Blar i Institutt for språk og litteratur på tittel
Viser treff 914-933 av 2417
-
Hva betyr "men"? – En undersøkelse av semantikken og pragmatikken til den norske konjunksjonen "men"
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven har som hovedmål å formulere en presis semantikk for den norske konjunksjonen «men» og å beskrive de forskjellige bruksmåtene for ordet. Undersøkelsen er basert på 200 autentiske tekstutdrag fra to ulike ... -
Hva betyr 'da', da?
(Journal article; Peer reviewed, 2014)I denne artikkelen foreslår jeg en semantikk for etterhengt ‘da’ som jeg hevder dekker de aller fleste bruksmåtene for formen ‘da’ i denne posisjonen. Jeg benytter meg av det relevansteoretiske rammeverket (Sperber & Wilson ... -
Hva er audisme og hvordan manifesterer det seg for døve mennesker i det offentlige?
(Bachelor thesis, 2021)I denne Bacheloroppgaven har jeg valgt audisme i skolen som tema, og skal på bakgrunn av dette drøfte ulike lovverk fra 1800-tallet frem til i dag, audisme, og inkluderingsprinsippet. En viktig del av oppgaven har vært å ... -
Hva er audisme og hvorfor er Milanokongressen, tegnspråknorsk og cochleaimplantatet eksempler på praktisering av institusjonell audisme?
(Bachelor thesis, 2021)Diskriminering av døve basert på deres hørselstap har eksistert i lang tid, diskrimineringen omtales ofte som audisme. I denne oppgaven blir det redegjort for hva audisme er og teoriene om individuell-, institusjonell-, ... -
Hva er audisme, og hvordan manifesterer det seg for døve mennesker i det offentlige rom?
(Bachelor thesis, 2021)Norge er et sammensatt samfunn med mange minoriteter. Selv om vi alle lever som en del av dette mangfoldige samfunnet, er diskriminering noe som forekommer. Denne oppgaven tar for seg diskriminering basert på hørsel. ... -
Hva er audisme, og hvordan manifesterer det seg i opplæringen av døve og hørselshemmede barn?
(Bachelor thesis, 2021)Denne oppgaven er en litteraturbasert studie der det er sett på hva ulike forfattere har skrevet om hva audisme er og deretter er denne teorien brukt for å beskrive audisme i ulike eksempler fra opplæringen av døve og ... -
Hva er audisme, og hvordan manifisterer det seg for døve mennekser i det offentlige rom
(Bachelor thesis, 2021)I denne oppgaven setter jeg lys på hva audisme er, og hvordan døve opplever at det kan manifestere seg i det offentlige rom. Som når det å søke på jobb, men ikke bli innkalt grunnet hørselsnedsettelse og hvordan dette kan ... -
Hva er audisme, og utføres det institusjonell audisme ved å nekte døve å donere blod, legge ned døveskolene og avvikle botilbudet ved deltidsopplæringen hos Statped?
(Bachelor thesis, 2021)Diskriminering og undertrykkelse av døve personer er ikke et nytt fenomen. Formålet med denne oppgaven er å vise hvordan ulike institusjoner i Norge fremdeles utfører audisme. Begrepet audisme brukes for å skildre hvordan ... -
”Hva er de derre greiene der?”: En syntaktisk analyse av komplekse demonstrativ i muntlig norsk
(Master thesis, 2012)I denne avhandlinga har jeg tatt for meg komplekse demonstrativ i muntlig norsk, altså demonstrativ som følges av ett eller flere forsterkende element. Disse adverbliknende elementene kan komme i flere varianter, og ser ... -
Hva er en engasjerende novelle?
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven er en kvalitativ undersøkelse av læreres perspektiv på bruk av noveller i undervisningen. Oppgavens forskningsspørsmål har følgende ordlyd: Hva er en engasjerende novelle? Prosjektets formål er å ... -
Hva er helsespråk?
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Det er vanskelig å finne en definisjon på hva betegnelsen helsespråk innebærer. Med utgangspunkt i et anvendt språkvitenskapelig perspektiv på språk og kommunikasjon tilbyr denne artikkelen en definisjon på helsespråk. I ... -
Hva er Literacy og hvordan kan dette utvikles hos døve barn og unge i storsamfunnets språk?
(Bachelor thesis, 2022)En av de viktigste egenskapene i samfunnet er det å kunne lese. Dette er fordi det er på denne måten en tilegner seg viktig informasjon i dagens samfunn. Lesing er et sentralt tema for alle elever, men spesielt for døve. ... -
Hva er språkkontakt, og hvilken språkkontakt er dokumentert mellom tegnspråk og talespråk?
(Bachelor thesis, 2021)Språkkontakt er et normalt fenomen som eksisterer overalt i verden. Språk kommer i kontakt med hverandre av naturlige årsaker. Døvemiljøer befinner seg i det hørende storsamfunnet og dermed oppstår språkkontakt mellom ... -
Hva er “literacy”, og hvordan kan døve barn og unge utvikle “literacy” i storsamfunnets språk?
(Bachelor thesis, 2022)Hva er “literacy”, og hvordan gir dette den døve minoriteten tilgang til storsamfunnets språk? Gjennom literacy-ferdigheter innen lesing og skriving får hørselshemmede barn og unge mulighet til å delta i samfunnet på lik ... -
Hva kjennetegner kommunikasjonen til personer med autismespekterdiagnose (ASD)? En analyse av personer med ASD sine fortellinger om, og beherskelse av, pragmatiske fenomener i tre intervjuer
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven er å spre erfaringer og opplevelser som personer med autismespekterdiagnose (ASD) har knyttet til kommunikasjon. Prosjektet baserer seg på en samtaleanalyse av tre intervjuer. Hvert intervju ... -
Hva slags semantisk rolle spiller den beskrivende delen av en nominalfrase?
(Journal article; Peer reviewed, 2011)I samsvar med den språkfilosofiske teorien om direkte referanse (Kaplan) antas det at deskriptive elementer i refererende termer ikke bidrar med sannhetsbetingelser til den uttrykte proposisjonen. Slike beskrivelser har ...