Produksjon og bruk av digitale læringsobjekter i fleksibel ingeniørutdanning
Journal article, Peer reviewed
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/142577Utgivelsesdato
2011Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Johansen, F., Stadheim, A. & Tvenge, N. (2011). Produksjon og bruk av digitale læringsobjekter i fleksibel ingeniørutdanning. UNIPED (Tromsø), 34 (1): 21-33.Sammendrag
Faglig ansatte har tradisjonelt sett på utvikling av undervisningsmateriell
som en viktig del av sin formidlingsvirksomhet. Den teknologiske
utviklingen innen IKT har medført nye muligheter både for utvikling,
produksjon og distribusjon av forskjellige typer undervisningsmateriell.
Den har også bidratt til at studentene i større grad kan tilegne seg
fagstoff på egen hånd. Denne rapporten ønsker å belyse produksjon og
bruk av digitale læringsobjekter hos både fagansatte og studenter på
Høgskolen i Gjøvik (HiG). Bakgrunnen er oppstart av en fi reårig
fl eksibel ingeniørutdanning ved HiG, Avdeling for teknologi, økonomi
og ledelse, i 2008. En undersøkelse om bruk av ulik programvare for
produksjon og publisering av læringsobjekter viser at det er laget totalt
ca. 500 produksjoner av ulikt omfang og med ulike verktøy. Elektronisk
tavle (Sympodium) er mye brukt ved tekniske beregninger og formler,
mens iSpring og Camtasia foretrekkes av lærere som ellers bruker
PowerPoint i sin campusundervisning. Studentene er positive til ny
teknologi, og over halvparten ønsker mer bruk av synkron og asynkron
teknologi til sine studier. Lærerne gir uttrykk for at ny teknologi har
ført til en pedagogisk merverdi ift. undervisningen. For å lykkes, må
imidlertid lærerne ha et godt nettpedagogisk støtteapparat samt god
infrastruktur.
Beskrivelse
This is the journal's version originally published in UNIPED. Reprinted with permission from UNIPED.