OLKweb søknadsmodul
Abstract
NORSK: Etter 2-årig yrkesfaglig utdannelse skal elevene gjennomføre opplæring gjennom en
lærlingperiode i bedrift. I 2012 var det kun 29% av elever med yrkesfaglig utdannelse som
gjennomførte sin læreplan, i Oppland kommune. Noen av grunnen til dette er blant annet
dårlig informasjon og kommunikasjon mellom aktører, høyt press på elever som selv er
ansvarlig for å finne lærlingplass i bedrift samtidig som fristen for rettigheter til videregående
opplæring går ut.
Innit AS som allerede har en fot innenfor problemområdet, ved å tilby programvare for
administrasjon og oppfølging av lærlinger, men ønsker en egen løsning for selve søknad- og
formidlingsprosedyren. Produktet av dette prosjektet skal fungere sammen med de allerede
eksisterende løsningene, for å bidra til å danne en komplett plattform for kvalitetssikring av
hele den yrkesfaglige utdanningen. For konsulenter som jobber under opplæringskontorene
skal systemet erstatte manuelle rutiner og samtidig gi dem effektive verktøy i den daglige
driften.
Innit har gjennom prosjektperioden gitt oss stort spillerom for å avdekke produktets krav, noe
som har resultert i et unikt læringsutbytte vedrørende innhenting og analyse av informasjon,
samt konsultasjon med kunder. Oppgaven har også utfordret oss på teknisk nivå, da
løsningen utnytter sofistikert arkitektur og implementasjon. ENGLISH: Student of vocational education is required to complete their program through an apprenticeship period, but
only 29% of the students registered their completion in 2012. The reason for this apostasy includes poor
communication and information flow between the students, consultants and companies, as well as the
unnecessary strain on the student to take responsibility for the application and hiring procedure.
Innit AS whom already have an established footing in the E-learning industry, by providing trainee
management software, wants to extend their services by offering a complete dissemination and application
management module. The final product will work in conjunction with the already existing systems to enable
a complete vocational education platform. For consultants who work under training offices, the system
should replace manual procedures while giving them efficient tools in daily operations.
Throughout this project our employer has provided us with space to specify the product requirements,
which has enabled great learning value in regard of information gathering and analysis, as well as
customer consultation. The assignment has also proven to be a great technical challenge, by requiring
sophisticated architectural concepts and implementations.