• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for økonomi (ØK)
  • Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for økonomi (ØK)
  • Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Markedsundersøkelse for Oppland Arbeiderblad AS

Birkeland, Andreas; Johansson, Line Strifeldt
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
ABirkeland_LSohansson.pdf (1.027Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/143554
Date
2012
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse [3390]
Abstract
NORSK: Denne oppgaven ble til etter forespørsel fra Oppland Arbeiderblad AS om en

markedsundersøkelse blant deres annonsekunder i bedriftsmarkedet. I 2009 og 2010 gjennomgikk

Oppland Arbeiderblad AS en intern omstrukturering og de ønsket dermed å få kartlagt hvilke

ressurser de bør sette inn hvor i bedriften for å øke tilfredsheten etter omstruktureringen.

Oppgaven går ut på å utføre en kvantitativ spørreundersøkelse blant Oppland Arbeiderblads

annonsekunder og kartlegge hvilke områder som skiller seg ut og trenger en forbedring. Vi valgte

å bruke deskriptivt design på oppgaven da dette er en beskrivende oppgaveform og etter

undersøkelsene kom vi frem til at områdene pris, kompetanse og eksponering er områder som

skiller seg ut. Faktorene pris og eksponering er områder som er vanskelig å endre på for Oppland

Arbeiderblad AS, ettersom bransjen er markedsstyrt og vanskelig å endre for en lokalavis.

Kompetanse er derimot noe bedriften absolutt kan gjøre noe med. Konkrete forslag er at det blir

holdt servicekurs og salgskurs for markedsrådgiverne slik at de blir bedre på rådgivning og som

diskusjonspartnere, og for at de lærer seg å selge produktene bedre. I tillegg til dette fant vi ut via

et åpent spørsmål på slutten av undersøkelsen at annonsekundene er misfornøyde med den

generelle journalistikken i avisen og korrekturlesing. Her bør bedriften gå gjennom sine

prosedyrer sammen med ansatte og finne ut hvorfor det er slik at korrekturlesing ikke blir gjort

skikkelig og hvorfor journalistikken ikke holder mål.
 
ENGELSK: This bachelor thesis was requested by the newspaper “Oppland Arbeiderblad AS”. They wanted to

conduct a customer satisfaction survey of their advertisement market with a focus on their

business customers. During 2009 and 2010 Oppland Arbeiderblad went through an organizational

re structuring and therefore wanted to know how to allocate their resources to maximize the

customers satisfaction. To achieve this we did an empirical study where we collected data and

used a descriptive design. We found that the variables price, exposure and competence was

dependent factors of the level of satisfaction. Of these three factors competence was found to have

the greatest influence and is also the easiest one to alter. We present specific measures that can be

taken to improve the competence of the sales personnel. We suggest further education in sales and

service.

In the end of our survey we had an open question where respondents could comment if there was

something they wanted to improve that was not covered by the other questions. We found that

there are customers whom experience trouble with proof reading of the ads. There are also

complaints of the general journalistic quality of the news paper itself.
 

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit