• Sosiale prosesser i mediefenomen 

      Berg Farstad, Synne (Bachelor thesis, 2021)
      Denne teoretiske drøftingsoppgaven undersøker hvor langt barn og unge er villige til å gå for å bli en del av et sosialt. Konkret skal jeg se på mediefenomenet Borrowing som hadde sin opprinnelse i appen TikTok, og hvordan ...
    • Sousveillance som medieteknologisk motstandskamp: Muligheter og utfordringer 

      Bråten, Mads Jørgen Jerkås (Master thesis, 2023)
      Steve Mann, en kanadisk professor i datateknologi med bakgrunn i medievitenskap, lanserte på 1990-tallet et begrep som skulle vise seg velegnet for å diskutere politivold rettet mot svarte personer og medieteknologiens ...
    • Spagetti og Revolvere 

      Fossberg, Edward (Bachelor thesis, 2020)
    • Special effects and emotions : engaging the charachters in King Kong 

      Bergersen, Kristoffer (Master thesis, 2016)
    • Speil og refleksjon om stil 

      Alcaras, Gabriel Bjørn (Bachelor thesis, 2023)
      Temaet og problemstillingen i denne bacheloroppgaven er å demonstrere om og hvordan et bestemt speil kategorisert som empirestil fra Sverresborg Folkemuseum kan tilhøre denne stilen. Oppgavens formål er å gi en mer detaljert ...
    • Spelregissøren - meir enn ein kunstnar 

      Hegland, Ingveig Bustad (Bachelor thesis, 2020)
      Spel er ein sjanger som er godt utbreidd i teater-Noreg. Eit spel kjenneteiknast ved at det ofte har ei lokalhistorisk handling, er utandørs og har mange frivillige aktørar både på og rundt scena. For at ein regissør skal ...
    • Spillglede og tilfredshet i Counter-Strike 2. 

      Igland, Øyvind Bach (Bachelor thesis, 2024)
      Denne bacheloroppgaven undersøker hvordan spillere opplever nytelse og tilfredsstillelse i Counter-Strike 2 (CS2), og hvilke faktorer som bidrar mest til denne opplevelsen. Målet er å identifisere og øke kunnskap rundt de ...
    • Squid game og Parasitt. Like utgangspunkt, forskjellige valg - En komparativ analyse av emosjonelt engasjement for karakterene i to kritikerroste historier. 

      Rysgård, Steffen. (Bachelor thesis, 2022)
      Denne bacheloroppgaven undersøker og diskuterer hvordan sympati dannes med hovedkarakterene i Squid game og Parasitt. Dette gjøres ved å benytte Murray Smith sin sympatistruktur og resultatene fra analysen settes opp imot ...
    • Star Trek's Conflicting Politics: A History of Sexism, Racism, and Homophobia 

      Aamodt, Ola Malkomsen (Master thesis, 2024)
      Star Trek er en serie som har blitt kjent for sine liberale idealer. Noen ganger har den dessverre feilet i sin oppgave med å vise en lysere fremtid uten rasisme, sexisme, og homofobi. Denne oppgaven vill forsøke å finne ...
    • Stemningstilnærmingen i to regissørers visjon 

      Kallestad, Sindre Steinbakke (Bachelor thesis, 2024)
      I denne bacheloroppgaven har målet vært å analysere hvordan stemningstilnærmingen er annerledes i Justice League (Snyder 2017) og Zack Snyder’s Justice League (Snyder 2021). Undersøkelsen som oppgaven er bygget på er ...
    • Stil, Stemning og Spill skaper skrekk i sommerhuset 

      Norheim, Mia Hovelsrud (Bachelor thesis, 2024)
      Denne bacheloroppgaven tar sikte på å utforske hvordan bruk av stilelementer påvirker filmopplevelsen til den som ser regissør Michael Hanekes film Funny Games fra 2007. Gjennom en grundig analyse av filmen vil jeg se ...
    • Stillhet som virkemiddel i film 

      Paulsen, Aileen (Bachelor thesis, 2021)
      Temaet for min bacheloroppgave er stillhet i film. Dette innebærer at jeg skal ta for meg kontraster mellom lyd og stillhet i film, hvor jeg i tillegg vil legge frem “oppsummerende” definisjon av lyd ved bruk av selvvalgt ...
    • Stol på meg: Hvor langt kan og skal de forskjellige aktørene gå for filmkunsten? 

      Bakken, Ingrid Margrethe (Master thesis, 2019)
      Film og etikk er et område med mange aspekter. Denne masteroppgaven i filmvitenskap har problemstillingen hvor langt kan og skal de forskjellige aktørene gå for filmkunsten? Her vil jeg se nærmere på ulike filmer hvor ...
    • Stolen som ble laget på Bakklandet 

      Ragnhild Haugum (Bachelor thesis, 2023)
      I denne bacheloroppgaven utforskes det hva som har påvirket og formet en pasientstol laget av A/S Trondhjems Jernindustri i tidlig i 1930-årene. Det befinner seg to eksemplarer av stolen i magasinet til Sverresborg Trøndelag ...
    • Stories told by surfaces 

      Holtar, Ingrid Synneva (Peer reviewed; Journal article, 2018)
      This article explores the tension between materiality and narrative in Flimmer. While the narrator’s voice recounts a story of past love, the images invite a reading of the stories told by things, creating an alienated ...
    • Strømmetjenester: en utvidelse av TV-opplevelsen 

      Skoglund, Anja (Bachelor thesis, 2019)
      I denne oppgaven undersøkes det på hvordan den yngre generasjonen sine bruksmønstre skiller seg ut i fra de eldre generasjonene sine bruksmønstre når det kommer til lineær TV og strømmetjenester, og hvorfor den yngre ...
    • STUDIE AV KVINNELIG FREMSTILLING I DISNEYS PRINSESSEFILMER 

      Schanke, B. Ingrun (Bachelor thesis, 2019)
      I denne teksten vil jeg se på kvinners fremstilling i Walt Disneys prinsessefilmer, med denne problemstillingen: På hvilken måte har nyere Disney-prinsesser endret seg fra de eldre prinsessene?
    • Støtteordning til norsk film 

      Stensrud, Benjamin (Bachelor thesis, 2024)
      Denne bacheloroppgaven har som mål å utforske støtten som tilbys det norske produksjonslandskapet innen filmindustrien, samt de målene som denne støtten tar sikte på å oppnå. Ved å se på historien bak støtteordningene til ...
    • Subjektivitet og klipping i Blind 

      Hofstad, Sigve (Bachelor thesis, 2021)