Browsing Institutt for matematiske fag by Subject "MLREAL Lektorutdanning med master i realfag"
Now showing items 1-20 of 29
-
Assosiasjon mellom posisjonsinformasjon og peilinger fra en satellitt over nordområdene
(Master thesis, 2012)Forsvarets forskningsinstitutt (FFI) har ønske om å utvide eksisterende satellittovervåking av nordområdene fra kun posisjonsinformasjon mottatt via ''Automatisk indentifikasjonssystem'' (AIS) til å også inkludere ... -
Bevis for algebraens fundamentalteorem - en utfordring i 264 år
(Master thesis, 2010)Oppgaven handler om algebraens fundamentalteorem. jeg vil se på historien til teoremet og gi flere ulike bevis for det. -
Bruk av DGT og HR-ICP-MS for studier av metallers døgn- og sesongvariasjoner i vassdrag
(Master thesis, 2010)To vassdrag, Søra i Trondheim kommune og Vorma i Orkdal kommune, er blitt studert med hensyn på konsentrasjoner av oppløste metaller over en periode på fem-seks måneder fra oktober 2009 til april 2010. Det ble funnet ... -
"Det bare e sånn": En studie av R1-elevers argumentasjon i geometri
(Master thesis, 2011)I studien fokuserer vi på elevers evner til å argumentere i geometri, hvor de har tilgang til et DGM. For å besvare forskningsspørsmålet hvilke bevisskjema kan vi observere i R1-elevers argumentasjon i geometri med ... -
Dynamisk programvare som medierende verktøy i matematikkundervisningen
(Master thesis, 2011)Målet med denne studien er å se på elevers bruk av dynamisk programvare i matematikkundervisningen. I den forbindelse er det sett etter hvilke muligheter som åpner seg og hvordan kunnskapen til elevene påvirkes av bruk av ... -
Effektiv nivådeling: En case-analyse av nivådelingstiltaket på Lykke Li videregående skole
(Master thesis, 2012)Fokuset i denne oppgaven har vært på elevenes opplevelse av å være i en nivådelt klasse, og hvilke momenter ved dette de føler er viktige. Målet er å få en dypere innsikt i hvordan nivådeling kan gjennomføres, og hva som ... -
Elevers beskrivelser av multiplikasjon: En kvalitativ studie av intuitive modeller for multiplikasjon hos elever på femte trinn
(Master thesis, 2010)Denne oppgaven tar utgangspunkt i et konstruktivistisk syn på læring. Under forutsetning av at ny kunnskap må bygge på allerede eksisterende kunnskap, er det utført en undersøkelse for å besvare følgende problemstilling: ... -
Gruppediskusjoner rundt en kraftplattform: En kvalitativ studie om bruk av språket for å avdekke og korrigere elevers misoppfatninger og alternative forestillinger i mekanikk.
(Master thesis, 2010)Oppgaven tar for seg elevers gruppediskusjoner med utgangspunkt i en kraftplattform og en heis som arena. Jeg har utviklet og prøvd ut et undervisnings opplegg hvor elever bruker en elektronisk kraftplattform som gir ... -
"Hva gjør jeg med ulikhetstegnet?": En kvalitativ studie av 1T-elevers beskrivelser og løsning av lineære ulikheter
(Master thesis, 2012)Formålet med denne studien er å få dypere innsikt i elevers løsning og resonnering i forbindelse med lineære ulikheter. Spesielt undersøkes elevers beskrivelser av ulikhetsbegrepet, en ulikhets løsning og elevers grafiske ... -
Hvilke forestillinger kan elever ha om forståelse i matematikk?
(Master thesis, 2009)Målet med studien er å få innsikt i hvilke forestillinger elever kan ha om forståelse i matematikk. I studien utvikles det et nytt analyseredskap for å beskrive elevers forestillinger om forståelse i matematikk i detalj. ... -
Hyperbolsk geometri i et historisk perspektiv
(Master thesis, 2009)Hilbert (1862 - 1943) fulgte Euklid (rundt år 300 før vanlig tidsregning) i sin oppbygging av den nøytrale, euklidske og hyperbolske geometrien. Hilberts aksiomer representerer i så måte en historisk viktig del av geometri. ... -
Interaksjon og læring i matematikk: Ein studie av korleis ulike matematiske tema og kontekstar påverkar kommunikasjonsmønster og kunnskapsutvikling
(Master thesis, 2010)Målet med studien er å få ei betre forståing for korleis ulike matematiske tema og kontekstar i undervisninga er med på å påverke kva kommunikasjonsmønster som oppstår, og korleis elevane utviklar kunnskap i matematikk. ... -
«Jeg syns avstanden mellom boka og eksamen er litt stor egentlig»: En studie av R2-elevers forhold til læreboka i matematikk
(Master thesis, 2012)Målet med denne undersøkelsen er å undersøke av R2-elevers forhold til læreboka si i matematikk. Jeg jobbet med å besvare spørsmålene «Hvordan bruker R2-elever læreboka i matematikk?», «Hvilke deler av boka vurderer elevene ... -
Kommunikasjon mellom lærer og elever i et undersøkende og et tradisjonelt matematikklasserom
(Master thesis, 2011)I masteroppgaven fokuseres det på kommunikasjon mellom lærer og elever i matematikklasserommet. Målet med studien er å få dypere innsikt i hva som kjennetegner kommunikasjonen mellom læreren og elevene i to klasser som ... -
KOMPLEKS DYNAMIKK: - fra Wessels linjer til Douadys kanin
(Master thesis, 2008)Denne masteroppgaven er delt i to. Del Rmnum1 handler om Caspar Wessel og historien til det komplekse plan, mens del Rmnum2 handler om kompleks dynamikk og kvadratiske iterasjoner. I del Rmnum1 ser jeg på de komplekse ... -
Matematikk i programfaget Tegning og bransjelære for utdanningsprogrammet Bygg- og anleggsteknikk
(Master thesis, 2012)Fokuset til denne studien er matematikk i programfaget Tegning og bransjelære for det yrkesfaglige utdanningsprogrammet Bygg- og anleggsteknikk. Målet er å synliggjøre matematikk som ligger til grunn her, samt å få en bedre ... -
Metakognisjon og generalisering: En studie om utfordringer og metakognitiv påvirkning i generaliseringsprosessen
(Master thesis, 2010)Målet med studien var å utvide perspektivet på elevers læring i algebra. Studien ble basert på følgende problemstilling: Hvordan virker elever sin metakognisjon inn på løsning av generaliserings¬oppgaver? Gjennom en ... -
Mulige aktive forurensningskilder i havneområdet i Trondheim
(Master thesis, 2010)Trondheim havn er en stor transporthavn hvor det er påvist sterkt forurensede bunnsedimenter i store deler av havneområdet. Sammen med Trondheimsfjorden Interkommunale Havn (TIH), har Trondheim kommune satt i gang prosjektet ... -
Nyutdannede matematikklæreres utfordringer: En casestudie av tre lektorer i videregående skole
(Master thesis, 2012)I studien fokuseres det på hvilke utfordringer nyutdannede matematikklærere i den videregående skole opplever i sin undervisningspraksis. Målet med studien er å få dypere innsikt i hva det er som gjør en nyutdannet ... -
PAH og PCB i byjord fra Dublin: Kilder og forurensningsstatus
(Master thesis, 2010)I denne oppgaven ble det samlet inn 196 prøver av byjord fra Dublin. Spredningen av prøvenes lokaliteter ble lagt slik at den skulle gi et bilde av hele Dublin og dens forsteder, med et hovedfokus på sentrum. Prøvene ble ...