• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for språk og litteratur
  • View Item
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for språk og litteratur
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tekststrukturens innvirkning på leseforståelsen

Torvatn, Anne Charlotte
Doctoral thesis
Thumbnail
View/Open
122076_FULLTEXT01.pdf (1.236Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/243962
Date
2002
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for språk og litteratur [1323]
Abstract
I den norske grunnskolen og videregående skolen finnes det i dag om lag 815 000 elever. De aller fleste av disse elevene leser lærebøker i det daglige. Når man tenker seg at også lærerne som underviser disse elevene, leser bøkene, og at mange foreldre blir involvert i lesingen via barna sine, betyr dette at det å lese lærebøker er en aktivitet som godt over 1 million nordmenn bruker tid på jevnlig. Til tross for den store utbredelsen som denne aktiviteten har, er det imidlertid lite forskning som beskriver hvordan disse bøkene blir forstått av dem som leser dem. I denne avhandlingen ønsker jeg å bidra med mer kunnskap om brukernes utbytte av denne dagligdagse aktiviteten som er så lite utforsket. Jeg vil studere elevers forståelse av læreboktekster, og særlig undersøke på hvilken måte og i hvilken grad den språklige utformingen av disse tekstene påvirker denne forståelsen.
Publisher
Det historisk-filosofiske fakultet

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit