Hva er Literacy og hvordan kan dette utvikles hos døve barn og unge i storsamfunnets språk?
Abstract
En av de viktigste egenskapene i samfunnet er det å kunne lese. Dette er fordi det er på denne måten en tilegner seg viktig informasjon i dagens samfunn. Lesing er et sentralt tema for alle elever, men spesielt for døve. God leseferdighet er den viktigste forutsetningen for å kunne ta del i det hørende samfunnet som omgir oss. I denne litteraturgjennomgangen skal jeg se på forskning som tar opp dette tema ved å svare på problemstillingen: Hva er literacy og hvordan kan døve barn og unge utvikle dette i storsamfunnet språk. Temaer som er viktig for å svare på dette er fonologisk bevissthet, sosial interaksjon, tospråklighet og hvilke hjelpemidler og strategier som kan være med å utvikle literacy hos døve barn og unge. One of the most important qualities in society is being able to read. This is because it is the way we acquire important information in today´s society. Reading is a central theme for all students, but it is very important for deaf children. Good reading skills are the most important prerequisite for being able to take part in the hearing society. In this literature review, I will look at research that addresses this tropic by answering the question: What is literacy and how can deaf children and young people develop this in the hearing society. Tropics that are important to answer these questions are phonological awareness, social interaction , bilingualism and the aids and strategies that can help develop literacy in deaf children and young people.