Browsing Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) by Title
Now showing items 10046-10065 of 14277
-
Prediktive avvik ved autisme: sammenheng mellom autistiske trekk og tilbøyelighet til å rapportere endring?
(Bachelor thesis, 2022)I senere tid har flere teorier foreslått at autistiske symptomer er knyttet til prediktive avvik, hvorav en teori har utpekt «kronisk høy presisjon for prediksjoner» som kjernen i den autistiske fenotypen (Van de Cruys et ... -
Prediktorer for bedring ved CBTp - en systematisk litteraturgjennomgang
(Master thesis, 2018)Kognitiv atferdsterapi for psykose anbefales i Nasjonale retningslinjer som en psykososial intervensjon for pasienter med psykoselidelse. Med psykoselidelse menes schizofreni, schizoaffektiv lidelse, schizotyp lidelse, ... -
Preferansestudier med spedbarn ved bruk av paradigmet manuelt valg
(Bachelor thesis, 2022)Studier av spedbarns sosiale evalueringer har ekspandert de siste tiårene. Spørsmålet om spedbarn foretrekker prososiale karakterer over antisosiale karakterer har blitt mye undersøkt med varianter av moral-forestillinger. ... -
Prefererte refereringer på norsk : pronomenbruk på kjønnsroller
(Master thesis, 2018)Denne studien ønsket å undersøke hvor frekvent pronomen ble produsert hos talere på norsk når referentene var av samme/ulike kjønn, i samme/ulike situasjon og om når referentene var av (det denne studien kategoriserte) som ... -
Pregnancy and substance use - the Norwegian § 10-3 solution : ethical and clinical reflections related to incarceration of pregnant women to protect the foetus from harmful substances
(Journal article; Peer reviewed, 2012)Aims This article highlights ethical and clinical dilemmas of incarceration of pregnant drug addicts mandated by z 10–3 of the Norwegian Municipal Health and Care Services act. Material The material consists of two ... -
Prekærbegrepene – en teoretisk fristelse og forbannelse
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Nyansene i begrepene om det prekære blir sjelden helt synlig, noe som er empirisk og teoretisk uheldig. Artikkelen sorterer prekærbegrepenes (prekaritet, prekarisering, prekariatet) teoretiske antakelser og visualiserer ... -
Preliminary Study on the Use of Digital Surface Models for Estimating Vegetation Cover Density in a Mountainous Area
(Journal article; Peer reviewed, 2022)Digital surface model (DSM) has been widely available for mapping and was also sometimes used for mapping vegetation height. The authors conducted a preliminary study to evaluate the potential use of DSMs derived from ... -
Prematur fødsel og EEG: En ERP-studie
(Master thesis, 2012)Svært prematur fødsel er en hendelse som kan ha store konsekvenser for enkeltindividet og for samfunnet. I dag er det en mangel på forskning på konsekvensene av prematur fødsel i voksen alder. Det har heller ikke blitt ... -
Premature barn i barnehagen, utfordringer og behov - En kvalitativ studie om spesialpedagogers erfaringer med barn født prematur
(Master thesis, 2018)Bakgrunn for valg av tema og problemstilling Forskning viser at premature barn er i risiko for å få ulike vansker både i form av fysiske og psykiske senfølger. Disse senfølgene er ikke alltid synlig i barnehagealder, men ... -
Premigrasjonstraumer og postmigrasjonsstress: - en drøfting av stressfaktorers implikasjoner for psykiske helse hos asylsøkere.
(Master thesis, 2010)Asylsøkere er en relativt ny gruppe migranter, og det var få asylsøkere som kom til det vestlige Europa før midten av 1980-tallet. Antallet har økt og i 2009 var det nesten en million asylsøkere verden over. Dette medfører ... -
Premigrasjonstraumer og postmigrasjonsstress: - en drøfting av stressfaktorers implikasjoner for psykiske helse hos asylsøkere.
(Master thesis, 2010)Asylsøkere er en relativt ny gruppe migranter, og det var få asylsøkere som kom til det vestlige Europa før midten av 1980-tallet. Antallet har økt og i 2009 var det nesten en million asylsøkere verden over. Dette medfører ... -
Premises and Promises for Expansive Learning in Teacher Education
(Peer reviewed; Journal article, 2020)The study presented in the article focused on school-based development in lower secondary schools in Norway. School-based development represents a new practice not only for school leaders and teachers but also for teacher ... -
Prepared to Teach for Sustainable Development? Student Teachers’ Beliefs in Their Ability to Teach for Sustainable Development.
(Journal article; Peer reviewed, 2019)he importance of embedding education for sustainable development has been emphasised over many years. At the same time, there has been a massive call for initial teacher education to provide all student teachers with the ... -
Preparedness and Multiagency Collaboration—Lessons Learned from a Case Study in the Norwegian Armed Forces.
(Peer reviewed; Journal article, 2020)The objective of this study is to investigate the structure for learning and the learning outcomes from a paper exercise based on multiagency collaboration, and point to potential benefits for crisis leadership and management ... -
Preparing for and entering school
(Doctoral theses at NTNU;2019:176, Doctoral thesis, 2019)Sammendrag Denne studien omhandlet barns deltakelse i skoleforberedende aktiviteter (SFA) i barnehage og utvalgte aktiviteter i første trinn. Det sentrale var å utforske interaksjoner mellom barna (5-6-åringer) og ... -
Preparing for life: Young people's experiences of responsibilities and protection in an orphanage in Cape Town, South Africa
(Master thesis, 2019)The black and coloured population of South Africa are facing severe obstacles and disadvantages in terms of unemployment, education and health. More than half of the black children are living below the poverty line. Due ... -
Preparing for the unexpected: a comparative study of policies addressing post-terror health reactions in Norway and France
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Background In the wake of terrorist attacks, protecting the health and psychosocial wellbeing of those affected and the general population, are important tasks for the healthcare system. The responses to such emergencies ... -
Preparing Future Teachers to Teach with ICT: An investigation of digital competence development in ESL student teachers in a Norwegian teacher education program
(Doctoral thesis at NTNU;2016:169, Doctoral thesis, 2016)Røkenes’ doctoral thesis examines secondary school English as a Second Language (ESL) student teachers’ digital competence development at a Norwegian teacher education program. Design-based research and mixed methods were ...