Browsing Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) by Subject "VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283"
Now showing items 41-60 of 128
-
Gutter og verdensrommet - En studie av gutter i ungdomsskolens forhold til emnet verdensrommet sett i lys av revisjon av læreplanen
(Master thesis, 2013)Denne oppgaven handler om elevers forhold til hovedemnet verdensrommet i naturfaget. En større internasjonal undersøkelse, ROSE, viser at elever, og særlig gutter i ungdomsskolen er spesielt interessert i dette emnet. En ... -
Historiebevissthet uttrykt gjennom svar på et spørreskjema
(Master thesis, 2014)I denne teksten tar jeg utgangspunkt i et datamateriale, i form av en spørreundersøkelse, innsamlet ved NTNU. Undersøkelsen tok sikte på å finne ut av hva elever har ment er det morsomste og ... -
Historiebevissthetens funksjon hos elever i videregående skole - Et kvantitativt og kvalitativt perspektiv på videregående elevers utvikling av historiebevissthet i tiknytning til Falstadsenterets undervisningspraksis
(Master thesis, 2013)Den overordnete problemstillingen i dette forskningsprosjektet erempiridrevet og todelt: Hvordan utvikles historiebevissthet hos elever i videregående skole, spesielt i tilknytning til deltakelse i et undervisningsopplegg ... -
Historien finnes ikke bare i læreboka, den er også rundt oss - En studie av ungdomsskolelæreres bruk av lokalmiljøet og lokalhistorien i Trondheim i historieundervisningen
(Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven omhandler hvordan lærere bruker lokalhistorien og lokalmiljøet i historieundervisningen. Oppgaven bygger på et empirisk datamateriale, samlet inn gjennom intervju av åtte lærere ved tre forskjellige ... -
"How can the use of autentic literature promote the develoment of reading literacy in English among eigth-graders in Norway?"
(Master thesis, 2013)This thesis is based on a research conducted in a Norwegian school class of eighth-graders. The topic question is: how can the use of authentic literature promote the development of reading ... -
How do Norwegian Lower-Secondary Students Perceive Online Source Criticism in the English School Subject?
(Master thesis, 2017)This study investigates how Norwegian lower-secondary students perceive online source criticism in the English school subject. Due to digitalization and the increased access to information, online source criticism can ... -
Hva kan man når man kan historie? - En studie av 16-åringers forståelse av historiekunnskap og historiefaget i skolen
(Master thesis, 2014)I denne oppgaven presenteres en empirisk forskningsundersøkelse om forståelse av historiekunnskap og historiefaget i skolen blant elever på første trinn i den videregående skolen. En kvantitativ spørreundersøkelse med åpne ... -
Hva lærer elever om kjemiske reaksjoner på 8. trinn? - En kvalitativ studie av elevers forståelsesutvikling
(Master thesis, 2015)Kjemi er et fag som kan bli sett på som krevende å lære. Mye av dette kan skyldes at modeller og begreper i faget er abstrakte. I tillegg er det vanskelig å knytte dette fagstoffet til elevenes erfaringer. Det har tidligere ... -
Hvilke sammenhenger kan vi se mellom elevers forkunnskaper om brøk og hvordan de løser oppgaver knyttet til divisjon med brøk? Hvilke forkunnskaper synes å være mest sentrale for å kunne løse oppgaver med divisjon med brøk?
(Master thesis, 2017)I denne oppgaven ønsker jeg å sette elevenes kunnskaper og læring i fokus. Jeg har valgt meg et tema som for elevene ofte oppleves som abstrakt og vanskelig. Mitt hovedtema er brøk. Chapin og Johnson viser til Beezuk og ... -
Hvilke tanker og refleksjoner gjør jenter om sitt utradisjonelle yrkesvalg i den videregående skole? - En kvalitativ studie av jenters yrkesfaglige valg i videregående skole
(Master thesis, 2015)Likestilling skal være en naturlig del av et demokratisk samfunn, men fortsatt er det store kjønnsforskjeller ved yrkesvalg, og rett og slett det å bli hørt og respektert som menneske og borger. Styringsdokumentene viser ... -
Hvordan gjøre tenking synlig ved bruk av interaktive modeller på vitensenter?
(Master thesis, 2015)Det er et økende antall forskningsstudier som fokuserer på læringsutbytte ved vitensentre og liknende institusjoner (Kisiel, 2013). EEET (European Exhibition Evaluation Tool) er et slikt bidrag. Dette er et vurderingsverktøy ... -
Hvordan opplever Vg1 elevene egen identitetsendring i praksisfellesskapet gjennom utdanning? - Et aksjoneringsprosjekt med en casestudie om yrkeselevenes og yrkesfaglærerens påvirkning av praksisfellesskapet i yrkesfaglig utdanning
(Master thesis, 2016)Denne studien er en aksjonsforsknings- og casestudie som handler om hvordan yrkeselevene opplever å begynne i videregående trinn 1 i en klasse på en skole. Gjennom aksjonen forsøker kontaktlærer å få frem betydningen av å ... -
Improvisasjon - mellom tradisjon og musiske samspill - En intervjustudie av hvordan improvisasjon kan forstås som et aspekt ved praksisnær musikkundervisning i førskolelærerutdanningen
(Master thesis, 2013)Tema for oppgaven er musikkundervisning på førskolelærerutdanningen. Musikklærerrollen utfordres i spennet mellom et sterkt nyttefokus i utdanningssystemet generelt og nytenkning i lys av barns rett til medvirkning. Hensikten ... -
Integrering av IKT i naturfagundervisningen
(Master thesis, 2014)Denne studien undersøker hvordan og hvorfor man bør søke å gjøre bruk av IKT (PC eller iPad) til en naturlig og integrert del av naturfagundervisningen. Bakgrunnen for oppgaven har vært forskningsrapporten Monitor, som ... -
Interesse for naturfag - Betydningen av formidlingsformer og aktiviteter for ungdomsskoleelevers interesse for naturfag
(Master thesis, 2013)Denne studien undersøker hvordan ulike formidlingsformer og aktiviteter i naturfagundervisningen påvirker ungdomsskoleelevers interesse for naturfag, både som skolefag og som representant for naturvitenskap. Det tas også ... -
Interkulturell pedagogikk i estetisk perspektiv - En kreativt refleksiv litteraturstudie
(Master thesis, 2014)Masteroppgaven ″interkulturell pedagogikk i et estetisk perspektiv″ har til hensikt å bidra til å skape et teoretisk grunnlag for hvordan interkulturell pedagogikk kan forstås og defineres i et estetisk perspektiv. ... -
Internasjonalisering gjennom studentmobilitet - En kvalitativ studie av yrkesfaglærerstudenters erfaringer med praksis i utlandet
(Master thesis, 2016)Internasjonalisering av utdanning er et nasjonalt mål og et virkemiddel for å fremme økt kvalitet og relevans i norsk utdanning. Relevant utdanning av høy kvalitet og arbeidstakere med internasjonal kunnskap og erfaring ... -
"Jeg er født døv og identifiserer meg som døv, definitivt!" - En studie av døve ungdommer og deres utvikling av identitet i lys av historiebevissthet
(Master thesis, 2015)I denne oppgaven presenteres en empirisk forskningsundersøkelse gjennomført med 7 døve ungdommer. Temaet for oppgaven har vært døve ungdommer og deres identitetsdanning i lys av historiebevissthet, da denne gruppen definerer ... -
Joikdidaktikk som kunstfaglig didaktikk Med utgangspunkt i joik - En studie i Frode Fjellheims joikdidaktikk
(Master thesis, 2016)Temaet for denne masteroppgaven er joik og hvordan den kan undervises og læres ved en kunstfaglig didaktisk tilnærming. Det er en kasusstudie av kunstnerlæreren Frode Fjellheims didaktikk og hans studie ”Med joik som ... -
Kobling av elevers erfaringer og naturfaglige ideer i en utforskende klasseromssamtale - En studie med vekt på lærerens kommunikasjon
(Master thesis, 2014)Denne studien tar for seg en lærerskommunikasjon under en utforskende klasseromsamtale der det kobles mellom elevenes erfaringer og naturfaglige ideer. Klasseromsamtalen skjer med utgangsunkt i en naturfaglig aktivitet ...