Blar i Institutt for kunst- og medievitenskap på forfatter "Aasland, Trond"
-
Bare én kamp til! - En kvalitativ analyse av spillserien Football Manager
Elman, Henrik Olafsen (Bachelor thesis, 2019)I denne oppgaven undersøker jeg dataspill, og spillserien jeg undersøker konkret er Football Manager. Formålet er å finne ut hva det er som får gamere til å gå tilbake igjen og igjen og spille Football Manager over hundrevis ... -
Den transkjønnede avataren: transkjønnede opplevelser av å uttrykke kjønnsidentitet i kyberrommet
Bruijning, Nienke (Bachelor thesis, 2019)Avatarer er grafiske representasjoner som legemliggjør menneskekroppen i kyberrommet, og kan brukes for å representere både karakteristikker vi har samt de vi skulle ønske vi hadde. Denne oppgaven tematiserer avataren som ... -
Doing Gender i sosiale medier – Facebooks algoritmer og deres effekt på fremførelsen av kjønn
Myren, Solveig (Bachelor thesis, 2019)I denne oppgaven har jeg undersøkt hvilke mulige effekter Facebooks algoritmer har på produksjonen og utførelsen av en kjønnsidentitet og forsøkt å forklare disse effektene ut fra teori om algoritmer, kjønnsidentitet og ... -
Kjønnede fremstillinger og handlingsrom i dataspill
Aasland, Trond (Master thesis, 2016)Denne oppgaven forsøker å følge opp tidligere studier som har vist store skjevheter innen kjønnsrepresentasjon i dataspill, og at mediet forbindes sterkt med menn og maskulinitet. I senere år har stadig flere undersøkelser ... -
Selvfremstilling og kjønn i treningskultur på Instagram
Lauritsen, Ingrid Kalin (Bachelor thesis, 2019)I denne oppgaven undersøker jeg om det finnes noen sammenheng mellom endringer i kjønnsnormer og i media, og videre om nye medier og opinionsledere faktisk skaper mulighet for endring innen kjønnsstrukturer. Jeg har valgt ... -
Videospillproduksjon i en industri styrt av et oligopol
Ringstad, Ole Marius Skytterholm (Bachelor thesis, 2019)1. Sammendrag Denne bacheloroppgaven dreier seg om underliggende grunner og mønstre bak videospillindustriens struktur, sykliske natur, og indirekte nettverkseffekter. Den består av analyse av artikler, videospill og ...