• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for arkitektur og design (AD)
  • Institutt for design
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for arkitektur og design (AD)
  • Institutt for design
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Blikk på skjermen: bruk av eyetracking for evaluering av visuelt komplekse TV-programmer

Berg, Amund
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Berg - Bruk av eyetracking for evaluering av visuelt komplekse TV-programmer SKJERM.pdf (2.451Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/144074
Date
2007
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for design [643]
Abstract
NORSK:

Etter hvert som TV går inn i en ny digital hverdag får produsentene nye verktøy. Det

gir muligheter for å produsere langt mer komplekse TV-bilder enn tidligere. Det er lite

kunnskap om hvordan seeren påvirkes av denne typen komplekse bilder. Formålet med

denne oppgave er å finne ut om eyetracking kan måle seeratferd på TV og i hvilken grad

ulik kompleksitet i grafikken på TV påvirker seeratferden.

Et eksperiment med eyetracking har blitt gjennomført med 21 deltakere som så klipp

fra tre ulike TV-programmer med varierende grad av dynamisk grafikk. Resultatene fra

dette eksperimentet har blitt kontrollert for ulike parametere og analysert for å finne en

metode for å måle seeratferd ved hjelp av eyetracking.

En vektor som beskriver distansen øyet beveger seg i en sakkade ble funnet som mål

på seeratferd. Denne vektoren har en endring mellom sett med ulik mengde grafikk.
 
ENGELSK:

As new digital world emerges, new tools become available for the producers of television.

This opens up for new possibilities to create more complex TV images. There is little

knowledge of how these kinds of complex images affect the viewer. The goal of this

thesis is to see if eyetracking is suitable for measuring viewer behavior in television, and

to what extent the complexity of TV graphics affects viewer behavior.

An experiment with eyetracking has been conducted with 21 participants. They were

asked to watch three different TV programs with varying degree of dynamic graphics.

The results of this experiment has been checked for different parameters and analyzed

to find a method for measuring viewer behavior using eyetracking.

A vector was used to measure the distance the eye moves during a saccade. This

vector is found as a measurement for viewer behavior. There is a change in this vector

for the different sets whit different amount of graphics.
 

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit