Miljø som konkurransefortrinn
Bachelor thesis

View/ Open
Date
2012Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for design [1228]
Abstract
NORSK: Denne rapporten bygger på et ønske fra oppdragsgiver om å finne mulige
konkurransefortrinn i grafisk bransje. Bedrifter konkurrerer ikke lenger nasjonalt,
men globalt. Dette gjelder også bedrifter i grafisk bransje i Norge. Blant annet, er
Norges styrker god miljøpolitikk og tilgang på fornybar energi. På bakgrunn av
dette er rapportens innhold miljørelatert og knyttet til utslippsreduksjon innen
bransjen. Prosjektets målsetting er å foreslå et tiltak som gjør norske trykkerier
konkurransedyktige i forhold til utenlandske konkurrenter. For oppnåelse av denne
målsettingen benyttes relevant teori for å drøfte de eksisterende
miljøsertifiseringene og påpeke deres mangler. Kvalitativ metode er benyttet for å
oppnå troverdige og konkrete uttalelser under drøfingen av fem påstander.
Rapportens innhold resulterer i et forslag til konkurransefortrinn for grafisk
bransje; et nytt miljømerke ved navn «Kortreist trykksak». ENGELSK: This report is based on a request from the client to identify potential competitive
advantage in the printing industry. Companies no longer compete nationally, but
globally. This also applies to companies in the printing industry in Norway. Among
other things, is the strengthening good environmental policy and access to renewable
energy. Based on this, the report's content is environment-related and linked to emission
reductions in the industry. The project's goal is to propose a measure that makes the
Norwegian printing competitive compared to foreign competitors. For achievement of
this goal, relevant theory is used to discuss the existing environmental and point out
their deficiencies. Qualitative methods are used to provide credible and concrete
statements during drøfingen of five claims. The report's content results in a proposal for
a competitive advantage for the printing industry, a new eco-label by the name «Locally
publication» («Kortreist trykksak»).