Blar i Institutt for arkitektur og planlegging på forfatter "Frøyen, Yngve Karl"
-
Berekraftig byutvikling: Ein casestudie av rutebilstasjons- og knutepunktutvikling i Førde
Romarheim, Sofie Bekken (Master thesis, 2022)I over hundre år har Firda Billag vore det dominerande rutebilselskapet i Førde, Sogn og Fjordane. Billaget har på same måte som byen vakse seg stort etter kvart som transporten i fylket har flytta seg frå sjø til land. I ... -
Bicycle Level of Service for Route Choice—A GIS Evaluation of Four Existing Indicators with Empirical Data
Pritchard, Ray; Frøyen, Yngve Karl; Snizek, Bernhard (Journal article; Peer reviewed, 2019)Bicycle Level of Service (BLOS) indicators are used to provide objective ratings of the bicycle suitability (or quality) of links or intersections in transport networks. This article uses empirical bicycle route choice ... -
Bruk av rekkefølgebestemmelser om tilstrekkelig skolekapasitet i reguleringsplaner: En casestudie basert på forsinket utbygging av Granås ungdomsskole i Trondheim kommune
Leikvam, Trygve Risan (Master thesis, 2022)Foreliggende masteroppgave er en studie av bruk av rekkefølgebestemmelser knyttet til skolekapasitet i reguleringsplanlegging. Utbyggere i Trondheim får ikke godkjent byggesøknader dersom det ikke er tilstrekkelig dekning ... -
Bymorfologi og oppfattet kvalitet av byrom
Ekeren, Erik Lundgård (Master thesis, 2023)Byens rom er mangefasetterte. De eksisterer blant annet i form av plasser, gater og parker, og de huser forskjellig typer aktiviteter. Likevel omgis de alle av fysisk form. Denne studien er et forsøk på å tyde sammenheng ... -
Bærekraftig mobilitet på arbeidsreiser
Røed, Katrine (Master thesis, 2022)Masteroppgavens fokus er bærekraftig mobilitet i by, sett sammen med arbeidsreiser. Arbeidsreiser er reisen mellom bolig- og arbeidssted, og ønsket er at forflytningen skal foregå i tråd med kravene til bærekraftig utvikling. ... -
Does new bicycle infrastructure result in new or rerouted bicyclists? A longitudinal GPS study in Oslo
Pritchard, Ray; Bucher, Dominik; Frøyen, Yngve Karl (Journal article; Peer reviewed, 2019)Well-connected bicycle infrastructure networks are widely accepted to be an important factor for increasing the level of bicycling in urban environments where motorised and active transport modes must co-exist. However, ... -
En case-studie av E6-utbyggingen i Malvik - på hvilken måte har Nye Veier påvirket prosessen?
Venæs, Janne (Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven har tatt for seg planprosessen rundt E6-utbyggingen mellom Ranheim og Værnes gjennom en case-studie av planprosessen i Malvik kommune. I dette arbeidet har jeg søkt etter forskjeller og likheter mellom ... -
En kvantitativ studie av visuell eksponering av urbane trær ved bruk av synlighetsanalyser: Implikasjoner, bruksområder og assosierte effekter
Salater, Jens Kjeldstad (Master thesis, 2023)Det er mange faktorer som må tas i betraktning i byplanlegging og -utvikling. En av disse faktorene er tilgjengelighet til og synlighet av urban natur og grønt. Denne oppgaven vil ta utgangspunkt i den visuelle eksponering ... -
Fra plan til drift
Berntzen, Andreas (Master thesis, 2022)Flere forskningsartikler har kartlagt de synergiske effektene bærekraftige mobilitetsformer kan ha på samfunnet. Derfor har det å legge til rette for at flere skal gå blitt et nasjonalmål i transportplanen fra 2022-2033. ... -
Identifying densification potential in urban areas: Develpoment of a GIS-based methodology
Lindau, Marianne Gro (Master thesis, 2015)Contemporary urban planning has a challenging task of ensuring densification that contributes to the preservation or establishment of high quality neighborhoods. This task is not made easier by the fact that there exists ... -
Integration of Goods Movement in City Planning: Understanding Stakeholder Engagement
Bjørgen, Astrid (Doctoral theses at NTNU;2021:268, Doctoral thesis, 2021)Cities need goods for their citizens and activities, movement of goods is crucial for making cities liveable and attractive, and movement demands space. Due to urbanization and increased densification, space is becoming a ... -
Jobbsykling på vinterstid – En case-studie av arbeidstakere på Sluppen
Kjølseth, Jahn Ivar (Master thesis, 2020)Ifølge Nasjonal transportplan er det et mål at daglige reiser på korte avstander skal i mest mulig grad utføres ved hjelp av sykkel, gåing og kollektivtransport. Sykkel blir ofte trukket fram som et transportmiddel som har ... -
Location, location, relocation: how the relocation of offices from suburbs to the inner city impacts commuting on foot and by bike
Pritchard, Ray; Frøyen, Yngve Karl (Journal article; Peer reviewed, 2019)Purpose: In recent decades there has been increasing focus on the development of compact and accessible urban environments, in part based on the reasoning that this can help to reduce the transportation requirements of ... -
Lokale sentra som et virkemiddel for økt bruk av bærekraftig transport
Wirgenes, Maren Cecilie (Master thesis, 2021)Befolkningsvekst medfører økt behov for flere boliger, arbeidsplasser, sosial- og teknisk infrastruktur, samt høyere kapasitet og tilbud av næring og tjenester. For å kunne skape ett attraktivt, klimavennlig og levende ... -
Mer presis modellering av gåing og grunnkretsinterne reiser i RTM
Malmin, Olav Kåre; Arnesen, Petter; Frøyen, Yngve Karl (SINTEF Rapport;, Research report, 2016) -
«Off-Peak-Hour-Deliveries» - En mulighetsstudie av vareleveranser utenom rushtid i Midtbyen, Trondheim
Ramsfjell, Bendik (Master thesis, 2021)Byer opplever stadig større grad av fortetting gjennom befolkningsvekst. Fortettingen av byene gjør også at det er viktig med et godt planverk som legger til rette for at denne utviklingen kan skje på en fornuftig måte. ... -
Opplevelsen av sykkelinfrastruktur i Trondheim. En studie av fremkommelighet, opplevd trygghet og samspill i fire sykkelløsninger.
Seim, Teoline Strangstadstuen (Master thesis, 2022)Bærekraftbegrepet utgjør fundamentet for utvikling internasjonalt, nasjonalt og lokalt. For å oppnå en bærekraftig utvikling er blant annet transportsektoren et prioritert område. Nasjonal transportplan (NTP) er førende ... -
Redusert biltilgjengelighet i nyetablerte boligområder - hva skjer med innbyggernes reisevaner?
Hansen, Sonja Elisabeth; Tengesdal, Marta (Master thesis, 2022)Befolkningen i norske byområder vokser og det samme gjør antall reiser. Dette fører i mange norske byer til økt biltrafikk, som blant annet resulterer i kø, lokal luftforurensning og støy. Gjennom Nasjonal transportplan ... -
Redusert biltilgjengelighet i nyetablerte boligområder - hva skjer med innbyggernes reisevaner?
Tengesdal, Marta; Hansen, Sonja Elisabeth (Master thesis, 2022)Befolkningen i norske byområder vokser og det samme gjør antall reiser. Dette fører i mange norske byer til økt biltrafikk, som blant annet resulterer i kø, lokal luftforurensning og støy. Gjennom Nasjonal transportplan ... -
Standardisering av reguleringsplanbestemmelser - En studie for vurdering og videreutvikling av norske bestemmelser
Fossum, Fredrik Magnus (Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven har som hensikt å være et utviklingsprosjekt med formål om å bidra til ny innsikt i digitalisering og standardisering av norske planbestemmelser. Oppgaven har ikke som hensikt å fremstille en konklusjon ...