Browsing Institutt for bygg- og miljøteknikk by Subject "Erfaringsbasert masterprogram i veg og jernbane, Veg"
Now showing items 1-20 of 69
-
3D-modellering i ulike planfaser i vegprosjekt
(Master thesis, 2017)Utbredelse og bruk av 3D-modeller i vegprosjekter har vært i en eksplosiv utvikling de siste 5-10 årene og har gått fra å være fraværende til å bli selvsagt. Det har tidligere vært forsket mye på hvordan 3D-modeller brukes ... -
Analyse av ulykkesstatistikk for ni norske byer
(Master thesis, 2018)Tema for denne masteroppgaven er trafikksikkerhet, med spesielt fokus på drepte og hardt skadde, på bakgrunn av den vedtatte nullvisjonen. Nullvisjonen ligger i bunn for alt trafikksikkerhetsarbeid på nasjonalt og lokalt ... -
Behov for forbikjøringsfelt i stigning på E39 Ørskogfjellet
(Master thesis, 2015)Strekningen E 39 Ørskogfjellet, er en viktig vegforbindelse inn og ut av Sunnmøre. Strekningen ligger, som navnet sier, over et fjellområde og har stor andel av tungtrafikk. Dette medfører at det til tider kan oppleves kø ... -
Betydning av visualisering for medvirkning i samferdsels- og byutviklingsprosjekter
(Master thesis, 2018)Denne oppgaven ser nærmere på hvilken rolle bruk av visualiseringer kan ha for medvirkning fra lokalbefolkningen ved utarbeidelse av reguleringsplaner etter Plan- og bygningsloven. Bruk av visualiseringer i byplanlegging, ... -
Boring av peler ved sensitive grunnforhold - Vurdering av borsystemet Radial flush, kan borsystemet være et alternativ til mer etablerte borsystemer?
(Master thesis, 2016)Flere vegprosjekter har opplevd utfordringer rundt innstallering av peler ved sensitive grunnforhold. Sensitive bormetoder for peler er derfor i stadig utvikling. Hensikten med rapporten er å belyse utfordringer rundt ... -
Bruk av drone (RPAS) til vurdering av snøskred og steinsprang på veg
(Master thesis, 2016)For å bruke drone i Norge kreves det at man sender melding, eventuelt en søknad til Luftfartstilsynet og følger gjeldende regelverk tilknyttet til dette. I første del av oppgaven vil jeg ta for meg hvilket regelverk som ... -
Bruk av hvit overflatebehandling av tunnelvegger for å øke kjørebaneluminansen
(Master thesis, 2018)Håndbok N500 Vegtunneler og V124 Teknisk planlegging av veg- og tunnelbelysning angir krav til belysningsnivå i vegtunneler. Som funksjon av adaptasjonsluminansen utenfor tunnelen, hastighet og trafikkmengde på stedet angis ... -
Bruk av rekkverk og sideterreng som trafikksikkerhetstiltak. Hvordan behandles disse i TS-revisjoner og -inspeksjoner?
(Master thesis, 2017)Denne oppgavens hensikten er å finne ut hvordan strategiene utslaking av sideterrenget og rekkverk er behandlet i ulike trafikksikkerhetsrevisjoner- og inspeksjoner. Det er ønskelig å unngå bruk av rekkverk siden det ved ... -
Bussprioritering i kryss og sammenligning av to ulike vegkonsept på fv. 109 i Nedre Glomma regionen
(Master thesis, 2016)Hensikten med oppgaven er å vurdere ulike løsninger for å prioritere busstrafikk i kryss. En skal forsøke å finne fram til løsninger som gir maksimal prioritet og minimal forsinkelse for bussen. Deretter skal en sammenligne ... -
Bybane i Arendal for å endre reisevaner fra bil til kollektiv?
(Master thesis, 2018)I Arendal er det behov for å legge til rette for bedre arealstruktur med fortetting av arbeidsplasser og boligområder i forbindelse med forventet befolkningsvekst mot 2040 og de lokale trafikale utfordringer som finnes ... -
Byggeplan for Rv 93 Kløfta
(Master thesis, 2016)Rv. 93 Kløfta ligger mellom Alta Suolovuopme, der det skal bygges ny veg med bru og tunnelløsning på henholdsvis 7580 m. Dagens veg ligger langs en rasfarlig strekning med bratte og ustabile fjellpartier. En ny rv. 93 ... -
Byggeplan rv. 93 Salkobekken - Øvre Alta - Alta kommune
(Master thesis, 2015)Oppgaven er på rv. 93 i Alta kommune, en strekning på 1,3 km hvor det skal bygges ny gang- og sykkelveg og vegomlegging. Den ligger ca. 5 km fra Alta sentrum. Vegen er smal og svingete, og behovet for ny gang- og sykkelveg, ... -
Datasystem for styring og oppfølging av driftskontrakter på veg
(Master thesis, 2016)Norge har ca. 10.400 km riksveger og 44.340 km fylkesveger som daglig må driftes og vedlikeholdes gjennom kontraktene Statens vegvesen har med en rekke entreprenører. Det inngår blant annet rundt 1.100 tuneller og 18.000 ... -
Effekt av fysiske fartsdempende tiltak
(Master thesis, 2017)Etablering av fartsdempere har de senere årene bidratt positivt i arbeidet med å skape et trafikksikkert vegnett, samt øke tryggheten og trivselen for myke trafikanter. Ideelt sett burde veger og gater være utformet slik ... -
Effekter av tilsatt gjenbruksasfalt på egenskaper for asfaltbetong med polymermodifisert bindemiddel for bruk på høytrafikkert veg
(Master thesis, 2015)Hensikten med studien er å dokumentere hvordan tilsatt asfaltgranulat påvirker egenskaper til asfaltbetong (Ab) med PMB (65/105-80) på høytrafikkert veg. Granulatet som er brukt i forsøket stammer fra en kjent kilde og er ... -
Effektivisering av prosjektledelse for vegprosjekter
(Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven har som tittel «effektivisering av prosjektledelse for vegprosjekter». Det er allment kjent at veiprosjekter i Norge vanligvis tar lang tid fra planlegging til gjennomføring og ferdigstillelse. Tidligere ... -
En studie av brufundamentering på EPS-fylling på bløt grunn
(Master thesis, 2016)Formål Denne oppgaven har tatt for seg en tilstandsvurdering av EPS-fyllinger. Vanligvis benyttes EPS i vegfyllinger og tilløpsfyllinger, men i denne sammenheng er det sett på utførelsen og tilstanden til bruer som er ... -
Erfaringer fra driftsfasen i de gjennomførte OPS-veiene - med overføringsverdi til andre veiprosjekter
(Master thesis, 2017)Her kommer det tekst -
Erfaringer med BIM i planlegging, bygging og forvaltning
(Master thesis, 2018)Det er over 15 år siden BIM kom på dagsorden i bygg- og anleggsbransjen. Siden den gang har flere prosjekt blitt gjennomført med de ideene som ligger til grunn for BIM. Samferdselsprosjektene har ligget litt etter, men ... -
Evaluering av konseptvalgutredninger i transportsektoren
(Master thesis, 2018)I denne oppgaven har vi evaluert KVU-ordningen og funnet ut at den ikke fungerer optimalt sett i lys av ordningens formål. Noe av årsaken til dette virker å være at bestillinger og mandat fra politisk hold ofte er for ...