Videospillproduksjon i en industri styrt av et oligopol
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2610565Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
1. SammendragDenne bacheloroppgaven dreier seg om underliggende grunner og mønstre bak videospillindustriens struktur, sykliske natur, og indirekte nettverkseffekter. Den består av analyse av artikler, videospill og sosiopolitiske teorier. Problemstillingen lyder:«Hva slags videospill blir produsert i spillindustri styrt av et oligopol?»Et oligopol er en type markedsform der et fåtall giganter kontrollerer hele markedet. Der er flere selskaper, men ikke nok til at det kan gjøre noe med markedsprisen. Konsollmarkedet er et syklisk marked, som er avhengig ny teknologi for utvikling. Teknologien åpner nye dører for nye trender og utviklere. Software er fullt tilgjengelig så alle kan bli en spillutvkler og markedsføre spillet sitt gjennom Twitch.tv, eller «crowdfunding» . Mobil spill introduserte «Free 2 Play» og nå er noen konsollspill kapret markedet med samme modellen. Med massive økninger i «gamere» har videospill økt like mye. Markedet er blitt tettpakket og det er blitt veldig dyrt å utvikle AAA-spill. Fremdeles virker det som den eneste konstanten i industrien er de seriene som ligger øverst på salgslistene år etter år. Som FIFA, Eller Call of Duty. Det kan se ut som de største spill-seriene til tider består av kaotisk gambling på hva som er populært, men der finnes et mønster som viser at de har flere valg. Resultatene jeg kommer frem til fra teorier og tabeller gir en idé om hvordan og hvorfor. This assignment shows the underlying reasons and patterns behind the videogame industry´s structure, cyclical nature, and indirect network effects. It´s made up of analysis of articles, videogames, and sociopolitical theories. The main question I´m answering is :“What kind of video games are produced in a video game industry ran by an oligopoly?”An oligopoly is a type of market structure where a few giants control the entire market. There are more than one company, but not enough that it may affect the market price. The console-market is a cyclical market, which is dependent upon new technology to develop. This technology opens new doors for new trends and developers. Software is fully available so anyone can be a developer and then market their games through Twitch.tv, or crowdfunding. Mobile games introduced the concept of “Free 2 Play” and now some console games have conquered their markets with the same model. With massive increases of gamers, video game production has increased just as much. The market it overflowing with games and it´s become increasingly expensive to develop AAA-games. Yet still it seems as though the only constant in the industry is the biggest franchises being in the top sellers every year. Like FIFA, or Call of Duty. At times it might seem as though the biggest franchises are all just gambling on whatever is popular that year. But there is a pattern showing that they do have reasons for their choices. The results I get from my theories and tables gives an idea as of how and why.