• Algokomp - En utforskning av programmering som kreativ prosess med tilfeldighet som materiale 

      Bakheim, Sigmund (Bachelor thesis, 2021)
      Med denne rapporten ønsker jeg å beskrive teknisk utvikling og kreativ bruk av dataprogrammet Algokomp, som genererer komposisjoner automatisk gjennom tilfeldig utvalg av forhåndsbestemt lydmateriale. Arbeidet har i stor ...
    • An Online Library of Sound Models 

      Severinsen Olsen, Sebastian (Master thesis, 2022)
      Formålet med dette masterprosjektet er å lage et bibliotek med åpen kildekode av lydmodeller for bruk i spill, web og andre medieapplikasjoner. Med prosedyre mener vi generering av lyd gjennom algoritmer, både offline og ...
    • Applications of Cross-Adaptive Audio Effects: Automatic Mixing, Live Performance and Everything in Between 

      Brandtsegg, Øyvind; Reiss, Joshua D. (Journal article; Peer reviewed, 2018)
      This paper provides a systematic review of cross-adaptive audio effects and their applications. These effects extend the boundaries of traditional audio effects by potentially having many inputs and outputs, and deriving ...
    • A case study in learning spaces for physical-virtual two-campus interaction 

      Støckert, Robin; Jensenius, Alexander Refsum; Xambó, Anna; Brandtsegg, Øyvind (Journal article, 2019)
      In this paper we present results from our ongoing project Student Active Learning in a Two campus Organization(SALTO). This is funded as part of the Norwegian University of Science and Technology’s (NTNU) Teaching Excellence ...
    • Design og implementasjon av lydeffekter i et futuristisk dataspill 

      Dale, Håkon (Master thesis, 2022)
      Hensikten med mitt masterprosjekt er å skape og implementere lydeffekter i et futuristisk dataspill. Prosjektet er resultatet av et internship hos Riddlebit Software, hvor jeg har gjort lydlig arbeid til spillet Setback. ...
    • Effects of Restrictive Classification on Audio Source Separation Using Non-Negative Matrix Factorization 

      van der Meeren, Frode (Master thesis, 2020)
      En enkeltkanal kildesorteringsalgoritme ble implementert ved å bruke Python med Csound integrasjon. Algoritmen er baser på en ikke-negativ matrisefaktoriseringsmodell, som var konfigurert til å lære mønster i magnitude-spekteret ...
    • En utforskning av dynamisk musikk i videospill 

      Eid, Jon Fredrik (Bachelor thesis, 2021)
      Videospill er blitt en aktuell kulturaktivitet i vår samtid. I motsetning til andre medier følger ikke videospill en fastsatt tidslinje, og denne ikke-lineære tilstanden som spill utfolder seg i gjør at man må man tenke ...
    • Exploring Complex, Musical Audio-Feedback through the Design and Construction of a Sound Art Installation 

      Feess, Christian (Master thesis, 2023)
      Audio feedback is the re-circulation of the output sound of a system as an input for the same system, creating a feedback loop. The behaviour of feedback can be immensely complex, shaped by various interdependent components. ...
    • Hvordan finne en egen stemme som beatprodusent gjennom arbeid med sampling? 

      Løstegaard, Elias Fløtre (Bachelor thesis, 2023)
      I dette prosjektet har jeg utforsket hva min stemme som beatprodusent er gjennom arbeid med sampling. Prosjektet resulterte i en beat tape, en samling med instrumentale hiphop-låter. Jeg har utforsket sampling som tradisjon ...
    • Hvorfor du som musiker bør vurdere TikTok 

      Kleive-Andersen, Teodor (Bachelor thesis, 2021)
      Denne bacheloroppgaven tar for seg det sosiale mediet TikTok, og hvorfor musikere bør vurdere å benytte seg av mediet til deres formål om å nå ut til publikum. Gjennom en kombinasjon av å observere andre brukere og å selv ...
    • An interface to an interface to an interface 

      Brandtsegg, Øyvind (Peer reviewed; Journal article, 2020)
      The paper relates some experiences from a recent production of orchestrating Conlon Nancarrow Piano Studies for performance on Pipe Organ. Reflections that surfaced during this work concerned the layered nature of interfaces, ...
    • Investigation of a Drum Controlled Cross-Adaptive Audio Effect for Live Performance 

      Brandtsegg, Øyvind; Reiss, Joshua; Sarkar, Saurjya (Journal article; Peer reviewed, 2017)
      Electronic music often uses dynamic and synchronized digital audio effects that cannot easily be recreated in live performances. Cross-adaptive effects provide a simple solution to such problems since they can use multiple ...
    • Laptop som musikkinstrument: Fortolkningsmessig fleksibilitet i musikkteknologisk praksis 

      Wallumrød, Peter (Master thesis, 2019)
      Interessen for laptopen som et musikkinstrument er i stadig vekst. Dette teknologiske verktøyet er riktignok ikke kun et instrument for musikk, men også for tekstredigering, regnskapsføring, regninger og mye mer. Laptopen ...
    • Live Convolution with time-Variant Impulse Response 

      Brandtsegg, Øyvind; Saue, Sigurd (Journal article; Peer reviewed, 2017)
      This paper describes methods for doing convolution of two live signals, without the need to load a time-invariant impulse response prior to the convolution process. It was developed in the context of creative live electronic ...
    • Live Convolution with Time-Varying Filters 

      Brandtsegg, Øyvind; Saue, Sigurd; Lazzarini, Victor (Journal article; Peer reviewed, 2018)
      The paper presents two new approaches to artefact-free real-time updates of the impulse response in convolution. Both approaches are based on incremental updates of the filter. This can be useful for several applications ...
    • Musikk som spillmekanismer 

      Sveen, Gard Lier (Bachelor thesis, 2022)
      Musikk som spillmekanismer finnes i mange spill innenfor sjangeren rytme spill. Her finner vi populære spill som Guitarhero. Det finnes også mange apper som er laget for læring av musikk. Denne oppgaven ser nærmer på hvordan ...
    • NIME Prototyping in Teams: A Participatory Approach to Teaching Physical Computing 

      Xambo Sedo, Anna; Saue, Sigurd; Jensenius, Alexander Refsum; Støckert, Robin; Brandtsegg, Øyvind (Chapter, 2019)
      In this paper, we present a workshop of physical computing applied to NIME design based on science, technology, engineering, arts, and mathematics (STEAM) education. The workshop is designed for master students with ...
    • Oversettelse fra lyd til MIDI ved hjelp av spektralanalyse 

      Jensen, Hallvard (Bachelor thesis, 2021)
      MIDI brukes mye i moderne musikkproduksjon, men spilles som oftest inn ved hjelp av keyboard. Denne oppgaven ser nærmere på hvordan man kan bruke andre instrumenter til dette formålet ved å konvertere lydsignaler til MIDI. ...
    • RoboCapo: A Digitally Controlled Actuated Capo for Enhanced Guitar Playing 

      Bojja, Lindsay Charles (Master thesis, 2022)
      This thesis presents a novel tool, RoboCapo; an augmentation device for the guitar, a digitally controlled actuated capo mechanism that explores the emergence of new complex and meaningful modes of musical interaction. The ...
    • The Shape of Concerts to Come 

      Westerhus, Stian Voldseth (Doctoral theses at NTNU;2021:80, Doctoral thesis, 2021)
      Sammendrag I Shape of Concerts to Come (SCC) har Stian Westerhus sett på forholdet mellom utøver og instrument, og hva bevisstheten rundt hvor musikk oppstår har å si for det å aktivt skape musikk og forstå kreative ...