Markedsundersøkelse for Oppland Arbeiderblad AS
Abstract
NORSK: Denne oppgaven ble til etter forespørsel fra Oppland Arbeiderblad AS om en
markedsundersøkelse blant deres annonsekunder i bedriftsmarkedet. I 2009 og 2010 gjennomgikk
Oppland Arbeiderblad AS en intern omstrukturering og de ønsket dermed å få kartlagt hvilke
ressurser de bør sette inn hvor i bedriften for å øke tilfredsheten etter omstruktureringen.
Oppgaven går ut på å utføre en kvantitativ spørreundersøkelse blant Oppland Arbeiderblads
annonsekunder og kartlegge hvilke områder som skiller seg ut og trenger en forbedring. Vi valgte
å bruke deskriptivt design på oppgaven da dette er en beskrivende oppgaveform og etter
undersøkelsene kom vi frem til at områdene pris, kompetanse og eksponering er områder som
skiller seg ut. Faktorene pris og eksponering er områder som er vanskelig å endre på for Oppland
Arbeiderblad AS, ettersom bransjen er markedsstyrt og vanskelig å endre for en lokalavis.
Kompetanse er derimot noe bedriften absolutt kan gjøre noe med. Konkrete forslag er at det blir
holdt servicekurs og salgskurs for markedsrådgiverne slik at de blir bedre på rådgivning og som
diskusjonspartnere, og for at de lærer seg å selge produktene bedre. I tillegg til dette fant vi ut via
et åpent spørsmål på slutten av undersøkelsen at annonsekundene er misfornøyde med den
generelle journalistikken i avisen og korrekturlesing. Her bør bedriften gå gjennom sine
prosedyrer sammen med ansatte og finne ut hvorfor det er slik at korrekturlesing ikke blir gjort
skikkelig og hvorfor journalistikken ikke holder mål. ENGELSK: This bachelor thesis was requested by the newspaper “Oppland Arbeiderblad AS”. They wanted to
conduct a customer satisfaction survey of their advertisement market with a focus on their
business customers. During 2009 and 2010 Oppland Arbeiderblad went through an organizational
re structuring and therefore wanted to know how to allocate their resources to maximize the
customers satisfaction. To achieve this we did an empirical study where we collected data and
used a descriptive design. We found that the variables price, exposure and competence was
dependent factors of the level of satisfaction. Of these three factors competence was found to have
the greatest influence and is also the easiest one to alter. We present specific measures that can be
taken to improve the competence of the sales personnel. We suggest further education in sales and
service.
In the end of our survey we had an open question where respondents could comment if there was
something they wanted to improve that was not covered by the other questions. We found that
there are customers whom experience trouble with proof reading of the ads. There are also
complaints of the general journalistic quality of the news paper itself.