Nettbasert markedsføring av XpoCulture
Abstract
NORSK: Bacheloroppgaven er skrevet i forbindelse med et oppdrag fra
XpoMedia AS. Målet for oppgaven var å lage en markedsplan som skal hjelpe XpoMedia
AS til å selge produktet XpoCulture AS med internett som markedskanal. Oppgaven skal gi
oppdragsgiver og andre lesere informasjon om hvordan man kan utnytte sosiale medier til
markedsføring og hvordan markedet for mobilapplikasjoner vil utvikles i nærmeste fremtid.
For å nå dette målet har gruppen analysert markedet for produktet XpoCulture blant annet
gjennom en spørreundersøkelse og drøftet teori rundt markedsføring gjennom sosiale
medier. Deretter har gruppen kartlagt hvilket marked produktet har og hvilke tiltak bedriften
bør utføre. Gruppen har konkludert med at XpoMedia AS har mulighet til å nå sitt mål
vedrørende salg av XpoCulture ved å utføre de tiltak som har blitt foreslått i oppgaven. ENGELSK: The bachelor project has been assigned by XpoMedia AS. The goal was to make a
marketing plan to help XpoMedia AS sell their product XpoCulture using the Internet as a
marketing channel. The bachelor assignment should give the employer and other readers
information about how to exploit marketing through social medias and how the marked of
phone applications may develop in the near future.
To reach our goal we have been analyzing the market of XpoCulture by using an online survey
and been discussing different theories about marketing through social media. Next we
defined the product´s market and suggested ways that XpoMedia AS should take action. We
have concluded that XpoMedia AS has the opportunity to reach its sales goals by following
the strategy this assignment has proposed.