Blar i Institutt for språk og litteratur på tittel
Viser treff 942-961 av 2416
-
Hvis og om - hipp som happ?
(Bachelor thesis, 2022)I denne oppgaven undersøker jeg hvordan ordene 'hvis' og 'om' brukes og tilegnes av personer med norsk som andrespråk. Bakgrunnen for oppgaven er observasjonen at flere andrespråksinnlærere av norsk bruker 'hvis' til å ... -
"Hvis æ la om til narvikdialækt så ble æ ærta i Kjøpsvik for at æ sa hjæm". En sosiolingvistisk variasjonsstudie av unge kjøpsvikinger i Narvik
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien har vært å undersøke språklige forhold blant ungdom fra Kjøpsvik som har flyttet til Narvik. Med språklige forhold mener jeg de faktiske språklige realiseringene, samt holdninger til egen dialekt ... -
«Hvis æ skriv bokmål te nån av trondheimsvennan mine så får æ kjeft for at æ har blitt så fin» - En sosiolingvistisk studie av språkbruk på Messenger
(Master thesis, 2018)Denne sosiolingvistiske studien undersøker språklig praksis blant fire unge trondheimere på den sosiale kommunikasjonsarenaen Messenger. Å bruke språk på sosiale medier har i de siste årene blitt en viktig del av unge ... -
Hvooorfor SNAKKER vi forskjellig når vi skriver?
(Master thesis, 2020)Hvordan kan stilvariasjon i tekstmeldinger forståes som sosiolingvistisk fenomen? Det er tema i denne masteroppgava. Formålet med prosjektet har vært å undersøke og utforske tekstmeldinger som et sosiolingvistisk fenomen. ... -
Hvooorfor SNAKKER vi forskjellig når vi skriver?? - En sosiolingvistisk studie av stilvariasjon i tekstmeldinger
(Master thesis, 2020)Sammendrag Hvordan kan stilvariasjon i tekstmeldinger forståes som sosiolingvistisk fenomen? Det er tema i denne masteroppgava. Formålet med prosjektet har vært å undersøke og utforske tekstmeldinger som et sosiolingvistisk ... -
"Hvor kommer du egentlig fra?" - Språklig integrering av voksne innvandrere
(Bachelor thesis, 2021)Gjennom økt globalisering og mobilitet flytter mennesker på seg mye mer enn før, og tanken om et enhetlig og homogent språk vanskeliggjøres. Når antallet andrespråksbrukere stiger vil også språkbrukere i samfunnet som bærer ... -
Hvor mange genus er det i Tromsødialekten?
(Journal article; Peer reviewed, 2016)Tradisjonelt har tromsø-dialekten tre genus; maskulinum, femininum og nøytrum. i denne artikkelen presenterer vi resultater fra to eksperimentelle studier som kan tyde på at femininum er i ferd med å forsvinne, slik at ... -
Hvor mange genus er det i Trondheims-dialekten?
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Trondheims-dialekten har tradisjonelt tre grammatiske kjønn: hankjønn, hunkjønn, og intetkjønn. Denne artikkelen presenterer resultater fra to eksperimenter som viser at hunkjønn står svakere i denne dialekten enn tidligere ... -
Hvor nå, Askeladd? - Tjenesteinnovasjon: Utfordringer og muligheter i det norske innovasjonssystemet og EU
(Master thesis, 2014)Oppgavens problemstilling lyder som følger: Hvilke utfordringer og muligheter finnes for tjenesteinnovasjon i Norges nasjonale innovasjonssystem og EU? I introduksjonen tas det til orde for at Norge lider av et ... -
Hvordan blir Isachsens verk påvirket av hennes tidligere blogg og dens kontakt med leserne?
(Bachelor thesis, 2020) -
Hvordan få studenter i spansk på universitetsnivå til å øke sine ferdigheter i spontan muntlig tale og interaksjon? Et forsøk på å la studentene ta styringen
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Mange spanskstudenter synes det første året på universitetet er svært utfordrende. De fleste som tar spansk årsstudium på NTNU kommer rett fra videregående skole og har ofte praktisert lite spontan muntlig tale. Undervisning ... -
Hvordan forvalter Norges største novelleforfatter novellen som sjanger? En analyse av Kjell Askildsens novelle Carl Lange
(Bachelor thesis, 2022)Novellen som sjanger har blitt utsatt for en del kritikk gjennom historiens løp, i nyere tid har det blitt argumentert for at sjangeren er utdatert. Denne oppgaven ser på hvordan Kjell Askildsen forvalter novellen som ... -
Hvordan kan døve og tunghørte barn bli gode lesere og skrivere?
(HiST ALT rapport, Research report, 2001) -
Hvordan oppleves særskilt språkopplæring av lærere? En kvalitativ studie av særskilt språkopplæring i videregående – fra lærerperspektivet
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er en kvalitativ undersøkelse av fire norsklæreres erfaringer og opplevelser av særskilt språkopplæring i videregående opplæring. Oppgavens forskningsspørsmål er: Hvordan oppleves særskilt språkopplæring ... -
Hvordan realiserer andrespråksbrukere norsk kvantitetsdistinksjon? Varighetsmålinger i norsk som andrespråk
(Journal article; Peer reviewed, 2013)I denne studien undersøker vi hvordan brukere av norsk som andrespråk med russisk og arabisk som morsmål uttaler norsk kort og lang vokal. Vi målte varigheten av kort og lang /i/, /y/, /Ãâ°/ og /u/ og etterfølgende henholdsvis ... -
Hvordan Sylvia Plath fremmer sårbarhet i The Bell Jar
(Bachelor thesis, 2023)I denne oppgaven vil jeg utforske hvordan Sylvia Plath fremmer sårbarhet i romanen hennes The Bell Jar. Mitt fokus skal være på hvordan sårbarhet portretteres estetisk gjennom karakterenes erfaringer, relasjoner og følelser ... -
Hvordan syns du selv at det gikk? En intervjustudie med et interaksjonistisk perspektiv på elevers opplevelser av muntlig eksamen i privatistsystemet.
(Master thesis, 2023)Det norske utdanningssystemet har lange tradisjoner med å bruke eksamener i vurderingen av elever og studenter, men det diskuteres også om man bør fortsette med dagens vurderingsordninger, og eventuelt i hvilken form. ... -
Hvordan tematiseres «nostalgi» og «melankoli» gjennom de to hovedkarakterene Mihály i Antal Szerbs Reise i måneskinn (1937) og Emma i Gustave Flauberts Madame Bovary (1857)?
(Bachelor thesis, 2023)Hvordan tematiseres «nostalgi» og «melankoli» gjennom de to hovedkarakterene Mihály i Antal Szerbs Reise i måneskinn (1937) og Emma i Gustave Flauberts Madame Bovary (1857)? -
"Hvorfor kan jeg ikke være utenfor?" : Redaktøren (1875), Rosmersholm (1886) og den nyvunne avismakta på 1870- og 1880-talet i Noreg
(Master thesis, 2021)Formålet med denne oppgåva har vore å utforske korleis Bjørnstjerne Bjørnson og Henrik Ibsen framstiller avisa som maktmiddel i Redaktøren (1875) og Rosmersholm (1886). Med ei forankring i medieestetisk teori og Foucaultiansk ... -
Hvorfor kan vitser være utfordrende å forstå for andrespråksbrukere? En næranalyse av flertydighet og tolkningsmuligheter i tre vitser med utgangspunkt i relevansteorien
(Bachelor thesis, 2023)I denne bacheloroppgaven blir det undersøkt hvorfor vitser kan være utfordrende å forstå for andrespråksbrukere. Det blir gjort ved å forklare visse vitser sin oppbygging, persepsjon og humoristiske poeng i lys av ...