Hvordan oppleves særskilt språkopplæring av lærere? En kvalitativ studie av særskilt språkopplæring i videregående – fra lærerperspektivet
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3091867Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven er en kvalitativ undersøkelse av fire norsklæreres erfaringer og opplevelser av særskilt språkopplæring i videregående opplæring. Oppgavens forskningsspørsmål er: Hvordan oppleves særskilt språkopplæring av lærere? Prosjektets formål er å undersøke hvordan særskilt språkopplæring foregår på tre videregående skoler, og hva lærerens opplevelse av dette tilbudet er. Dette blir forsøkt belyst gjennom å undersøke elementer som kartlegging, elevgruppe, organisering, metoder og lærerens subjektive opplevelse av metodenes effekt. Informantene er norsklærere som arbeider på tre videregående skoler i Trøndelag Fylkeskommune, og det har vært naturlig å rekruttere informanter fra denne yrkesgruppen, ettersom det er dette yrket utdanninga tar sikte på. Informantene sitter også på mye kunnskap og erfaring knyttet til særskilt språkopplæring. Datamaterialet består derfor av transkripsjonene fra disse intervjuene. Det teoretiske rammeverket er basert på lovverket, herunder Opplæringslova og læreplaner, kartlegging og Jim Cummins sentrale tanker for god opplæring til flerspråklige elever. Teori omfatter også hva som legges til grunn for et mangfoldig klasserom og hvordan særskilt språkopplæring kan organiseres. Metodologisk er det valgt en gjennomføring av kvalitative dybdeintervju, og i transkripsjonen har det vært viktig å komme i dybden på hva lærerne sier om særskilt språkopplæring.
Særskilt språkopplæring kan oppleves som utydelig av lærere i den videregående skolen. Derfor handler dette prosjektet om å undersøke hva lærerne opplever som problematisk, og hva de opplever som suksessfullt ved dette tilbudet. Det er dermed nødvendig å avklare hvordan informantene opplever elevgruppa, hvilke metoder de benytter og hvordan de tolker begrepet ‘tilstrekkelige ferdigheter’. Hvor er det egentlig skoen trykker? Resultatene fra denne studien viser at de fire informantene opplever særskilt språkopplæring som utfordrende, og de tre informantskolene tolker regelverket svært ulikt, og det påvirker både hvilke elever som får tilbudet, hva de får tilbud om, og hvor mye språkopplæring de blir tilbudt. Mitt prosjekt viser at elevene er svært prisgitte den skolen de søker seg til (og kommer inn på), og hvilken lærer som har ansvaret for særskilt språkopplæring ved den skolen. Dette er faktorer som i stor grad påvirker hvordan læreren opplever særskilt språkopplæring. This master's thesis is a qualitative study of four Norwegian teachers' experiences and experiences of adaptive language education in upper secondary education. The research question for the thesis is: How is adaptive language education experienced by teachers? The purpose of the project is to investigate how adaptive language education takes place in three upper secondary schools, and what the teachers' experience of this offer is. Attempts are made to elucidate this by examining elements such as mapping, student group, organisation, methods and the teachers' subjective experience of the methods' effect. The informants are Norwegian teachers who work at three upper secondary schools in Trøndelag County Municipality, and it has been natural to recruit informants from this profession, since this is the profession the education aims at. The informants also possess a great deal of knowledge and experience related to adaptive language education. The data material therefore consists of transcripts from these interviews. The theoretical framework is based on legislation, including the Education Act and curricula, mapping and Jim Cummins' central ideas for good education for multilingual learners. Theory also includes what forms the basis for a diverse classroom and how adaptive language education can be organised. Methodologically, qualitative in-depth interviews have been chosen, and in the transcript it has been important to get in depth about what the teachers say about adaptive language education.
Adaptive language education may be perceived as unclear by teachers in upper secondary school. Therefore, this project is about investigating what teachers perceive as problematic, and what they perceive as successful in this programme. It is therefore necessary to clarify how the informants perceive the student group, what methods they use and how they interpret the concept of 'adequate skills'. Where exactly is the shoe pressing? The results of this study show that the four informants find adaptive language education challenging, and the three informant schools interpret the regulations very differently, and this affects which students are offered, what they are offered and how much language training they are offered. My project shows that the students are very much at the mercy of the school they apply to (and get into), and which teacher is responsible for adaptive language education at that school. These factors greatly affect how the teacher perceives particular language instruction.