Browsing Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) by Title
Now showing items 7261-7280 of 14085
-
Kroppens tilblivelse i tid og rom: Analyser av materielle-diskursive hendelser i barnehagen
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2012:303, Doctoral thesis, 2012)Avhandlingens mål er å analysere kroppen som et materielt subjekt. Med utgangspunkt i et materielt poststrukturalistisk perspektiv inspirert av blant annet filosofene Claire Colebrook, Michel Foucault, Elizabeth Grosz, ... -
Kroppsbilde hos norske langrennsutøvere
(Master thesis, 2023)Hensikt: De siste årene har den offentlige diskusjonen tilknyttet idrettsutøveres kroppsbilde økt. Dette fremheves gjennom medier, som belyser hvordan flere norske kvinnelige utøvere innenfor langrenn har strevd med ... -
Kroppsbilde i naturfagets livsstilundervisning - Ungdomsskolelæreres forståelse av og erfaringer med ivaretagelse av elevenes kroppsbilde i livsstilundervisning
(Master thesis, 2015)Dagens ungdom streber etter uoppnåelige standarder. Dette medfører blant annet at flere ungdom utvikler et negativt syn på seg selv og sin egen kropp. Negativt kroppsbilde relateres til flere helsekonsekvenser, slik som ... -
Kroppsdysmorfofobi : en litteraturgjennomgang av diagnostikk, komorbiditet, og sentrale behandlingsprinsipper
(Master thesis, 2016)Hensikten med denne oppgaven er å gi en enkel og oppdatert oversikt over dysmorfofobi; med fokus på klinisk presentasjon, differensialdiagnostikk, og sentrale prinsipper for behandling. En litteraturgjennomgang av relevant ... -
Kroppsfokus blant kvinnelige juniorutøvere i langrenn
(Bachelor thesis, 2020)Oppgaven omhandler kroppsfokus blant kvinnelige juniorutøvere i langrenn. Målet for prosjektet var å kartlegge idrettslinjenes retningslinjer og trenernes håndteringsstrategier i møtet med kroppsproblematikken. Problemstillingen ... -
Kroppsideal og kroppspress - betydinga for trivsel og deltaking i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2023)Bakgrunn: Kroppsøvingsfaget er ein betydingsfull arena som skal førebyggjande mot negative kroppsbilete og fremje sunne verdiar innan kropp og helse. For å oppnå fagets formål er det avgjerande at elevane trivast og deltek ... -
Kroppslig bevegelse er grunnleggende hos alle mennesker: En kvalitativ studie om kroppsøvingslæreres arbeid med elever med fysisk funksjonshemming i skolen
(Master thesis, 2013)Denne masteroppgaven omhandler hvordan kroppsøvingslærere jobber med å tilrettelegge undervisningen for elever med fysisk funksjonshemming på ungdomsskolen. Studien er gjennomført ved bruk av kvalitativ forskningsmetode, ... -
Kroppslig læring gjennom kunstnerisk utforskning: en fenomenologisk tilnærming til modellering av naturalistiske menneskeskulptur i leire
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som undersøker arbeidet med kroppslig læring gjennom å skape en naturalistisk skulptur av kvinnekroppen. I denne kunstbaserte forskningen er den aktuelle teknikken modellering ... -
Kroppslig læring med ekspressive masker. En autoetnografisk og performativ unersøkelse
(Master thesis, 2020)Denne studien er en praksisledet kunstfagdidaktisk undersøkelse med oppmerksomhet på kroppslig læring. Studiens analytiske spørsmål er: Hvordan kan arbeid med ekspressive masker åpne opp for erfaringer med kroppslig læring ... -
Kroppslig og sanselig kommunikasjon i barnehagen
(Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven tar for seg kroppslig og sanselig kommunikasjon i barnehagen gjennom et dramapedagogisk perspektiv. Studiets formål har vært å undersøke hvordan barnehagelærer kan kommunisere med barn ved å fokusere ... -
Kroppspress blant mannlige idrettsstudenter
(Bachelor thesis, 2019)Forfatter: Stine Eriksen Myhren Tittel: Kroppspress blant mannlige idrettstudenter Problemstilling: Hvordan opplever mannlige idrettstudenter det økende kroppspresset i dagens samfunn, og hvilken rolle mener de at ... -
Kroppspress på ungdomsskolen
(Bachelor thesis, 2019)Bakgrunn: Jeg har valg å undersøke kroppspresset på ungdomsskolen. Grunnen til at jeg valgte å gjøre dette, var at jeg selv hadde lest en del artikler tidligere, hvor de aller fleste hadde henvisninger til undersøkelser ... -
Kroppsspråk og relasjonsledelse
(Master thesis, 2013)I denne oppgaven ser jeg på kroppsspråket som fenomen, og brukt i relasjon mellom sjefer og ansatte i en stor avdeling i NN bedrift. De aller fleste av de ansatte valgte å svare på undersøkelsen, og alle de spurte sjefene ... -
Kroppsøving og tilpasset opplæring i den norske videregående skole
(Bachelor thesis, 2020)Formål: Formålet med denne litteraturstudien var å undersøke eksisterende forskning på tilpasset opplæring i kroppsøving for elever med funksjonsnedsettelser som baserte seg på det norske skolesystemet. Det skulle også ... -
Kroppsøvingslærerens arbeid med elever med funksjonsnedsettelse i skolen
(Bachelor thesis, 2019)Denne fordypningsoppgaven tar for seg hvordan kroppsøvingslærere jobber med å legge til rette kroppsøvingsundervisningen for elever med funksjonsnedsettelse på barnetrinnet. Jeg har tatt utgangspunkt i erfaringene og ... -
Kroppsøvingslærerens profesjonelle skjønn i vurdering
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven omhandler lærerens forståelse av vurdering i kroppsøving. Studien undersøker produktive sider og problemstillinger med bruk av profesjonelt skjønn i vurderingsarbeidet i faget, og som følge av dette formuleres ... -
Kroppsøvingslæreres syn på læring i naturferdsel og friluftsliv, sett i lys av fagfornyelsen
(Master thesis, 2022)Temaet for denne masteroppgaven er naturferdsel og friluftsliv, sett ut ifra et læringsperspektiv i kroppsøvingsfaget. I den forbindelse belyses følgende problemstilling: Hvordan legger kroppsøvingslærere på ungdomstrinnet ... -
Kroppsøvingslærers fortståelse av elevens læring i kroppsøvingsfaget
(Bachelor thesis, 2019) -
Kroppsøvingslærerstudenten
(Master thesis, 2021)Dette masterprosjektet tar sikte på å bli bedre kjent med de som studerer til å bli fremtidens kroppsøvingslærere, og undersøke det forskningslitteraturen omtaler som idrettshabitus hos kroppsøvingslærerstudenter. Prosjektet ... -
Kryssende forventninger: en kvalitativ undersøkelse av undervisningspraksis fra et studentperspektiv
(Bachelor thesis, 2020)