Blar i NTNU Open på forfatter "Sundsdal, Einar"
-
Bakketoppen - i ytterkanten av skolens virksomhet?- En kvalitativ intervjustudie av tre elevers opplevelser av å delta på Bakketoppen
Slettahjell, Ida Sofie (Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven handler om elevers opplevelser av å være på Bakketoppen, et smågruppebasert deltidstiltak. Tiltaket er rettet mot barneskoleelever som opplever ulike utfordringer i skolehverdagen. Formålet med oppholdet ... -
Betydningen av arv og miljø for utviklingen til barn av alkoholavhengige foreldre : hva kjennetegner resiliente barn og kan en lærer bidra til å fremme resiliens hos barn av alkoholavhengige?
Tiller, Kine Synnøve (Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven er en litteraturstudie som tar for seg teori og forskning som er gjort på genene og miljøets betydning for utviklingen når det gjelder resiliens («motstandskraft») hos barn av alkoholavhengige foreldre, ... -
De stille barna og skolens krav om muntlig aktivitet: En kvalitativ intervjustudie om hvordan lærere kan legge til rette for elever med innagerende atferd i timer med forventninger om muntlig aktivitet
Jóhannsdóttir, Lára Elise (Master thesis, 2014)Denne oppgaven tar for seg innagerende atferd i skolen. I dagens skole stilles det krav om muntlig aktivitet. Elever med innagerende atferd kan ha vanskelig for å være muntlig aktiv, og kan derfor oppleve skolens krav som ... -
«Det er viktig at der er rom for alle kjensler i barnehagen»
Relling, Ida Hollum (Master thesis, 2020)Denne studien tek sikte på å få kunnskap om korleis det blir arbeida med tematikken kjensler i barnehagen. Formålet med studien var å få ei djupare innsikt i tre ulike barnehagelærarar sine tankar og erfaringar knytt til ... -
"Det handler om å investere i relasjoner" - En mikroetnografisk studie av hvilke relasjonsbyggende metoder lærere i deltidsbaserte opplæringsarenaer bruker i interaksjon med elevene
Andersson, Oskar Kjelgaard (Master thesis, 2019)Denne oppgaven har ønsket å sette fokus på lærere i alternative deltidsbaserte læringsarenaer, ettersom dette er et tema det er lite forsket på i Norge. For å se nærmere på temaet har jeg i denne oppgaven valgt fokusere ... -
"Det handler om å investere i relasjoner" - En mikroetnografisk stuide av hvilke relasjonsbyggende metoder lærere i deltidsbaserte opplæringsarenaer bruker i interaksjon med elevene
Andersson, Oskar Kjelgaard (Master thesis, 2019)Denne oppgaven har ønsket å sette fokus på lærere i alternative deltidsbaserte læringsarenaer, ettersom dette er et tema det er lite forsket på i Norge. For å se nærmere på temaet har jeg i denne oppgaven valgt fokusere ... -
Frafall i videregående opplæring - sett fra elevens perspektiv.
Krokann, Oda Nesvoll (Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie. Oppgaven baserer seg på et semistrukturert intervju med fem informanter som har personlig erfaring med å falle fra videregående opplæring. Prosjektet er inspirert av en ... -
Fungerer Ladeskogens deltidstiltak ''Samspill og elevrolle'' etter formålet? - En kvalitativ undersøkelse av opplevelsene og erfaringene til en miljøterapeut og to kontaktlærere ansatt i den ordinære barneskolen
Johansen, Pernille Nguyen (Master thesis, 2017)Grunnskolenes bruk av smågruppebaserte deltidstiltak er et felt som er blitt lite forsket på. Dagskolen i Trondheim tilbyr smågruppebaserte deltidstiltak til alle skoler i Trondheim kommune, og arbeider for tiden med å ... -
Gutter og atferdsproblematikk i barnehagen - En kvalitativ studie om tre barnehagelæreres erfaringer og opplevelser av gutter og atferdsproblematikk i barnehagen
Rønning, Una Bjørsagård (Master thesis, 2019)I denne oppgaven har søkelyset vært rettet mot gutter og atferdsproblematikk. Målet med studien har vært å undersøke hvilke erfaringer og opplevelser tre barnehagelærere har med gutter og atferdsproblematikk i barnehagen. ... -
Hva er barns tanker om kartleggingsprøven WISC?
Cerullo, Elle (Master thesis, 2018)Undersøkelsene i denne masteroppgaven omhandler barns tanker i forhold til kartleggingsprøven WISC. Kartleggingsprøven som her er beskrevet prøve som blir gjennomført ved mistanke om ulike former for lærevansker. Utgangspunktet ... -
Hvem er de stille barna?: En teoretisk drøfting om barn som viser stille atferd
Ler, Hege (Master thesis, 2014)Denne oppgaven er en teoretisk drøfting av hvem det stille barnet er, og hvordan stille atferd kan påvirke barn sosialt og faglig. Ved å drøfte ulike begreper og definisjoner knyttet til stille atferd har jeg funnet at ... -
Hvordan opplever ungdom prestasjonspresset i skolen? En kvalitativ studie som undersøker 19 elevers perspektiv på prestasjonspress i lys av skole (og samfunn)
Aarsund Klokk, Mari (Master thesis, 2018)En kvalitativ studie som undersøker prestasjonspress blant ungdom i lys av skolehverdag. Målet er å belyse om og hvilket prestasjonspress de unge kjenner på og når det eventuelt gjør seg gjeldende. Faktorer på samfunnsnivå ... -
"Man trenger ikke være en idiot, selv om man gjør idiotiske ting" : hvordan lærere kan få en bedre relasjon til agressive elever
Sagberg, Kim Andre (Master thesis, 2015) -
Med barnet som subjekt: Ein kvalitativ studie om barnesamtalen som pedagogisk verktøy i barnehagen
Bruteig, Andrea (Master thesis, 2020)Med utgangspunkt i problemstillinga «korleis kan barnesamtalen ha nytteverdi som pedagogisk verktøy i barnehagen?» undersøker masteravhandlinga barnehagelærarens sine erfaringar med barnesamtalen, samt barnesamtalens funksjon. ... -
Oppdragelsens endelikt i barnehagen?
Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria (Journal article; Peer reviewed, 2018) -
Pedagogisk tilbud på sykehus Foreldrenes erfaringer
Jostad, Anna (Master thesis, 2024)Hvilke erfaringer har foreldre til det pedagogiske tilbudet som barnet deres mottar eller tidligere har mottatt på sykehus? Studien utforsker denne problemstillingen gjennom en kvalitativ forskningstilnærming med intervju, ... -
Psykisk helse og betydning av barnelitteratur
Johansen, Amalie Lunde (Master thesis, 2018) -
Relasjonen lærer-elev - En kvalitativ studie av hva tre lærere mener skal til for å få en god relasjon til elevene sine
Jokic, Ivan (Master thesis, 2017) -
Selvvirksomhet og selvbestemmelse i barnehagen
Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria; Schanke, Tuva (Chapter, 2023) -
Til forsvar for barns spontane lek
Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria (Journal article; Peer reviewed, 2015)