Blikk på skjermen: bruk av eyetracking for evaluering av visuelt komplekse TV-programmer
Abstract
NORSK:
Etter hvert som TV går inn i en ny digital hverdag får produsentene nye verktøy. Det
gir muligheter for å produsere langt mer komplekse TV-bilder enn tidligere. Det er lite
kunnskap om hvordan seeren påvirkes av denne typen komplekse bilder. Formålet med
denne oppgave er å finne ut om eyetracking kan måle seeratferd på TV og i hvilken grad
ulik kompleksitet i grafikken på TV påvirker seeratferden.
Et eksperiment med eyetracking har blitt gjennomført med 21 deltakere som så klipp
fra tre ulike TV-programmer med varierende grad av dynamisk grafikk. Resultatene fra
dette eksperimentet har blitt kontrollert for ulike parametere og analysert for å finne en
metode for å måle seeratferd ved hjelp av eyetracking.
En vektor som beskriver distansen øyet beveger seg i en sakkade ble funnet som mål
på seeratferd. Denne vektoren har en endring mellom sett med ulik mengde grafikk. ENGELSK:
As new digital world emerges, new tools become available for the producers of television.
This opens up for new possibilities to create more complex TV images. There is little
knowledge of how these kinds of complex images affect the viewer. The goal of this
thesis is to see if eyetracking is suitable for measuring viewer behavior in television, and
to what extent the complexity of TV graphics affects viewer behavior.
An experiment with eyetracking has been conducted with 21 participants. They were
asked to watch three different TV programs with varying degree of dynamic graphics.
The results of this experiment has been checked for different parameters and analyzed
to find a method for measuring viewer behavior using eyetracking.
A vector was used to measure the distance the eye moves during a saccade. This
vector is found as a measurement for viewer behavior. There is a change in this vector
for the different sets whit different amount of graphics.