Show simple item record

dc.contributor.authorBerg, Amund
dc.date.accessioned2007-11-21T10:23:00Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/144074
dc.description.abstractNORSK: Etter hvert som TV går inn i en ny digital hverdag får produsentene nye verktøy. Det gir muligheter for å produsere langt mer komplekse TV-bilder enn tidligere. Det er lite kunnskap om hvordan seeren påvirkes av denne typen komplekse bilder. Formålet med denne oppgave er å finne ut om eyetracking kan måle seeratferd på TV og i hvilken grad ulik kompleksitet i grafikken på TV påvirker seeratferden. Et eksperiment med eyetracking har blitt gjennomført med 21 deltakere som så klipp fra tre ulike TV-programmer med varierende grad av dynamisk grafikk. Resultatene fra dette eksperimentet har blitt kontrollert for ulike parametere og analysert for å finne en metode for å måle seeratferd ved hjelp av eyetracking. En vektor som beskriver distansen øyet beveger seg i en sakkade ble funnet som mål på seeratferd. Denne vektoren har en endring mellom sett med ulik mengde grafikk.no
dc.description.abstractENGELSK: As new digital world emerges, new tools become available for the producers of television. This opens up for new possibilities to create more complex TV images. There is little knowledge of how these kinds of complex images affect the viewer. The goal of this thesis is to see if eyetracking is suitable for measuring viewer behavior in television, and to what extent the complexity of TV graphics affects viewer behavior. An experiment with eyetracking has been conducted with 21 participants. They were asked to watch three different TV programs with varying degree of dynamic graphics. The results of this experiment has been checked for different parameters and analyzed to find a method for measuring viewer behavior using eyetracking. A vector was used to measure the distance the eye moves during a saccade. This vector is found as a measurement for viewer behavior. There is a change in this vector for the different sets whit different amount of graphics.en
dc.format.extent2570477 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonorno
dc.subjectmedieteknikken
dc.subjectdatasynen
dc.titleBlikk på skjermen: bruk av eyetracking for evaluering av visuelt komplekse TV-programmeren
dc.typeMaster thesisen
dc.subject.nsiVDP::Mathematics and natural science: 400::Information and communication science: 420::Simulation, visualization, signal processing, image processing: 429en


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record