Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEngelien, Ragna Ingeborg
dc.contributor.authorNordhagen, Siv Sønsteby
dc.date.accessioned2007-11-07T08:59:11Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.issn0806-3176
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/144258
dc.description.abstractDenne rapporten er basert på studentevalueringer fra Prosjekt ”Læresituasjoner i pleie og omsorgstjenesten i kommunen.” Dette var et delprosjekt under ”Geriatri fra 1 til 3” som hadde til hensikt å fokusere på geriatri i grunnutdanningen, og at sykepleierstudenter opplever eldreomsorgen som et spennende og utfordrende fagfelt. Prosjektet ble avsluttet i 2003. Som høgskolelærere ved Høgskolen i Gjøvik, Institutt for sykepleiefag, har vår veiledning av sykepleiestudenter i hovedsak foregått i pleie - og omsorgstjenesten i kommunene. Mediabildet av eldreomsorgen generelt, og særlig i sykehjemmene, har hatt negativt fortegn de siste tiår. Reportasjene beskriver pleieforsømmelser, overgrep, dårlig rekruttering av fagpersonell og utslitte pleiere. Også undersøkelser som “Sykehjemmets skyggesider” forsterker inntrykket (Malmedal 1998). De som arbeider i sykehjemmene kjenner lavstatus stemplet som tyngende. De ønsker å være stolte av arbeidsplass/praksisplass og pleien de gir. De ønsker at pasientene og deres pårørende skal ha grunn til å være fornøyd med sykehjemmet. De ønsket selv en bevisstgjøring og operasjonalisering av egen kompetanse. De ønsker å vise media positive bilder av livet i sykehjemmet. En del studenter hevdet at de fikk vilkårlig oppfølging i praksis. De forstår ikke hva de skal lære i sykehjemmet. De sier skolen og praksis lever i to verdener. Vi snakker ikke samme språk. Frustrasjoner og fremtidsdrømmer bidro til samarbeidet med sykehjemmene. Dette synes vi som høgskolelærere var et interessant og spennende utgangspunkt for et videre samarbeid med sykehjemmene. I desember 2001 innledet vi derfor et samarbeid med fire sykepleiere fra store, nærliggende sykehjem. Vi seks ble en samarbeidsgruppe.no
dc.format.extent54110 bytes
dc.format.extent14166 bytes
dc.format.extent53598 bytes
dc.format.extent19638 bytes
dc.format.extent25772 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoren
dc.publisherHøgskolen i Gjøviken
dc.relation.ispartofseriesHøgskolen i Gjøviks rapportserieen
dc.relation.ispartofseries2006:1en
dc.subjectsykepleierutdanningen
dc.subjectpraksisundervisningen
dc.subjectgeriatrisk sykepleieen
dc.subjecteldreomsorgen
dc.titleLæresituasjoner i pleie- og omsorgstjenesten i kommunen: Studentevalueringen
dc.typeResearch reporten
dc.subject.nsiVDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Nursing science: 808en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel