Game Consoles - Are they secure?
Abstract
NORSK:
De nye spillkonsollene og håndholdte maskinene som finnes på markedet i dag er designet
med tanke på Internett og flerspiller muligheter. De er også designet for å vare i
mange år og for å være koblet til Internett 24 timer i døgnet. Denne kombinasjonen av
regnekraft og tilkoblingsmuligheter kan gjøre spillkonsoller ett lukrativt mål for virus,
trojanere, botnet, spam og annen ondsinnet programvare.
Eiere av datamaskiner begynner sakte men sikkert å lære at de trenger å beskytte
datamaskinen sin med brannmur, antivirus og lignende. Men de fleste av oss anser nok
ikke en spillkonsoll for å være en datamaskin, og vil derfor ikke tenke på å beskytte den
på samme måte som en vanlig datamaskin.
Målet med denne oppgaven er å finne ut om det introduseres nye sårbarheter i hjemmet
når en spillkonsoll kobles til Internett. Vi tar også en nærmere kikk på barns bruk
av data og videospill, og hva foreldre vet om dette. Vi prøve å sammenfatte denne informasjonen
til ett helhetlig bilde over hvor trygt det er å bruke en spillkonsoll og spill data
og videospill på Internett. ENGELSK:
The new game consoles and handheld machines available on the market today are designed
with Internet and multiplayer connectivity in mind. They are also designed to be
used for several years to come, and to be connected to the Internet 24 hours a day. This
combination of computational power and connectivity could make the game consoles
lucrative targets for viruses, Trojans, botnets, spam and other malware.
Users of home computers are slowly learning that they need to protect their computers
through the use of firewalls, antivirus and the like. But most of us probably do not
consider a game console to be a computer, and therefore does not consider protecting it
the same way we protect a normal computer.
The goal of this thesis is to find out if new vulnerabilities are introduced into the home
when connecting a gaming console to the Internet. We also take a look at children’s use
of computer and video games, and what the parents know about it. We try to combine
this information into an overview of how secure it is to use a game console and play
computer and video games online.