Innkjøpsmønster av skolebøker i grunnskolen : påvirker den nye bokavtalen innkjøpsmønseret i fremtiden
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/143119Utgivelsesdato
2006Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for design [1201]
Sammendrag
Oppdragsgivers
ønske var å få kartlagt grunnskolenes
innkjøpsmønster
innen lærebøker
og hvordan den nye bokavtalen ville påvirke dette. Gjennom
dybdeintervjuer,
telefonintervjuer
og elektroniske spørreskjema
ble det gjort en grundig kartlegging
av kommuner
og skolers nåværende
og fremtidige
innkjøpsatferd.
Rapporten utarbeider
ikke strategiforslag
på vegne av GNF, men har ved en omfattende kartlegging
dannet grunnlag
for egne vurderinger.
Gruppen anbefaler GNF til å undersøke
de
interkommunale
innkjøpssamarbeid
som foreligger til dags dato, da
disse i de fleste tilfeller også planlegger en felles rammeavtale på skolebokforhandlere.
De fleste som planlegger
rammeavtaler
vil gjøre det i
samarbeid
med nærliggende
kommuner
og ønsker en totalleverandør
til alle deltakerkommunene.
Samarbeider
i større, geografiske
utstrekninger
eller på fylkesnivå vil i større grad satse på avtaler
med flere
leverandører. Anbudsrundene vil stort sett lanseres før og etter sommeren
2006. Skoler er lojale til sin lokale bokhandler,
og de som ikke
berøres
av kommuners
anbudsplaner,
vil ikke forandre
sine tradisjonelle
innkjøpsrutiner
i 2006. Investeringer til den nye reformen ønskes fortrinnsvis
å startes i 2007 og utover, og det kan ventes at enkeltskoler
forhører
seg mer om nye aktører og deres pristilbud før dette.