Browsing Det humanistiske fakultet (HF) by Title
Now showing items 1399-1418 of 6660
-
Dynamikken i en språkendringsprosess: Bortfall av hunkjønnsformer i norsk
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Det finnes betydelig regional og sosiolingvistisk variasjon i genusssystemet inorsk, hovedsakelig når det gjelder hunkjønnskategorien. Mange morsmåls-talere av norsk har et robust tregenussystem (hankjønn, hunkjønn og ... -
Dynamisk lysstyring til klubbmusikk ved hjelp av maskinlæring
(Bachelor thesis, 2023)Klubbopplevelsen kan forsterkes ved hjelp av et koordinert lysshow. Det eksisterer idag flere automatiske løsninger for å synkronisere lyseffekter med musikk, men ingen av disse systemene kan følge oppbygningen i musikken ... -
Dynamisk musikk i videospill
(Master thesis, 2019)Videospill er et medium som gir en opplevelse som stimulerer flere sanser. Spillmusikk er en vital del av videospill som forsterker formidlingen og aksepten av en fiktiv verden. Gjennom eksisterende teori og praktisk arbeid ... -
Dyslexia and Learning English as a Second Language An Experimental Study
(Doctoral thesis at NTNU;2015:64, Doctoral thesis, 2015)This dissertation focuses on two groups of grade 3 (9 year old) children in Pakistan: those with a reading deficit, and those who are developmentally unimpaired. The main objective of the study was to establish what the ... -
"Dæ æ litt flaut når folk sie e ha lagt om": Ein sosiolingvistisk studie av talemålsvariasjon blant oppdalingar i Trondheim.
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgåva er skriven innafor fagfeltet sosiolingvistikk, med fokus på dialekt, identitet og intraindividuell variasjon hjå oppdalingar i Trondheim. Formålet til oppgåva er å finne ut oppdalingar som flyttar til ... -
"Dæ æ mange ungdomma som tållå klår oppdaleng ja, minj dæ æ mange som itj gjærre dæ au" - En sosiolingvistisk studie av samspillet mellom det tradisjonelle og det moderne i oppdalsmålet
(Master thesis, 2015)Denne oppgaven er en sosiolingvistisk studie av oppdalsmålet. Med utgangspunkt i motsetningsparet tradisjon og det moderne har jeg sett på to familier som representerer ytterpunkter på det lingvistiske markedet i Oppdal. ... -
«Dæm alljer gamLaste dæm preka værtfallj bræiar ennj ka e jær» - En sosiolingvistisk studie av talemålet til ungdom i Tingvoll
(Master thesis, 2018)Målet med denne studien har vært å se på språklige forhold blant ungdom i Tingvoll kommune, der fokuset har vært både på ungdommenes konkrete språklige realiseringer, samt deres holdninger til og oppfatninger av egen ... -
”Døkk har slikt rart tonefaill”: Om tonelag og andre prosodiske drag ved målet i Lom, med eit sideblikk til Skjåk
(Master thesis, 2011)Denne avhandlinga er resultatet av ei undersøking av dialektprosodiske drag i målet i Lom, med vekt på tonale tilhøve. Målet i grannekommunen Skjåk vert òg handsama i delar av arbeidet. I arbeidet nyttar eg Trondheimsmodellen, ... -
Døtre av døtre
(Bachelor thesis, 2022)En filmfeministisk tilnærming til spørsmålet om hvilke karakterkonvensjoner, på tvers av sjangere, som fungerer eller må brytes i forhold til den kvinnelige karakteroppbyggingen i film, for at en kvinnelig hovedaktør ikke ... -
Døv pasient, hva nå?
(Journal article, 2013) -
Døv ungdom og identitetsutvikling i det senmoderne
(HiST ALT rapport, Research report, 2006) -
Døve på slutten av 1800-tallet - en språklig og kulturell gruppering?
(Journal article; Peer reviewed, 2013)“Språkmeldingen”, Stortingsmelding 35 (2007–2008) anerkjenner norsk tegnspråk som en del av den norske kulturarv. Hvilke spor finnes av tegnspråkbruk tilbake til slutten av 1800-tallet? Ut fra noen sentrale kilder fra siste ... -
''E har prøvd å lagt over te 'bokmål', mæn dæ krølle se bære på tunga'' : en sosiolingvistisk studie av talemålet til ungdom i Gausdal
(Master thesis, 2016)Hensikten med denne studien har vært å se på språklige forhold blant ungdom i Gausdal kommune, der både konkrete språklige realiseringer og ulike holdninger og oppfatninger til bygda og egen dialekt har stått i fokus. ... -
«E vetje e om e har hørt mytje på Bjørn Jens elljer ke dæ e» - En sosiolingvistisk studie av tre generasjoner sandnessjøværinger
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven er en sosiolingvistisk studie av de palatale konsonantene /ɲ/, /ʎ/, /c/ og /ɟ/ blant tre generasjoner sandnessjøværinger. Studien har som hovedmål å undersøke hvordan den palatale uttalen ligger an i ... -
E-democracy and the European Union: input and output legitimacy through information and communication technology - Guest editorial
(Journal article; Peer reviewed, 2021) -
Early bilingualism in children – Identifying the effects of early dual language exposure
(Bachelor thesis, 2018)In this thesis, I will look into theories and research in early childhood bilingualism. I will compare how different language competencies such as speech perception, word learning, and grammar are acquired in monolingual ... -
Early Language acquisition and Development of Italian by a Bilingual Infant - A comparison to Italian Monolinguals
(Master thesis, 2017)This case study aims to investigate the acquisition of Italian language by a bilingual child and compare it to early language acquisition of Italian monolinguals. It is based on the analysis of data collected in a domestic ... -
Early lexical and grammar development in Norwegian language acquisition
(Master thesis, 2013)This study was a case study of two monolingual Norwegian children S and JK. Both children are born and raised in the same area, by parents with similar academic and economic backgrounds. S was 21 months old at the onset ... -
Early Mesolithic Central Norway: A Review of Research History, Settlements, and Tool Tradition
(Chapter, 2017)This paper sums up the vast record from the Early Mesolithic pioneer period (c. 10,000– 9000 BP, c. 9500–8000 cal BC) in Central Norway. This region holds a significant place when it comes to Stone Age research. This is ... -
Early stages of morphological processing in second language
(Master thesis, 2013)This study explores the way L2 learners process words. While some studies argue that second language learners rely on recognizing whole words in their second language, other research note that second language learners use ...