Blar i Fakultet for ingeniørvitenskap (IV) på tittel
Viser treff 22606-22625 av 22956
-
Vurdering av hydraulisk effekt av tersklar i Lærdalselva
(Research report, 2022) -
Vurdering av hydrauliske forhold og renseevne i eldre jordrenseanlegg for mindre avløp fra husholdninger
(Master thesis, 2012)Denne masteroppgaven består av tre deler der del en gir en gjennomgang av litte- ratur knyttet til temaet rundt infiltrasjonsanlegg, del to er en større kartlegging av anlegg i Gjøvik kommune og del tre består av eget ... -
Vurdering av ingeniørgeologiske forhold og stabilitet ved norske hvelvdammer
(Master thesis, 2013)Hvelvdammer overfører store deler av kreftene de blir pålagt til fjellsidene, og det forutsetter derfor at bergmassen er i stand til å motstå disse kreftene. %Det har blitt stilt spørsmål ved langtidsstabiliteten til noen ... -
Vurdering av kryssløsning på Bøen
(Master thesis, 2013)Det skal planlegges nytt kryss på Bøen i Kristiansand Kommune. Oppgaven er foreslått av Statens Vegvesen region sør. Vurdering av kryssløsning kan ses på en del av deres pågående arbeid med kommunedelplan for ny adkomstveg ... -
Vurdering av kryssløsning på Klett
(Master thesis, 2012)Sør for Trondheim skal E6 utvides til fire felt mellom Heimdal og Melhus. I den forbindelse blir det behov for et nytt kryss på Klett, der E39 og Rv 707 kobles sammen med E6. E6 vil få motorvegstandard, og skal beholde ... -
Vurdering av kryssløsninger på E136 i Ystenesområdet i Ålesund
(Master thesis, 2015)Statens Vegvesen arbeider med flere prosjekt i Bypakke Ålesund. Oppstart av disse vil være avhengig av planarbeid, utredninger og finansiering, og lokal enighet om prioritering. Et av prosjektene er å utvide E136 fra Lerstad ... -
Vurdering av materialer for brønnsementering
(Master thesis, 2012)En av de viktigste operasjonene i en brønnkonstruksjon er primærsementering. En dårlig utført primærsementering kan være en fare for både mennesker og miljøet rundt. En reduksjon i produktivitet, dyre sementering løsninger ... -
Vurdering av minstevannføringsslipp i Årdalselva
(Master thesis, 2020)Regulering av vassdrag endrer de hydrologiske forutsetningene for dannelse av is. Når vann blir ledet bort fra vassdraget, blir det satt et krav om minstevannføring i elva som må overholdes. For Årdalselva i Rogaland er ... -
Vurdering av nautikkstudiets dokumentasjon
(Bachelor thesis, 2019)Denne oppgaven er skrevet som en avsluttende hovedoppgave ved det treårige bachelorstudiet Nautikk ved NTNU i Ålesund. Oppgaven har som formål å se på studiets oppdekking av de krav som stilles av Standards for Training, ... -
Vurdering av ny kryssløysing - fv. 510 x fv. 44 i Jåttåvågen, Stavanger
(Master thesis, 2016)Ekstrakt: På Nord-Jæren i Rogaland er det vedtatt at det skal leggjast til rette for ein høgverdig, separat kollektivtrasé basert på konsept K3a Busway. På bakgrunn av dette er prosjektet Bussveien danna for å etablera ... -
Vurdering av nytteverdi av seismikk på stuff (TSP) for prediksjon av ingeniørgeologiske utfordringer på Rogfast
(Master thesis, 2020)Den systematiske bruken av seismikk på stuff på E39 Rogfast vil bli et pilotprosjekt i norsk tunnelsammenheng. Det er antatt at tunnelen vil måtte krysse en rekke krevende og mektige svakhetssoner og partier med til dels ... -
Vurdering av ombrukspotensial i tidstypiske kontorbygninger for å bærekraftig industrialisere ombruk
(Master thesis, 2022)Byggebransjens ressursforbruk har fått økende oppmerksomhet i parallell med klimaendringene. Nesten 60 % av bundet karbon i et bygg stammer fra produksjonen av bygget og bygningsmaterialene. Produksjon av bygningsmaterialer, ... -
Vurdering av omløpskanal ved Anundsjö kraftverk
(Master thesis, 2016)Den 2:a september 2015 invigdes fiskeomlöpet vid Anundsjö kraftverk efter en byggtid på 2 år, till en kostnad av 20 miljoner kronor. Omlöpet byggdes på bakgrund av att kraftverket i 2010 fick sin vattendom omprövad av ... -
Vurdering av omløpskanal ved Anundsjö kraftverk
(Master thesis, 2016)Den 2:a september 2015 invigdes fiskeomlöpet vid Anundsjö kraftverk efter en byggtid på 2 år, till en kostnad av 20 miljoner kronor. Omlöpet byggdes på bakgrund av att kraftverket i 2010 fick sin vattendom omprövad av ... -
Vurdering av operasjonell tilgjengelighet av prosessanlegg for CO2-fangst
(Master thesis, 2009)Denne oppgaven viser en metodikk for beregning av operasjonell tilgjengelighet av et aminanlegg for separasjon av CO2 fra eksosgass. Det fins foreløpig ikke anlegg som separerer CO2 fra eksosgass i en storskala sammenheng ... -
Vurdering av permanentsikring installert i bergmassen i tunneler drevet med åpen tunnelboremaskin ved sammenligning med Q-metoden
(Master thesis, 2019)Sikring av bergmassen er en av de viktigste prosessene ved driving av tunneler. Det er ønskelig at sikringen som er installert er optimalisert i forhold til bergmasseforholdene, som er kostnadsbesparende. For å fastsette ... -
Vurdering av renseeffekten til en kationisk koagulant (N-SEP) i kombinasjon med mekanisk rensing
(Bachelor thesis, 2019)Formålet med oppgaven er å finne den best dosering og innmiksingshastighet for N-Sep ved testing av avløpsvann fra renseanlegget på Aspøya. Det skal testes med flere forskjellige koagulanter og resultatene skal sammenlignes. ... -
Vurdering av sammenhengen mellom forhåndsanalyser og kontrollarbeid under bygging og praktisk gjennomføring av geologisk kartlegging i tunneler etter innføringen av "Byggherrens halvtime"
(Master thesis, 2012)Vegen vest for Altafjorden, mellom Storsandnes og Alta, er en del av hovedferdselsåra mellom Troms og Finnmark. Her bygger Statens Vegvesen ny E6, hvor blant annet Talviktunnelen og Kåfjordtunnelen inngår. I denne ... -
Vurdering av sikringstiltak mot snøskred
(Master thesis, 2012)Mange norske veger er svært utsatt for snøskred, og Statens vegvesen jobber kontinuerlig med å utvikle effektive tiltak for sikring mot snøskred. Denne oppgaven har som hensikt å vurdere sikringstiltak sikringseffekt mot ... -
Vurdering av sikringstiltak mot snøskred i regi av Statens vegvesen, Region Nord
(Master thesis, 2011)Norge er et land der snøskred er et vanlig naturfenomen, og ulykker som følge av snskred har alltid vært et problem for det norske vegnettet. Statens vegvesen har gjennom de siste årene dimensjonert og utformet en rekke ...