Browsing Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) by Title
Now showing items 13525-13544 of 14137
-
"-Vi stemmer Høyre i Sandefjord." Høyreaviser i valgkamp.
(Peer reviewed; Journal article, 2020) -
«Vi styres mot en skole som ikke passer altfor mange elever»
(Master thesis, 2022)Denne studien tar utgangspunkt i inklusjonsproblematikken i det norske utdanningssystemet. Til tross for en global enighet angående inkludering som formål og ideal, viser forskning til at sosial ulikhet reproduseres. Et ... -
"Vi tenker jo at SOL er et tiltak i seg selv vi da..." : en kvalitativ studie som undersøker hva lærere vektlegger i leseundervisningen
(Master thesis, 2015)Denne studien har til hensikt å belyse hva fem lærere som har deltatt på kurs i observasjonsverktøyet systematisk observasjon av lesing (SOL) vektlegger i leseundervisningen. Studiens problemstilling har vært: «Hva ... -
"Vi trenger også å bli sett" - Et kvalitativt studie av coaching som verktøy for lederutviking
(Master thesis, 2014)Denne studien undersøker hva ledere opplever som viktig for en god coachingprosess. Studien bygger på et samarbeid med en sertifisert coach som har coachet samtlige informanter. Kvalitativ metodetilnærming har blitt ... -
Vi vil det vi vil, og æ vil ikke det! - En kvalitativ studie om barns medborgerskap i barnehagen
(Master thesis, 2014) -
"Vi vil være der for å støtte dem til å få en bedre hverdag" - En kvalitativ studie av ansatte ved lavterskeltilbud sin opplevelse av eget arbeid
(Master thesis, 2017)Denne kvalitative studien handler om et lavterskeltilbud til mennesker med langvarige psykiske plager som har behov for mening i hverdagen. Treffstedene i Trondheim er et slikt tilbud hvor mennesker med psykiske plager kan ... -
“Vi voksne må lære oss å ta imot. Vi ser gjennom fingrene på nesten alt”
(Master thesis, 2022)Tema for denne studien er informantenes erfaringer for hvordan lærere kan møte utfordrende elevatferd, i skolen. Studien vektlegger utagerende atferd, men erkjenner at elever som utfordrer, utfordrer på ulike vis og at ... -
Via mål til mening: En studie av skriving og vurderingskultur i grunnskolens tyskundervisning
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 258, Doctoral thesis, 2011)Studiens overordnede hensikt er å bidra til økt forståelse omkring sammenhengen mellom vurdering og skriving i fremmedspråkundervisningen. Det er særlig vurdering som læringsfremmende verktøy i forhold til elevenes utvikling ... -
Vicious circles: Violence, vulnerability, and climate change
(Journal article; Peer reviewed, 2021)Climate change threatens core dimensions of human security, including economic prosperity, food availability, and societal stability. In recent years, war-torn regions such as Afghanistan and Yemen have harbored severe ... -
Video as a Learner Scaffolding Tool
(Journal article; Peer reviewed, 2019)This article explores how videos support and scaffold students’ study behaviour. To explore this, we have revisited data material from four of our previous studies. The constant-comparative method guided the analysis of ... -
Video som redskap i etterveiledning av matematikksamtaler
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Flere tar til orde for den utfordrende helklassesamtalen som en kjernepraksis i lærerutdanninga. Artikkelen er basert på en studie der vi har prøvd ut video som redskap i etterveiledning av lærerstudenters matematikksamtaler ... -
Video-confidence: a qualitative exploration of videoconferencing for psychiatric emergencies
(Journal article; Peer reviewed, 2014)Background: In psychiatric emergencies in rural areas the availability of psychiatrists are limited. Therefore, tele-psychiatry, via real-time videoconferencing (VC), has been developed to provide advanced consultative services ... -
VIDEOCARE: Decentralised psychiatric emergency care through videoconferencing
(Journal article; Peer reviewed, 2012)Background: Today the availability of specialists is limited for psychiatric patients in rural areas, especially during psychiatric emergencies. To overcome this challenge, the University Hospital of North Norway has ... -
Videofeedback i Norsk Fotball
(Master thesis, 2021)De siste 15-20 årene har videofeedback (VFB) blitt en mer benyttet metode i fotball for analysering og evaluering av eget lags- og motstanderes ferdigheter og prestasjoner. VFB kan være med på å fremme utviklingen av flere ... -
Videregående opplæring og arbeidsmarkedstilknytning for unge voksne
(Journal article; Peer reviewed, 2011) -
Videreutdanning i yrkesfaglige programfag: Læreres opplevelser av studiets betydning for egen læring og yrkesutøvelsen i skolen
(Journal article; Peer reviewed, 2013)Denne artikkelen er basert på en kvalitativ undersøkelse som fokuserer på læreres læring. I vår undersøkelse retter vi oppmerksomheten mot lærere som har tatt videreutdanning i de yrkesfaglige programfagene restaurantog ... -
Videreutdanningens betydning for naturfagslærernes handlingskompetanse i å undervise for bærekraftig utvikling
(Master thesis, 2019)Sammendrag Fagfornyelsen står for døren. Bærekraftig utvikling er et av tre prioriterte tverrfaglige temaer som elevene skal lære om, og er en del av verdigrunnlaget som presenteres i Overordnet del. Undervisningens mål ... -
Videreutvikling av nasjonale IKT-baserte etter- og videreutdanningstilbud i matematikk
(Research report, 2006) -
Vielfalt in den Nachrichten. Ein Vergleich digitaler und analoger Angebote von öffentlich-rechtlichen Medien und Tageszeitungen in Deutschland, Österreich und der Schweiz.
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Vielfalt als zentrale Schlüsselnorm der Medienregulierung prägt die Debatte um den Funktionsauftrag von öffentlich-rechtlichen Medien (ÖRM). Denn mediale Vielfalt gilt als normative Voraussetzung für freie Meinungsbildung ... -
Views about knowledge acquisition for coaching practice
(Journal article; Peer reviewed, 2017)This study explores coaches’ subjective views about how they acquire knowledge for their coaching practice. A Q sample of 45 opinions about different sources for knowledge acquisition, and how such sources affect learning ...