• Tegnrom og taktilt tegnspråk 

      Raanes, Eli (Journal article; Peer reviewed, 2011)
      Denne artikkelen handler om døvblindes taktile tegnspråk. Brukere av taktilt tegnspråk avleser språket i den taktile modaliteten gjennom følesans og berøring. Temaet i artikkelen er avgrenset til en analyse av bruken av ...
    • TEGNSPRÅK OG LITERACY 

      Lange, Julie Malmo (Bachelor thesis, 2022)
      Sammenhengen mellom tegnspråk og literacy kan sies å være et forskningsområde i vekst, særlig med tanke på hvordan tegnspråk påvirker døve barns lese- og skrivutvikling. I denne oppgaven har jeg undersøkt hvilken betydning ...
    • Tegnspråk: Modalitet og tegntyper 

      Linnea Bartel (Bachelor thesis, 2023)
      Språk kan ikke anses å være noe som er «A4». Tvert imot, kan tegnspråkets modalitet den visuelle-gestuelle, være et svar på hva lingvister mener når de skriver at all interaksjon er «multimodal handling». Når vi kommuniserer ...
    • Tegnspråklige virkemidler i TSS-tolking 

      Berntsen, Ann Kristin; Olsen, Eline Skogshagen (Bachelor thesis, 2020)
      I denne bachelor oppgaven har vi valgt å fokusere på TSS-tolking og tegnspråklige virkemidler. Vi fokuserte da på utvalgte tegnspråklige virkemidler og vår problemstilling var: Hvor ofte og på hvilken måte brukes lokalisasjon, ...
    • Tegnspråklige virkemidler i TSS-tolking 

      Berntsen, Ann Kristin; Olsen, Eline Skogshagen (Bachelor thesis, 2020)
      I denne bachelor oppgaven har vi valgt å fokusere på TSS-tolking og tegnspråklige virkemidler. Vi fokuserte da på utvalgte tegnspråklige virkemidler og vår problemstilling var: Hvor ofte og på hvilken måte brukes lokalisasjon, ...
    • Tegnspråklæreres bakgrunn, kompetanse og erfaringer med ulike utdanningsprogram 

      Raanes, Eli (Peer reviewed; Journal article, 2019)
      Norsk tegnspråk (NTS) har en nær 200-årig historie. Språket har utviklet seg i skolemiljø og ved andre arenaer der døve barn og voksne har deltatt. I St.meld. nr. 35 (2007–2008) stadfestes statusen til NTS som et av språkene ...
    • Tegnspråkprofesjonens tolkeprosessmodeller 

      Rishaug, Tonje Helén Olsen (Bachelor thesis, 2023)
      Samfunnets generelle oppfattelse av hva kommunikasjon er gjenspeiles i hvordan vi oppfatter tolking. Tolking er i all hovedsak kommunikasjon. Flere har forsøkt å forklare hva en tolk er, eller hva en tolk gjør gjennom bruk ...
    • Tegnspråktolkens handlinger 

      Berge, Sigrid Slettebakk; Karlsdóttir, Ragnheidur (Skriftserien Klasseromsforskning;14, Book, 2003)
    • Tegnspråktolkers kommunikative ekspertise 

      Hide, Inger-Helen (Master thesis, 2021)
      Barn og unge som har en annet morsmål enn norsk kan ha utfordringer med å lære seg språket og tilegne seg kunnskap i norske skoler. Når disse barna og ungdommene i tillegg har nedsatt hørsel kan dette by på doble utfordringer ...
    • Tekst i kontekst? - En studie av elevstyrte samtaler om norskfagets eldre skjønnlitterære tekster 

      Røilid, Marita (Master thesis, 2019)
      Denne masteroppgaven er en kvalitativ undersøkelse av utforskende litterære gruppesamtaler mellom elever på vg2 studiespesialiserende utdanningsprogram. Oppgavens overordnede forskningsspørsmål lyder som følger: Hva skjer ...
    • Tekstskapingsprosesser i sosiale medier - En sosiolingvistisk studie av Instagram 

      Brøske, Kari Holmli (Master thesis, 2017)
      Stadig flere av tekstene vi omgir oss med er digitale, multimodale tekster. Ungdoms mediebruk har endret seg de seneste årene, kanalene de bruker er langt flere og nye medieplattformer er tatt i bruk. De nye digitale ...
    • Tekststrukturens innvirkning på leseforståelsen 

      Torvatn, Anne Charlotte (Doctoral thesis, 2002)
      I den norske grunnskolen og videregående skolen finnes det i dag om lag 815 000 elever. De aller fleste av disse elevene leser lærebøker i det daglige. Når man tenker seg at også lærerne som underviser disse elevene, leser ...
    • Tematisering av språkleg mangfald og fleirspråklegheit 

      Devik, Elise Myrhol (Master thesis, 2022)
      Denne masteroppgåva undersøker korleis språkleg mangfald og fleirspråklegheit vert tematisert i oppgåveformuleringar i lærebøker i norskfaget på Vg1 etter læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. Undersøkinga tek føre seg ...
    • Tematisk orientert diskursanalyse av redegjørelser: diagnostisk usikkerhet i genetisk veiledning 

      Hammerstad, Gøril Margrethe Thomassen (Journal article; Peer reviewed, 2023)
    • Tematisk samsvar mellom Olav H. Hauges dikt og dagbøker 

      Hagen, Stefan (Bachelor thesis, 2019)
      I denne bacheloroppgaven skal jeg gjøre rede for det tematiske innholdet i fire av Olav H. Hauges dikt og se om denne tematikken reflekteres i Hauges dagboksoppføringer. Diktene jeg skal ta for meg er: «Seljefløyta», «Til ...
    • Tempustilordning for S2-innlærere 

      Kringlebotn, Eilif R. (Bachelor thesis, 2019)
    • Teori og ironi 

      Gaustad, Ingvild (Bachelor thesis, 2021)
      Om hvordan to læreboktekster og en lingvistisk teori om ironi stemmer overens med en ironisk tekst gitt til norskeksamen i 2001
    • Terraforming Ideology: Unbridgeable Divides and Outdated Diplomacy in Robinson`s Red Mars 

      Aarmo, Severin (Bachelor thesis, 2023)
      Frank Chalmers sitt arbeid mot traktat-fornyelsen i Robinsons Red Mars ville alltid mislykkes, da de ideologiske forskjellene mellom fraksjonene med interesser på Mars var for forskjellige der fundamentale spørsmål om ...
    • Testing for transfer in 16-year-olds with Norwegian as their L1 and English as their L2 

      Rønning, Anja Sønstebyseter (Master thesis, 2015)
      Denne tesen søker etter å teste for transfer hos norske 16-åringer med norsk som sitt L1 og Engelsk som sitt L2. Dette ble gjort gjennom en såkalt acceptability judgment test, som ble gjennomført i muntlig og skriftlig ...