dc.contributor.author | Halvorsen, Martin Røst | |
dc.date.accessioned | 2008-03-26T09:11:35Z | |
dc.date.issued | 2007 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/144078 | |
dc.description.abstract | NORSK:
Teknologier innen e-læring er rettet mot å bedre studentenes læringsopplevelse. Dette
kan for eksempel være ved hjelp av forelesningsvideoer som kan sees fra hvor som helst,
og når som helst. Forelesningsvideor inneholder det meste av det faglige innholdet, men
å benytte en forelesningsvideo til læring på best mulig måte er en utfordring. Dette kommer
av at profesjonell redigering er ikke et valg for mange utdanningsinstitusjoner på
grunn av kostbarheten, og derfor er veldig mange forelesningsvideor uredigerte. Det er
vanskelig å beholde en students oppmerksomhet gjennom en uredigert video, og det er
heller ikke enkelt å navigere seg igjennom. Derfor er det bruk for automatiske systemer
for å indeksere forelesningsvideoer.
I denne oppgaven foreslås det et automatisk system for innholdsbasert indeksering
av tavle forelesningsvideoer. Først bruker vi enkel video prosesserings algoritme for å
segmentere en scene til bevegelige objekter i forgrunnen og en langsomt endrende bakgrunn
bestående av tavlen og teksten som er skrevet på den. Deretter definerer vi nøkkel
rammer; som for eksempel når læreren skriver eller tar bort tekst. I tillegg, siden det er
sannsynlig at noe av innholdet på tavlen til tider vil være skjult av feks læreren, vil rammer
benyttes til å bygge opp en oppsummering av innholdet. Nøkkel rammer kan brukes
til å effektivt navigere i en forelesningsvideo. | no |
dc.description.abstract | ENGELSK:
E-learning technologies are aimed at augmenting the students’ learning experiences -
for in-stance by producing lecture videos that can be viewed anywhere, at any time.
Lecture videos contain most of the instructional content, but their effective use remains
challenging. One reason is that professional editing is not an option for most educational
institutions due to costs. Therefore, most lecture videos are unedited. Unedited videos
are rarely captivating enough to keep the students’ attention for long. Neither does it
facilitate easy navigation. Hence, there is a need for automatic systems for lecture video
indexing and summarization.
In this thesis we propose an automatic system for content-based indexing of blackboard
lecture videos. We first use low-level video processing algorithms to segment a
scene into foreground moving objects and a slowly changing background consisting of
the blackboard and the text written on it. Next, the blackboard contents are enhanced
and extracted. The extracted contents are analysed in order to define key frames; such
as when the teacher writes some text or erases it. Additionally, since it is likely that some
of the blackboard content may be hidden at any point in time due to occlusion by the
instructor, images to summarize the board contents are created. Extracted key frames
and images may be used to efficiently navigate through lecture videos. | en |
dc.format.extent | 8583523 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | eng | en |
dc.subject | medieteknikk | en |
dc.subject | indeksering | en |
dc.subject | video | en |
dc.subject | forelesning | en |
dc.title | Content-based lecture video indexing | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.subject.nsi | VDP::Mathematics and natural science: 400::Information and communication science: 420::Simulation, visualization, signal processing, image processing: 429 | en |