• Auteur, sensur, German, partisan: ein diskursanalytisk tilnærming til sensur av krigsfilm i forskjellege periodar av Sovjetunionens historie. 

      Mæland, Jonas (Bachelor thesis, 2021)
      Denne oppgåva ser på trendar i sovjetisk filmhistorie for så å dele opp årslaupet mellom 1956 og 1991 inn i tre periodar rundt tre statsoverhovud. Oppgåva nyttar trekk frå diskursanalytisk praksis for å skrive ei analyse ...
    • Classic Bond: Hvorfor begeistrer en dårlig protagonist et bredt publikum? 

      Haugan Lillegjære, Marius (Bachelor thesis, 2021)
      James Bond er en unik franchise innenfor filmbransjen. Få, om noen andre filmunivers, har vært så formende for spionthriller-sjangeren. Denne oppgaven definerer begrepet Classic Bond, redegjør for hvorfor den klassiske ...
    • En analyse av Pokémon Legends Arceus: Representasjonen av forholdet mellom mennesker og dyr 

      Sundet, Ina-Kristin (Bachelor thesis, 2022)
      Pokémon har vært en populær mediefranchise i mange år. Franchisen har tidligere fått kritikk for hvordan behandlingen av Pokémon i Pokémon-spill kan sammenliknes med dyremishandling. Hvordan Pokémon stiller seg til dette ...
    • En undersøkelse av to perioder i japansk TV- og filmhistorie og deres innflytelse på vestlig kultur 

      Kleiven, Erling (Bachelor thesis, 2022)
      Målet med dette forskningsprosjektet er å undersøke hvilke bevisste og ubevisste valg enkeltpersoner, distribueringsplattformer og produksjonsselskap i Japan har tatt for å oppnå internasjonal suksess i form av TV- og ...
    • Finding Miyazaki 

      Aamodt, Ola Malkomsen (Bachelor thesis, 2022)
      "Finding Miyazaki", er en bachelor oppgave skrevet av Ola Malkomsen Aamodt innenfor filmvitenskap i 2022. Oppgaven tar for seg filmografien til den Japanske animasjons regissøren Hayao Miyazaki. Skaperen av det anerkjente ...
    • Fri og frank: Hvordan Martin Scorsese instruerer skuespillere 

      Rasch, Elias (Bachelor thesis, 2021)
      Denne oppgaven forsøker å avgrense Martin Scorseses personinstruksjonsstil. Den søker å oppdage hva som gjør hans instruksjon unik og hvorfor han er i stand til å vekke godt spill. Hans instruksjon anskueliggjøres blant ...
    • Kollektivt auteurskap i Scorsese-filmen 

      Strømholm, Sondre (Bachelor thesis, 2022)
      Hvordan fungerer samarbeidet i Scorsese-filmen? Denne teksten bruker auteurteori for å undersøke auteurskap i filmene regissert av Martin Scorsese og diskuterer Thelma Schoonmakers mulige bidrag til dem. Til tross for deres ...
    • Mot ei breiare filmfagleg fargeforståing 

      Nygård, Elias (Bachelor thesis, 2020)
      I denne oppgåva ser eg sjå på kva som røyrer seg i studiet av fargar innan fagfelt utanfor filmverda for å freiste å finne eit betre grunnlag for korleis vi vert påverka av dei som ein del av filmopplevinga. Eg peikar med ...
    • Når forfatteren forlater skrivemaskinen 

      Gunby, Jakob (Bachelor thesis, 2022)
      Når forfatteren forlater skrivemaskinen undersøker på hvilken måte og til hvilken grad norske manusforfattere bidrar til realiseringen av manusene sine etter at det er ferdig skrevet. Teksten undersøker to fiksjonsserier ...
    • Paul Thomas Anderson - En auteur-analyse 

      Lund, Lars Eivind (Bachelor thesis, 2022)
      I denne teksten undersøker jeg hovedsakelig Paul Thomas Andersons filmer "Punch-Drunk Love" (2002) og "The Master", og sammenligner disse. Formålet med dette er å kartlegge mønstre i Andersons bruk av virkemidler, for å ...
    • Subjektivitet og klipping i Blind 

      Hofstad, Sigve (Bachelor thesis, 2021)
    • The Eternal Child: Wes Anderson's use of Colour 

      Aagaard, Jonas Høiseth (Bachelor thesis, 2022)
      Wes Anderson is a film director who has proved through 10 feature films to have a unique visual style. Of these stylistic features colour is perhaps one of the most dominant forces of his storytelling, mood and tone. In ...
    • What distinguishes auteurism of Agnes Varda? Feminist phenomenology in Varda`s auteur style 

      Arber, Nadine (Bachelor thesis, 2022)
      Dette er en bacheloroppgave om «Auteurisme ifølge Agnès Varda». I denne avhandlingen har en kort forfatterskapsstudie blitt realisert etter de foreslåtte tilnærmingene av Janet Staiger. Mangfoldet i filmenes form og lange ...
    • Å lage film av eget liv 

      Lien, Lucas Pablo Seoane (Bachelor thesis, 2022)
      I denne oppgaven gjør jeg et forsøk på å finne ut av hvordan Paolo Sorrentino buker egene minner Hand Of God. Jeg bruker diverse auteur teori, og annen faglitteratur Hand of God er basert på Paolo Sorrentinos egen oppvekst, ...