Preferansestudier med spedbarn ved bruk av paradigmet manuelt valg
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3004224Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for psykologi [3199]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Studier av spedbarns sosiale evalueringer har ekspandert de siste tiårene. Spørsmålet om spedbarn foretrekker prososiale karakterer over antisosiale karakterer har blitt mye undersøkt med varianter av moral-forestillinger. Metoden for å avgjøre om spedbarnet har en preferanse ble tidligere avgjort via tittetid, men har utviklet seg til å bli avgjort av et nytt paradigme; manuelt valg. En utvalgt studie som bruker manuelt valg etter moral-forestillingen, har vist stor suksess for å undersøke spedbarns evne til å gjøre sosiale evalueringer. Andre forskere har senere forsøkt å gjøre replikeringer av studien, men uten en klar enighet om at spedbarna har en preferanse for den prososiale karakteren. Denne oppgaven har forsøkt å ta for seg om det kan trekkes tvil ved validtiten til paradigmet om manuelt valg. Oppgaven har sett nærmere på om spedbarn faktisk foretar valg, hva valget kan bety og hva ekskludering av barn som ikke velger en karakter kan gjøre med forskningsfunnene. Det er flere utfordringer med hvordan metoden skal kunne vise at spedbarn ut ifra moralforestillingen og manuelt valg, har en preferanse. Spedbarn kan ha preferanser, men kanskje ikke på bakgrunn av hva tidligere studier tenker er grunnen til det. Eksterne faktorer som livserfaringer, høyrehendthet og oppfattelsen av lek blir diskutert. Også spedbarn som ikke gjør et valg blir oftest ekskludert fra studiene, noe som kan påvirke resultatene. Alle er faktorer som dermed kan trekke tvil om validiteten til manuelt valg.