Blar i Institutt for bygg- og miljøteknikk på emneord "Erfaringsbasert masterprogram i veg og jernbane, Veg"
Viser treff 41-60 av 69
-
Planlegging av Rv 92 mellom Gievdneguoikka og Karigasniemi i Finnmark fylke
(Master thesis, 2016)Denne rapporten tar for seg en sammenlikning mellom utbedring av eksisterende veg og bygging av ny veg for en gitt strekning på ca. 11000m langs Rv.92 på Finnmarksvidda. Denne strekningen representerer Rv.92 på en god måte. ... -
Prioritering av kollektivtrafikk i signalregulerte rundkjøringer med midstilt kollektivfelt
(Master thesis, 2016)Etablering av kollektivfelt i norske byer skjer nå i økende grad som følge av den generelle kollektivsatsningen initiert av myndighetenes krav til at all fremtidig trafikkvekst skal tas med kollektivtrafikk, sykkel- og ... -
Prosesser som glemmes eller feilvurderes under reguleringsplanlegging av vegprosjekter i Region midt - Endringer i omfang og kostnader fra reguleringsplan til ferdig bygget veg
(Master thesis, 2018)Hensikten med denne rapporten er å avdekke hvilke prosesser av vegbyggingen som fører til størst kostnadsendring i vegprosjekt. Kostnadssprekker får ofte stor oppmerksomhet, uansett bransje og vegprosjekt er ingen unntak. ... -
Rammeavtaler for bygge- og anleggsarbeid i Statens vegvesen
(Master thesis, 2017)Denne oppgaven omhandler erfaringer og bruk av rammeavtaler for bygge- og anleggsarbeid i Statens vegvesen, der eksisterende bruk, erfaring og eventuell fremtidig bruk kartlegges og diskuteres. Forskningsmetoden som er ... -
Rådgiver sin endrede rolle i totalentreprise
(Master thesis, 2017)De siste årene er utviklingen gått i retning av at større veiprosjekter skal utføres som totalentreprise. Rådgivere har vært vant med at entrepriseformen i store veiprosjekt har vært utførelsesentrepriser. Mer bruk av ... -
Sammenligning av ulykkesdata fra STRAKS-registeret med registrerte sykehusdata. - En studie av fotgjenger- og sykkelulykker i Drammen.
(Master thesis, 2016)Denne studien er et avsluttende hovedprosjekt for utdanningen «Master i vegteknikk». I hovedoppgaven var det ønskelig å se på muligheter for bruk av sykehusdata i arbeidet med trafikksikkerhet. Drammen ble valgt som oppgavens ... -
Selvkjørt er velkjørt? - En utforskende studie av automatiserte kjøretøys virkninger på trafikksikkerhet og kø
(Master thesis, 2018)Konsekvensene av innføring av kommersielle automatiserte kjøretøy er omfattet av usikkerhet. Dette gjelder så vel usikkerhet med hensyn til selve teknologien, som hvilken effekt denne vil ha på trafikk, mobilitet og økonomi. ... -
Standardsprang på vegnettet
(Master thesis, 2015)Gjennom UAG-arbeidet har det kommet frem at mange ulykker skjer der det er standardsprang på vegen. Et standardsprang kan ha mange former, men i denne oppgaven har en konsentrert seg om de standardsprangene der det er ... -
Studie av byggherrestyrte kontrakter - Analyse av kostnad og bruk av midler ved forsøkskontrakt 0901 Setesdal
(Master thesis, 2017)Statens vegvesen sin produksjonsavdeling ble i 2003 skilt ut som et eget statlig eid aksjeselskap, MESTA AS. Etter delingen ble alle oppgaver innenfor drift og vedlikehold konkurranseutsatt, og involvering fra byggherre ... -
Styring og oppfølging av konsulenter innen planleggingsoppdrag i Statens vegvesen - Hvilke tiltak kan gjøres for å forbedre styring og oppfølging av konsulenter innen planleggingsoppdrag?
(Master thesis, 2016)Hensikten med denne oppgaven er å komme fram til aktuelle tiltak som kan forbedre styring og oppfølging av konsulentkontrakter hos Statens vegvesen. Dette er noe etaten har fokus på, blant annet med bakgrunn i at både ... -
Tåler bruen det, tåler vegen det nødvendigvis ikke - En studie av sporutvikling før og etter innføring av økt totalvekt
(Master thesis, 2018)Store deler av det norske riksvegnettet og mange av fylkesvegene har blitt oppskrevet fra 10/50 til 10/60 aksel/totalvekt. Med dette som utgangspunkt, har jeg valgt å se på om utviklingen av spor og jevnhet hadde økt etter ... -
Tilpasning mellom gammel og ny veikonstruksjon ved rehabilitering av eksisterende veg
(Master thesis, 2016)Norske fylkesveger har for dårlig standard til å tåle dagens økende trafikkmengde. Flere veier må utvides, kant forsterkes og grave nye grøfter for å lede bort vannet, samt andre tiltak. Det er store variasjoner ikke bare ... -
Tilrettelegging for kollektiv, gåing og sykling ved planlegging av nye vegar
(Master thesis, 2018)Samandrag Ein politikk for miljøvenleg transport inneberer å redusere miljøkonsekvensane frå transport ved eit berekraftig transportsystem. Ifylgje klimameldinga og Nasjonal transportplan, (NTP) 2018-2029 må kollektivtrafikk, ... -
Trafikksikkerhetseffekt av forsterket midtoppmerking
(Master thesis, 2015)I perioden 2002 2014 er 2559 personer drept i trafikkulykker i Norge. 1023 av disse er drept i møteulykker og 850 i utforkjøringsulykker. Beregninger viser samtidig at sannsynligheten for konflikt mellom møtende kjøretøy ... -
Trafikksikkerhetseffekten av forsterket vegoppmerking
(Master thesis, 2018)Omfanget til denne masteroppgaven er å avdekke hvor stor ulykkesreduserende effekt tiltakene forsterket kantoppmerking (FKO), forsterket midtoppmerking (FMO) og kombinasjonen av både FKO & FMO har på personskadeulykker og ... -
Trasevalg ved kryssing av Storelva
(Master thesis, 2016)Bakgrunn Denne masteroppgaven omhandler trasevalg av en delstrekning på fellesprosjektet E16 Skaret - Hønefoss og Ringeriksbanen. Fagetatene har fått grønt lys for å planlegge, med statlig regulering mot byggestart allerede ... -
Tunnelkonsept for Fornebubanen - Bør Fornebubnanen fremføres i ett eller to tunnelløp
(Master thesis, 2015)Fornebubanen er en ny T-banelinje som planlegges mellom Fornebu i Bærum og Majorstuen i Oslo, med nye stasjoner i Bærum, på Lysaker, på Vækerø og på Skøyen. Banen planlegges i sin helhet under bakken med midtplattformer ... -
Turborundkjøring som erstatning av dagens rundkjøring i Leirgrovvika
(Master thesis, 2018)Krysset i Leirgrovvika er utformet som rundkjøring. Krysset knytter europa- og fylkesveg, via en trearmet rundkjøring. Geografisk ligger rundkjøringen i et relativt flatt terreng. Dette er første krysset som blir brukt av ... -
Undersøke presisjon og effektivitet av Ground Penetrating Radar for å definere hulrom i asfaltdekket
(Master thesis, 2018)Ground Penetrating Radar, GPR, blir benyttet til kvalitetskontroll av hulrom i asfaltdekker, både i Sverige og Finland. Det er her blitt akseptert som en relativt god måte å vise variasjonene i hulrom i dekkets lengderetning. ... -
Undersøkelse av materialegenskapene til lettklinker og skumglass fra eksisterende veifyllinger og nye materialer
(Master thesis, 2017)Lettklinker og skumglass brukes i flere veiprosjekter som lette fyllmasser. På grunn av krav til veikonstruksjonens bestandighet er det viktig å vite om materialegenskapene er tilfredsstillende i eksisterende veifyllinger. ...