Kjønnede fremstillinger og handlingsrom i dataspill
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2410638Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgaven forsøker å følge opp tidligere studier som har vist store skjevheter innen kjønnsrepresentasjon i dataspill, og at mediet forbindes sterkt med menn og maskulinitet. I senere år har stadig flere undersøkelser vist at spillere er en sammensatt og kompleks gruppe, og at nærmere 50% av aktive spillere er kvinner, som strider mot disse konnotasjonene. Oppgaven vil undersøke hvorvidt dette fremdeles er tilfelle, og hvordan ulike karakterer fremstilles gjennom analyse av karakterer, fremstillinger og handlingsrom i et bredt utvalg av nyere dataspill. Oppgaven baserer seg på Laura Mulveys og Judith Butlers teorier om kjønn, fremstillinger og kjønnsfremføring, og argumenterer for at innholdsanalyse av spill på denne måten er et verdifullt tilskudd til feltet. I analysene ses tendenser til at representasjon av kjønn og ikke-heteronormative s eksualiteter fremdeles er svært liten, men enkelte utviklere ser ut til å ville bøte på dette.