Browsing Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) by Subject "VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280"
Now showing items 41-60 of 350
-
''De skal korke timen'' : kommunal styring av skolen gjennom prosjektet '' vurdering for læring ''
(Master thesis, 2016)Det overordnede temaet for denne masterstudien er kommunal styring av skolen. I dette casestudiet undersøker jeg hvordan kommunen tar i bruk skoleutvikling som verktøy i styring av skolen ved å følge reformen «Vurdering ... -
De stille barna - En kvalitativ intervjustudie om hvordan barnehagelærere ivaretar de stille barna, og hvordan organiseringen kan påvirke de stille barna?
(Master thesis, 2017)Denne kvalitative forskningen retter fokuset mot de stille barna i barnehagen. Formålet med dette studiet er å få frem barnehagelærernes og spesialpedagogens tanker, erfaringer og refleksjoner knyttet til deres arbeid med ... -
De stille barna i barnehagen : en kvalitativ studie av hvordan personalet i barnehagen møter de stille barna
(Master thesis, 2016)Utagerende atferd har vært mest i fokus i tidligere forskning, men innagerende vansker viser seg å være like vanlig som utagerende atferd. I en travel barnehagehverdag kan det være vanskelig å se alle barna, spesielt de ... -
De stille barna og sosial kompetanse i barnehagen - En kvalitativ intervjustudie om hvordan barnehagelærere arbeider for å styrke sosial kompetanse hos barn med stille atferd på småbarnsavdeling
(Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven har fått tittelen De stille barna og sosial kompetanse i barnehagen. Derfor er studien rettet inn mot temaet stille atferd og sosial kompetanse hos de yngste i barnehagen. Formålet med denne studien ... -
De stille stemmene
(Master thesis, 2016)Denne kvalitative studien har fokus på hvordan unge innagerende mennesker opplever sin atferd og livssituasjon. Formålet med studien er å få frem de stille stemmene, og se hvilke tanker, opplevelser og meninger de har om ... -
Den pythagoreiske læresetning i fire norske lærebøker fra 1935 til 2015
(Master thesis, 2018) -
Den verdifulle læringen - ''Yes,yes. And yes...''
(Master thesis, 2017) -
''Det å være nær ungane og gjere dei trygge, trur eg er kjempeviktig'' - Ein kvalitativ forskningsstudie om pedagogar si forståing av og arbeid med deltaking og inkludering i leik for barn med språkvanskar
(Master thesis, 2017)Intensjonen med denne forskingsstudien var å belyse korleis pedagogar arbeider for å leggje til rette for deltaking og inkludering for barn som dei opplever at har vanskar med språket, og pedagogane si forståing av dette ... -
''Det er en kultur for å stå på hardt og lykkes'' - En kvalitativ undersøkelse av eiendomsmegleres opplevelse av organisasjonskulturen og relasjonelt samspill på arbeidsplassen
(Master thesis, 2016)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke eiendomsmegleres opplevelse av organisasjonskultur på arbeidsplassen, og hvordan dette kan ha påvirket samspillet kollegaene i mellom. I en tid der stadig økende ... -
''Det er en tung prosess å komme seg ut'' - En kvalitativ undersøkelse av ungdom som har avbrutt videregående og deres erfaringer med oppfølging i ungdomsprosjektet
(Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven handler om hvordan ungdom som har vært med i tiltaket Ungdomsprosjektet har opplevd sin deltakelse, og hvorvidt de opplever at prosjektet har bidratt til å endre deres livssituasjon. Ungdomsprosjektet ... -
"Det er et lys inni meg når jeg går her" - En kvalitativ studie av hvordan ungdommer ved UngInvest AIB beskriver sine erfaringer med en styrkebasert tilnærming
(Master thesis, 2019)Noen av de mest fremtredende årsakene til frafall i videregående skole er mangel på tilhørighet, ensomhet og psykiske helseproblemer. Det begynner å bli større fokus på det sosiale miljøet, men akademisk oppnåelse er ... -
''Det er greit å få vite hvordan det skal være'' - Om fylkesmannens, rektors og lærernes operasjonalisering av det nasjonale tilsynet ''skolens arbeid med elevenes utbytte av opplæring''
(Master thesis, 2016)Temaet for denne oppgaven er fylkesmannens tilsyn slik det er hjemlet i opplæringslovens kapittel 14, og hvordan det fungerer i skolen. Undersøkelsen tar utgangspunkt i et tilsyn som ble utført våren 2015. Temaet for ... -
''Det er jo så enkelt, men selv så vanskelig'' - En kvalitativ studie om traumebevisst omsorg som rammeverk i bolig for enslige mindreårige asylsøkere
(Master thesis, 2017)Traumebevisst omsorg er en forståelsesramme som innebærer en økt forståelse for at traumeutsatte barn og unge i stor grad kan lide av utviklingstraumer, der uønsket og uhensiktsmessig adferd oftest er å anse som et ... -
"Det er kanskje det vi har lært mest, at det ikke er ett svar i rapporten, men det vi tenker…" - En studie om elevers oppfatninger om rapportskriving før og etter undervisning om naturvitenskapens egenart
(Master thesis, 2018)I sentrum for denne masteroppgaven står elevers perspektiver på innholdet i skolens naturfagundervisning. I naturfagdidaktisk litteratur ytres det bekymringer for at en framstilling av naturvitenskapen som objektiv og ... -
''Det er Lov.'' Rules and Routines in a Norwegian Kindergarten
(Master thesis, 2017)This project, ”Det er Lov.” Rules and Routines in a Norwegian Kindergarten, begins by providing a description of a Norwegian kindergarten setting. Ideas such as kindergarten space, food, and clothing are presented. The ... -
''Det er sånn same same, but different'' - En kvalitativ intervjustudie om nye utfordringer med digital mobbing og forebygging av dette i skolen
(Master thesis, 2017)I dag har barn og unge mye erfaring innen digitale medier, som følger av at de er født inn i denne verdenen og det dermed er en integrert del av deres hverdag. Dette har gjort at fenomenet mobbing har fått helt nye arenaer ... -
''Det handler om å bli sett, sant. Og å bli møtt som menneske'' : en kvalitativ intervjustudie av hva tre spesialprester erfarer som betydningsfullt i møte med mennesker i eksistensiell krise sett fra et rådgivningsvitenskapelig perspektiv
(Master thesis, 2016)Formålet med denne masteroppgaven er å finne ut av hva tre spesialprester erfarer som betydningsfullt i møte med mennesker i eksistensiell krise. Det argumenteres for at spesialprestenes møte med mennesker i eksistensiell ... -
"Det handler om jo om den viktigste ressursen da, og det er jo menneskene" - En kvalitativ studie om lederes erfaringer, ved hjelp av coaching, når det å legges til rette for å løfte medarbeiderens ressurser på arbeidsplassen
(Master thesis, 2019)Jeg har i denne masteroppgaven gjennomført en kvalitativ studie på coachenes (ledernes) erfaringer ved hjelp av coaching for å legge til rette for coachees (medarbeidere) ressurser på arbeidsplassen. For å svare på ...