Forelesningsvideo: hvordan forbedre gjenbruksverdien?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/144084Utgivelsesdato
2006Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for design [1151]
Sammendrag
NORSK:
Hensikten med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan man kan øke gjenbruksverdien
til forelesningsvideoer. Uten noen form for tilrettelegging, vil et slikt opptak
være lite aktuelt som læringsressurs utover å være en ren, lineær gjennomgang av forelesningen.
Det har derfor blitt foretatt en kartlegging av hvilke kvalitetsparametere som
er spesielt viktige ved produksjon av gjenbruksvennlige forelesningsopptak. Dette har
blant annet blitt gjort gjennom samtaler med eksperter på området forelesningsvideo.
I disse samtalene kom det fram at mekanismer som støtter opp om interaksjonen med
videoinnholdet er viktige dersom man ønsker at studentene skal bruke forelesningsvideoer
aktivt i læringsprosessen.
Indekser er en form for tilrettelegging som vil være viktig for gjenbruksverdien. Det
har derfor blitt undersøkt hvilke hendelser som vil være hensiktsmessige å bruke ved
automatisk indeksering av forelesningsopptak, og særlig interessant var det å finne ut
om tavlen ville fungere som indekseringskilde. Det ble gjennomført eksperimenter der
studenter blant annet fikk teste en indeks basert på lysbildeskift og tavlehendelser. For å
generere en slik indeks, ble det simulert en algoritme som benyttet både lysbildepresentasjon
og tavle i indekseringsprosessen. Denne algoritmen ga en funksjonell strukturering
av innholdet, og danner derfor grunnlag for videre implementering. Våre resultater viser
at tavlen fungerer som indekseringskilde, og at deltagerne i undersøkelsen foretrekker
en indeks basert på både tavlehendelser og lysbildeskift framfor en indeks basert kun på
lysbildeskift. ENGELSK:
This thesis examines how to increase the on-demand value of video lectures. To encourage
active use of these videos, it’s crucial that they offer something more than a pure
presentation of the lecture. It’s desirable to enhance the learning efficiency and increase
the end-user value of there recordings. This thesis discusses which quality parameters
are most important when producing lecture videos for on-demand viewing. Experts on
lecture videos were interviewed about the topic. They emphasized the necessity of mechanisms
that supports interaction with the video content, if the recordings are to be used
as learning resources.
Indexing of the video content supports the interaction with the video during replay, thus
it is important for the on-demand value. The typical features that are used in video indexing
have little correlation with lecture video content, which makes it necessary to
find viable solutions for automatic indexing of non-edited recordings. It was of particularly
interest to see if it was possible to use blackboard-activity in the indexing process. A
survey was performed to see if the students found this index source useful. To generate
the index, an algorithm based on both blackboard-activity and slides was simulated. The
algorithm resulted in a functional structuring of the content and forms the basis of future
implementation. Our results show that blackboard-activity is a suitable index source, and
the contestants in the survey clearly preferred an index based on both blackboard-activity
and slides over an index based only on slides.