çöllolar open pit mine, situated in the Elbistan Basin in eastern Turkey. In the coalfield, a thick sequence of clay (>100 m) overlies karstic ... -
LIST-oppgavers karakteristiske egenskaper
(Bachelor thesis, 2019)Målet med denne studien har vært å kartlegge hvilke egenskaper som er avgjørende for at en matematikkoppgave kan klassifiseres som en LIST-oppgave. LIST-oppgaver har lav inngangsterskel og stor takhøyde og anbefales som ... -
Listen to the voices of the students! The role of peers in academic and social school connectedness
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Previous literature has highlighted the role that adults play in fostering school connectedness and in supporting various outcomes, such as improved health and academic achievement. This study explores students’ discussions ... -
«Liten tue kan velte stort lass» - Om vanskelige ord og matematisk leseforståelse i ungdomsskolen.
(Master thesis, 2020)Sammendrag Forskningen i denne masteroppgaven har hatt som formål å gi et innblikk i hva en lærer trenger å vite om vanskelige ord i matematiske tekstoppgaver i ungdomsskolen. En lærers kunnskaper om hvilke utfordringer ... -
Literacy Events in Writing Play Workshops with Children Aged Three to Five: A Study of Agential Cuts with the Artographic Triple Dimensions as a Lens
(Journal article; Peer reviewed, 2019)The aim of this article is to explore how the multiple perspectives offered by an artographer’s lens contribute to three literacy events generated by writing play activities for children three to five years old. These ... -
LITT MER CHAMPAGNE I MELLOMGULVET! Sangmetaforer i spennet mellom kropp og språk.
(Master thesis, 2020)Denne studien er en undersøkelse av metaforer i sangundervisning i høyere utdanning i lys av kognitiv og diskursorientert metaforteori. Med et sosialkonstruksjonistisk utgangspunkt, hvor språket ikke bare er speilende, men ... -
- Litt som i en sentrifuge - En kvalitativ studie av ledernes opplevelse av sammenslåingsprosessen mellom to kommuner
(Master thesis, 2018)Dagens organisasjoner er avhengig av å kunne tilpasse seg nye behov og trender fortløpende og kjennetegnes derfor av endringer. Behov for og krav om endring har de senere årene blitt aktualisert i offentlig sektor, i ... -
Litteratur som emosjonelt øverom En undersøkelse av følelser og følelsenes didaktiske potensiale i romanen Orkanger
(Master thesis, 2023)Med implementeringen av Fagfornyelsens tverrfaglige tema folkehelse og livsmestring har et helsefremmende arbeid fått økt oppmerksomhet i skolen, og temaet trekker eksplisitt frem psykisk helsefremmende arbeid som et mål ... -
Litteraturdidaktiske posisjoner: ideologi og strategi - En dialogisk diskursanalyse
(Master thesis, 2012-10-09) -
Litteraturformidling i skolen - en studie av samarbeid mellom skoler og folkebibliotek
(Master thesis, 2022)Leselyst har vist seg å ha større innvirkning på elevenes akademiske resultater enn det sosioøkonomisk status har (Hennig, 2019, s. 33). Bibliotekarer er eksperter på leselyst, men kun fåtallet av norske skoler har ansatte ... -
Litterær kanon og dannelse i den offentlige debatten rundt Fagfornyelsen
(Bachelor thesis, 2019)I denne bacheloroppgaven har jeg fordypet meg i den offentlige debatten rundt litterær kanon, og den valgte problemstillingen er; hvordan diskuteres kanon og danning i forbindelse med Fagfornyelsen i den offentlige debatten. ... -
Litterære møter med den andre: En kasusstudie av tre elevers relasjoner til det lyriske jeget i et dikt av Yahya Hassan
(Master thesis, 2016-09-14) -
Litterære samtaler som utøvelse av faglighet i norsk: en studie av 8. trinnselever som leser, skriver og samtaler om rap-låten "Styggen på ryggen"
(Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven undersøker hvordan elever på 8. trinn leser rap-låten «Styggen på ryggen» av OnklP & De Fjerne Slektningene, og hvordan de utvikler mening gjennom litterære gruppesamtaler. Forskningsdesignet i studien ... -
Live well and die with inner peace: The importance of retrospective need-based experiences, ego integrity and despair for late adults’ death attitudes
(Journal article; Peer reviewed, 2020)Given that prior research has provided evidence for the role of late adults’ attitudes towards death in their mental health, we sought to understand its underlying sources. Guided by Self-Determination Theory and Erikson’s ... -
Live well and die with inner peace: The importance of retrospective need-based experiences, ego integrity and despair for late adults’ death attitudes
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Given that prior research has provided evidence for the role of late adults’ attitudes towards death in their mental health, we sought to understand its underlying sources. Guided by Self-Determination Theory and Erikson’s ... -
Live, immediate and informative?: A comparative longitudinal quantitative study of live news in the fixed time television news bulletins in Norway and the USA
(Master thesis, 2014)The fixed time television news bulletins operate in an increasingly competitive news environment. The news stories need to convey a feeling of “liveness”, immediacy and presence and the newsrooms are under increasing demands ... -
The lived experiences of female heads in Malawi - An exploration of their health care accessibility by making use of a triangulated access model
(Master thesis, 2018)Ensuring that everyone has good accessibility to health services remains a challenge, especially in developing country contexts, even though the concept of health care accessibility has been extensively investigated in the ...