Browsing Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) by Title
Now showing items 3224-3243 of 14059
-
Elevmedvirkning i skolen
(Bachelor thesis, 2019)Elevmedvirkning er en viktig del av elevenes danningsprosess. Det er også med på å utvikle dem til å bli gode og selvstendige medlemmer av det demokratiske samfunnet de lever i. Tema for denne oppgaven er elevmedvirkning ... -
Elevmedvirkning i ungdomsskolen - sett fra lærerperspektivet
(Master thesis, 2014)Bakgrunn, tema og formål: Bakgrunnen for denne masteroppgaven er å få bedre innsikt i hvordan læreren kan ha betydning for elevenes læring. Vårt fokus er elevmedvirkning i ungdomsskolen. Følgende problemstilling er valgt: ... -
Elevmedvirkning og lærerens rolle
(Master thesis, 2022)Sammendrag Denne studien fokuserer på elevmedvirkning og undersøker hva sammenhengen er mellom læreren i rollen som aktivator og lærerens fokus på elevmedvirkning i kroppsøvingsfaget. Sekundært undersøkes det også hva ... -
Elevperspektivet på underveisvurdering i kroppsøving
(Master thesis, 2022)Hensikten med denne studien har vært å få et innblikk i elevers opplevelser og erfaringer med bruken av underveisvurdering i kroppsøving. Man har de siste årene sett økt oppmerksomhet på underveisvurdering og formative ... -
Elevrådets demokratiopplæring
(Bachelor thesis, 2019)Formålet med denne bacheloroppgaven har vært å undersøke elevrådsarbeid nærmere. Dette særlig med vekt på den demokratiske opplæringen. Derav har oppgaven tatt for seg teori om demokrati, dette med særlig fokus på teori ... -
Elevrepresentasjoner i Stortingsmelding 28 (2015-2016) - En diskursanalytisk tilnærming
(Master thesis, 2017)I følgende oppgave har jeg benyttet meg av diskursanalytisk metode for å besvare problemstillingen hvordan omtales elever og elevers læring i Stortingsmelding 28 (2015-2016)?. I gjennomgang av Stortingsmeldingen fant jeg ... -
Elevsamtalens mellomkroppslige, relasjonelle og eksistensielle dimensjon. En lærers opplevelse av planlagte elevsamtaler i grunnskolen i dialog med kroppslige, relasjonelle og eksistensielle teoretiske perspektiver.
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Denne artikkelen har til hensikt å undersøke læreres opplevelse av de planlagte samtalene med elevene, såkalte elevsamtaler. Ved bruk av fenomenologisk fortolkende metode har det med utgangspunkt i problemstillingen Hvilke ... -
Elevtjeneste og lærere som støtte i videregående opplæring - en kvantitativ studie av ungdoms opplevelser av støtte fra elevtjeneste og lærere knyttet til psykisk helse og ensomhet i videregående skole
(Master thesis, 2015)Dette prosjektet har fokus på elevtjenesten og læreres støtte til elever i videregående skole. Målet med undersøkelsen er å finne ut om støtte har betydning for elevenes selvoppfatning, psykiske helse og ensomhet. Det ... -
Elg i kantsone: - En GIS-analyse av arealbruk hos elg
(Master thesis, 2011)Oppgaven er knyttet til prosjektet Elgundersøkelser i Nord-Trøndelag, Bindal og Rissa 2005-2010, som er gjennomført av Norsk institutt for naturforskning (NINA), og bygger videre på enkelte av deres resultater. Formålet ... -
Elskling snakk med meg, på soverommet - En teoretisk gjennomgang om seksualitet, parforhold, og hvordan kommunikasjon rundt seksualitet i parforhold påvirker den seksuelle og generelle tilfredsheten i forholdet, med sikte på å beskrive faktorer av betydning i parrådgivning
(Master thesis, 2017)Vi mennesker er seksuelle vesen, og seksualiteten vår er en stor del av vår fysiske og mentale helse. Sex og seksualitet er også en stor og viktig del av de fleste romantiske parforhold, og par som rapporterer høy tilfredshet ... -
Embedded, Embodied, Enculturated, and Enabling Processes: The Identification and Evaluation of Sporting Talent by Ice Hockey Coaches in Norwegian Youth National Teams
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Elite sports systems are characterized by structured attempts to identify, select, and develop talented athletes and to increase the likelihood that athletes will achieve future international success. Studies of such systems ... -
Embodied Communication in Language Learning - Norwegian Pupils' Experiences with Drama as an Approach in the EFL Primary Classroom
(Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven er å utforske hvordan elever på barneskolen opplever å delta i drama aktiviteter i engelskfaget, i tillegg til å se på hvordan det påvirker dems muntlige deltakelse og kommunikasjon. ... -
Embodied dialogue in the classroom: Critical reflections as a teacher on creative dance practices for 1st graders
(Master thesis, 2022)Denne studien undersøker den kroppslige dialogen mellom lærer og elever, og mellom elever i en danseworkshop som strekker seg over seks dansetimer. Problemstillingen som motiverer studien er: Hvordan kan jeg som dansepedagog ... -
Embodied learning and teaching approaches in language education: A mixed studies review
(Peer reviewed; Journal article, 2022)The notion of embodied learning has gained ground in educational sciences over the last decade and has made its way to language education with researchers acknowledging language learning as an embodied process. This mixed ... -
Embodiment of infinity in mathematics
(Journal article; Peer reviewed, 2024)In this article, we discuss the embodiment of infinity as one of fundamental concepts in mathematics. In contrast to the embodiment of many other mathematical concepts, the embodiment of infinity is an endless dynamic ... -
Embodying metaphors: Signed language interpreters at work
(Journal article; Peer reviewed, 2016) -
Embodying the Rural Idyll in Farm Tourist Hosting
(Journal article; Peer reviewed, 2014)This article is concerned with service work conducted on farms, and it explores how men and women's bodies are involved in producing and mediating positive aspects of the rural. The main question is whether the two types ... -
Embracing linguistic and cultural diversity in multilingual EAL classrooms: The impact of professional development on teacher beliefs and practice
(Peer reviewed; Journal article, 2021)This study investigated the impact of professional development on teacher beliefs and practices in linguistically heterogeneous EAL classrooms. Structured classroom observations and semi-structured interviews were used to ... -
EMD-dommenes påvirkning på barnevernets arbeid med samvær og gjenforening
(Bachelor thesis, 2022)Temaet jeg ønsker å rette søkelyset på i denne bacheloroppgaven er barnevernets fosterhjemsarbeid. I 2020 ble Norge dømt i tre saker i Den europeiske menneskerettsdomstolen for brudd på Den europeiske menneskerettighetsk ... -
EMDR behandling av barn utsatt for komplekse traumer
(Master thesis, 2015)The purpose of this thesis was to explore whether Eye Movement Desensitication Reprocessing (EMDR) is a suitable method for the complex symptoms associated with children exposed to trauma repeatedly and persistently. Theory ...